Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (B) Public Relations, 7,5 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK013G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-05-22
- Senast ändrad: 2009-09-28
- Giltig fr.o.m: 2010-01-18
Syfte
Syftet med kursen är att ge kunskaper om forskningsfältet och arbetsområdet strategisk kommunikation. Kursen ger kunskap om hur organisationer inom såväl privat som offentlig sektor aktivt arbetar med strategisk kommunikation.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten
- kunna redogöra för hur såväl kommersiella som icke kommersiella organisationer kan arbeta med strategisk kommunikation
- kunna identifiera och analysera ett givet kommunikationsproblem
- utifrån en analys kunna ge förslag på lämpliga strategiskt kommunikativa åtgärder
- kunna beskriva de vanligaste arbetsprocesser och modeller som finns inom området strategisk kommunikation
Innehåll
Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter och belyser kopplingen mellan organisationskommunikation och strategisk kommunikation. Praktiska verktyg för arbete med strategisk kommunikation återfinns bland annat inom områden som lobbying, medierelationer, internkommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation. Internationell forskning inom strategisk kommunikation presenteras och diskuteras.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Organisation och kommunikation I, 7,5 hp, alternativt Företagsekonomi GR (A), Organisation, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.
Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.
Examination
I kursen ingår både skriftliga och muntliga examinationer, både individuellt och i grupp.
Distanskursen examineras genom skriftliga uppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: L-Å Larsson
- Titel: Tillämpad kommunikationsvetenskap
- Ort: Lund
- Upplaga: Tredje upplagan, 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Tench, Ralph & Yeomans, Liz
- Titel: Exploring Public Relations (kapitel 1 – 5, 8 - 17)
- Upplaga: 2008
- Förlag: Prentice Hall