Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Strategiskt kommunikationsprojekt, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Strategiskt kommunikationsprojekt, 15 hp
Media and Communication Science BA (C), Strategic Communication Project, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:MK121G
- Ämne huvudområde:Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(C)
- Högskolepoäng:15
- Fördjupning vs. Examen:G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Övriga områden 100%
- Ansvarig institution:Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd:2025-11-07
- Giltig fr.o.m:2026-01-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig aktuella och relevanta kunskaper om projektorganisationers struktur och uppbyggnad, samt projektarbete i teori och praktik med fokus på både muntlig och skriftlig kommunikation. Studenten ska också i nära samarbete med en extern uppdragsgivare praktiskt tillämpa de teorier, forskningsresultat och modeller för best practice, analysverktyg och kommunikativa arbetsprocesser som tidigare har studerats teoretiskt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Självständigt söka, diskutera och kritiskt värdera vetenskaplig litteratur för att lösa kommunikationsproblem med strategisk inriktning.
- Utforma en kommunikationsplan som adresserar ett kommunikativt problem, genom att formulera strategier, mål och aktivitetsförslag, med såväl teoretisk som praktisk förankring.
- Diskutera och presentera en kommunikationsplan i responsgrupper samt för en extern uppdragsgivare.
Innehåll
Kursen behandlar teorier, modeller och metoder som ligger till grund för att planera, formulera och presentera strategiska kommunikationsinsatser inom en organisation. I de teoretiska momenten får studenterna den vetenskapliga och strategiska grund de behöver för att praktiskt och kritiskt kunna arbeta med ett kommunikationsuppdrag där olika målgrupper, kommunikationskanaler och budskap ska diskuteras.
Genom kursens alla delar utvecklar studenterna sin förståelse för projektarbete ur både teoretiskt och praktiskt perspektiv, individens och gruppens roll i en projektorganisation samt projektorganisationens relation till sin omvärld. Särskild vikt läggs vid att utveckla studenternas förmåga att sammanställa skriftligt och muntligt presentera ett kommunikationsprojekt för en uppdragsgivare.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 90 hp innefattande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Strategisk kommunikation, 7,5 hp och Vetenskaplig uppsats, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, handledning och seminarier.
Examination
M100: Skriftlig individuell uppgift, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
M200: Workshop I (kamratrespons i grupp), 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
M300: Skriftlig gruppuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
M400: Workshop II (kamratrespons i grupp), 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
M500: Muntlig presentation grupp, 1,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas 3 examinationstillfällen inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Begränsning av undervisning:
Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen. Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Litteratur och artiklar väljs i samråd med handledare och kursansvarig lärare.
Referenslitteratur
Författare: Allmér, H., & Marcusson, L. (2022).
Titel: Storytelling: Strukturerat berättande från lägerelden till det digitala rummet.
Förlag: Studentlitteratur AB. 224 sidor.
Författare: Van Ruler, B., & Körver, F. (2019).
Titel: The communication strategy handbook: Toolkit for creating a winning strategy.
Förlag: Peter Lang Incorporated, International Academic Publishers. 174 sidor
Webbadress: https://www.peterlang.com/document/1057051