Historia GR (A), Förintelsen och andra folkmord; förövare, offer och åskådare i ett komparativt perspektiv, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Historia GR (A), Förintelsen och andra folkmord; förövare, offer och åskådare i ett komparativt perspektiv, 15 hp
History BA (A), The Holocaust and Genocide; Perpetrators, Victims and Bystanders in a Comparative Perspective, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI117G
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2021-11-16
  • Senast ändrad: 2022-02-09
  • Giltig fr.o.m: 2022-06-01

Syfte

Kursens övergripande syfte är att ge kunskaper om aktuell forskning om Förintelsen under andra världskriget och andra folkmordskatastrofer och massmord under framförallt 1900-talet, och om hur dessa processer kan förstås och analyseras.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- kunna beskriva och jämföra olika tolkningar av Förintelsen
- kunna beskriva och jämföra ett antal folkmord och massmord under modern tid

Innehåll

Kursen är indelad i två moment (moduler) om 7,5 högskolepoäng vardera, där det andra bygger vidare på det första.
I moment 1, ”Förintelsen, folkmord och massmord under 1900-talet – en översikt” (The Holocaust, Genocide and Mass Atrocities in the Twentieth Century - an overview), ges med betoning på förintelsen en orientering om olika folkmord och massmord under 1900-talet, med kopplingar till allmän världshistoria.
I den andra modulen ”Förövare, offer och åskådare - motiv, strategier och jämförande analys” (Perpetrators, victims and bystanders -motives, strategies and comparative analysis), ligger tyngdpunkten på förklaringsmodeller och komparation.
Modulerna examineras var och en för sig.

Moment 1, 7,5 hp: Förintelsen, folkmord och massmord under 1900-talet – en översikt:
I detta inledande delmoment förmedlas en orientering om olika folkmord och massmord, med kopplingar till allmän världshistoria. Förutom Förintelsen av judar och romer under andra världskriget ingår texter om det Armeniska folkmordet, Holodomor (massvälten) i Ukraina, samt folkmorden i Rwanda och Kambodja, svälten under det stora spånget i Kina och folkmorden i Rwanda och Srebrenica. Särskilt fokus ligger på Förintelsen och dess roll i nazisternas projekt

Moment 2, 7,5 hp: Förövare, offer och åskådare - motiv, strategier och jämförande analys:
Delkursen ger en orientering om förklaringsmodeller och jämförelsen mellan olika typer av folkmord. Det övergripande perspektivet är makrosociologiskt, men kursen behandlar också hur förövare, offer och så kallade åskådare (”bystanders”) uppfattat skeendet och hur de handlat. Exempel hämtas från flera historiska skeenden men fokus ligger på Förintelsen.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Nätbaserade föreläsningar samt obligatoriska nätbaserade seminarier.

Examination

2101: Förintelsen, folkmord och massmord under 1900-talet – en översikt, Muntlig och skriftlig presentation, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarier med inlämningsuppgifter 4,5 hp Hemtenta 3 hp

2102: Förövare, offer och åskådare - motiv, strategier och jämförande analys, Muntlig och skriftlig presentation, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarier med inlämningsuppgifter 4,5 hp Hemtenta/fördjupningsuppgift 3 hp

