Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Kommunikationsjuridik och yrkesetik , 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Kommunikationsjuridik och yrkesetik , 7,5 hp
Media and Communication Science BA (A), Communication Law and Professional Ethics, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK114G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Övriga områden 100%
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2024-02-13
  • Giltig fr.o.m: 2024-07-01

Syfte

Denna kurs fokuserar på lagar, regler och etiska ramverk kopplade till kommunikationsbranschen.

Kursens syfte är att studenten ska lära sig identifiera och hantera praktiska sammanhang i sin yrkesroll när dessa lagar och principer är aktuella, och således skapa förutsättningar för att arbeta i ett komplext kommunikationslandskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra och beskriva lagstiftningen kring tryck- och yttrandefrihet samt relaterade lagar som påverkar kommunikationsarbetet. 

  • Redogöra för och beskriva kommunikationsstrategier och marknadskommunikationsmetoder enligt gällande rätt inom marknadsföring, upphovsrätt och integritetsskydd. 

  • Diskutera och resonera kring praxis och regelverk kring digital kommunikation, samt diskutera olika aktörer och medium där regelverken skiljer sig, däribland plattformar och kanaler. 

  • Diskutera och resonera kring olika typer av etikfrågor och ramverk kopplat till den svenska kommunikationsbranschen. 

Innehåll

  • Lagar, regelverk och principer som styr och påverkar kommunikationsarbetet, däribland tryck- och yttrandefrihet, offentlighetsprincipen, marknadsföringslagen och upphovsrätt.

  • Juridiska behov inom digital kommunikation, däribland GDPR, Cookies, och BBS-lagen

  • Förståelse för produktion och användning av material som omfattas av upphovsrätten.

  • Förståelse gällande praxis och hur det kan variera för produktion och publicering i olika medium såsom plattformar och kanaler.

  • Sedvänja och branschpraxis i kommunikationsbranschen, samt diskussion kring etiska dilemman i praktiska situationer inom kommunikationsbranschen.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

M100: Enskild skriftlig och audiovisuell uppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas 3 examinationstillfällen inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Begränsning av undervisningen: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.



Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Dag Wetterberg
Titel: Medierätt: en handbok
Upplaga: 2023
Förlag: Nordstedts Juridik

Författare/red: Pam Storr, Christine Storr 
Titel: Medierätt: Juridiska perspektiv på praktiska frågeställningar 
Upplaga: 2020
Förlag: LGG Publishing

Digitalt artikelkompendium tillkommer

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23