Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B), Public Relations, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK013G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2007-05-22
  • Senast ändrad: 2014-06-03
  • Giltig fr.o.m: 2014-07-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge kunskaper om forskningsfältet och arbetsområdet strategisk kommunikation. Kursen ger kunskap om hur organisationer inom såväl privat som offentlig sektor aktivt arbetar med strategisk kommunikation.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten
- kunna redogöra för hur såväl kommersiella som icke kommersiella organisationer kan arbeta med strategisk kommunikation
- kunna identifiera och analysera ett givet kommunikationsproblem
- utifrån en analys kunna ge förslag på lämpliga strategiskt kommunikativa åtgärder
- kunna beskriva de vanligaste arbetsprocesser och modeller som finns inom området strategisk kommunikation
- redogöra för och diskutera teorier och internationell forskning inom strategisk kommunikation

Innehåll

Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter och belyser kopplingen mellan organisationskommunikation och strategisk kommunikation. Praktiska verktyg för arbete med strategisk kommunikation återfinns bland annat inom områden som lobbying, medierelationer, internkommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation. Internationell forskning inom strategisk kommunikation presenteras och diskuteras.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap A, Organisation och kommunikation A, 7,5 hp alternativt Företagsekonomi A, Organisation, 7,5 hp eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.

Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.

Examination

I kursen förekommer både skriftliga och muntliga examinationer. De genomförs både individuellt och i grupp med krav på närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.
Distanskursen examineras genom skriftliga uppgifter.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: DiStaso, Marcia W, McCorkindale, Tina, Wright, Donald K
  • Titel: How public relation executives percieve and measure the impact of social media in their organizations
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Kommentar: Kommentar: Tidskrift: Public Relations Review 37, 325-328
  • Författare/red: Falkheimer, Jesper & Hedie, Mats
  • Titel: Strategisk kommunikation: en introduktion
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare: Grunig, James E
  • Artikeltitel: Furnishing the edifice: Ongoing research on public relations as a strategic management function
  • Tidskrift: Journal of Public Relations Research 18(2), 151 - 176
  • År/Volym/nr/sidor: 2006
  • Författare/red: Larsson, Larsåke
  • Titel: Tillämpad kommunikationsvetenskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Sommerfeldt, Erich J, Kent, Michael L, Taylor, Maureen
  • Artikeltitel: Activist practitioner perspectives of website public relations: Why aren’t activist websites fulfilling the dialogic promise?
  • Tidskrift: Public Relations Review 38, 303-312
  • År/Volym/nr/sidor: 2012
  • Författare/red: Tench, Ralph & Yeomans, Liz
  • Titel: Exploring Public Relations
  • Ort: Harlow
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson Education Limited

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15