Examinationen genomförs i deletapper via skriftliga inlämningsuppgifter och forumdiskussioner.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen är lämplig som fortbildningskurs för verksamma lärare. Kursen är en så kallad breddkurs och kan inte tillgodoräknas i Historia GR (A), 30 hp och ger därmed inte behörighet till Historia GR (B). Kursen kan inte ingå i samma examen som HI051G, Historia GR (A), Förintelsen och andra folkmord, 7,5 hp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Brown, Sara E
  • Titel: Gender and the Genocide in Rwanda. Women as Rescuers and Perpetrators
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 186 sidor, varav sid 1-58 läses i samband med delkurs 1 och sid 59-164 läses i samband med delkurs 2. Boken finns tillgänglig genom Moodle
  • Författare/red: Browning, Christopher
  • Titel: Helt vanliga män: Reservpolisbataljon 101 och den slutliga lösningen i Polen
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: 347 sidor, varav ca 280 sidor läses. Tillgänglig genom nätbokhandlare och även som e-bok.
  • Författare/red: Dikötter, Frank
  • Titel: Mao's Great Famine:The History of China's most Devastating Catastrophe, 1958-62
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Bloomsbury Publishing PLC
  • Kommentar: 448 sidor, varav cirka 45 sidor läses i urval av läraren.
  • Författare/red: Fein, Helen
  • Titel: Genocide, A sociological perspective
  • Upplaga: 1993 (7 s)
  • Förlag: Sage Social Science Collection 1993
  • Kommentar: Finns på Moodle
  • Författare: Hedén, Anne
  • Artikeltitel: Sverige, bilden av Kina och ’det stora språnget’: framsteget som tolkningsram
  • Tidskrift: (2013), s. 125-140 (15 s)
  • År/Volym/nr/sidor: Historielärarnas förenings årsskrift
  • Kommentar: Finns på Moodle
  • Författare/red: Herf, Jeffrey
  • Titel: The Jewish Enemy. Nazi Propaganda during World War II and the Holocaust
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: The Belknap Press
  • Kommentar: 390 sidor, 354 sidor läses. Tillgänglig genom MiunB.
  • Författare/red: Karlsson, Klas-Göran
  • Titel: De som är oskyldiga idag kan bli skyldiga imorgon: det armeniska folkmordet och dess efterbörd
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Atlantis
  • Kommentar: 338 sidor, varav de första 200 sidor läses i det första delmomentet. Slut på förlaget, men tillstånd att använda den befintliga pdf:en på Moodle finns.
  • Författare/red: Kiernan, Ben
  • Titel: The Pol Pot regime : race, power, and genocide in Cambodia under the Khmer Rouge, 1975-79
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Yale University Press
  • Kommentar: 544 sidor, ca 60 sidor läses (intro, förord). Tillgänglig genom MiunB.
  • Författare/red: Naimark, Norman M
  • Titel: Stalin´s Genocides
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Princeton University Press
  • Kommentar: 163 sidor, 137 läses. Tillgänglig genom MiunB.
  • Författare: Ó Gráda, Cormac
  • Artikeltitel: Great Leap into Famine: A Review Essay
  • Tidskrift: (2011), 37, s. 191-202 (11 s)
  • År/Volym/nr/sidor: Population and Development Review
  • Kommentar: Nås via biblioteket
  • Författare/red: Shabas, Wiliam A
  • Titel: Convention for the prevention and punishment of the crime of Genocide
  • Förlag: United Nations Audiovisual Library of International Law
  • Kommentar: (6 s), Finns på Moodle
Moment 2
  • Författare/red: Brown, Sara E
  • Titel: Gender and the Genocide in Rwanda. Women as Rescuers and Perpetrators
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 186 sidor, varav sid 1-58 läses i samband med delkurs 1 och sid 59-164 läses i samband med delkurs 2. Boken finns tillgänglig genom Moodle
  • Författare: Brown, Sara E
  • Artikeltitel: 'They Forgot Their Role’: Women Perpetrators of the Holocaust and the Genocide Against the Tutsi in Rwanda
  • Tidskrift: 2020, nr 3
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Perpetrator Research
  • Kommentar: 10 sidor, finns tillgänglig genom Moodle.
  • Författare/red: Edgren, Henrik (red)
  • Titel: Looking at the onlookers and bystanders: interdisciplinary approaches to the causes and consequences of passivity
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Forum för levande historia
  • Kommentar: 210 sidor, de första 185 sidorna läses.
  • Författare/red: Gerlach, Christian
  • Titel: Extremely Violent Societies: Mass Violence in the Twentieth-Century World
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Cambridge University Press
  • Kommentar: 502 sidor, varav kapitel 1-3 och 7-8 läses, cirka 155 sidor.
  • Författare: Karcic, Hikmet
  • Artikeltitel: From the Selimovic Case to the Srebrenica Commission: The Fight to Recognize the Srebrenica Genocide
  • Tidskrift: 35:3 (2015); s 370-379 (10 S)
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Muslim Minority Affairs
  • Författare: Kiernan, Ben
  • Artikeltitel: The Demography of Genocide in Southeast Asia: The Death Tolls in Cambodia, 1975-79, and East Timor, 1975-80
  • Tidskrift: 35:4 (2003) s 585-97 (14 s)
  • År/Volym/nr/sidor: Critical Asia Studies
  • Författare/red: Laura Palosuo
  • Titel: Yellow Stars and Trouser Inspections. Jewish Testimonies from Hungary, 1920–1945
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Uppsala universitet
  • Kommentar: 271 sidor, varav kapitel 6-10 läses, 125 sidor. Tillgänglig genom open access i Diva
  • Författare/red: Naimark, Norman M
  • Titel: Genocide. A World History
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Oxford University Press, USA
  • Kommentar: 192 sidor
  • Författare: Overy, Richard
  • Artikeltitel: "Ordinary Men", Extraordinary Circumstances: Historians, Social Psychology, and the Holocaust
  • Tidskrift: 2014:70
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Social Issues
  • Kommentar: Sidan 515-530. Artikeln tillhandahålles genom Moodle.
  • Författare/red: Snyder, Timothy
  • Titel: Bloodlands. Europe between Hitler and Stalin
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Basic Books
  • Kommentar: 560 sidor, varav cirka 50 sidor (förord samt sista kapitlet) läses.

Tillkommer till varje kurs även en lista på valbara böcker i samband med den avslutande fördjupningsuppgiften. Beroende på val kan det handla om 150-250 sidor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23