Miljövetenskap GR (A), Naturvetenskaplig introduktion till miljövetenskap, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Miljövetenskap GR (A), Naturvetenskaplig introduktion till miljövetenskap, 15 hp
Environmental Science BA (A), Scientific Introduction to Environmental Science, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MX046G
  • Ämne huvudområde: Miljövetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
  • Fastställd: 2024-02-23
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska få en kunskapsbas för att kunna förstå förutsättningar för ekologisk hållbarhet och lära sig att tillämpa grundläggande miljövetenskapliga begrepp. Studenten ska få en insikt i grundläggande vetenskaplig metodik, kemiska beräkningsmetoder och en introduktion till systemtänkande. Efter avklarad kurs ska studenten ha med sig en redskapsbod med färdigheter i grundläggande naturvetenskapliga metoder och begrepp för fortsatta miljövetenskapliga studier.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs förväntas studenten kunna:

1. a) formulera en enkel forskningsfråga, använda vetenskaplig metod och grundläggande beskrivande statistik för att besvara forskningsfrågan samt presentera undersökningen på ett systematiskt sätt.
b) skilja kvalitativ metod från kvantitativ metod.
c) använda givna biologiska begrepp och modeller för att beskriva ekosystem, organismers släktskap och trofinivå samt hur abiotiska och biotiska ekosystemfaktorer samverkar och bildar olika ekosystem.
d) välja relevanta metoder för att identifiera och kvantifiera abiotiska och biotiska ekosystemfaktorer.

2. a) använda kemiska begrepp och modeller för att förklara hur kemiska interaktioner inom och mellan molekyler påverkar ämnens karaktär samt föra stökiometriska resonemang.
b) tillämpa kemisk metodik på ett miljöproblem.
c) utföra grundläggande kemiskt laboratoriearbete utifrån givna instruktioner.
d) använda givna fysikaliska och kemiska begrepp och modeller för att förklara skillnader mellan olika ekosystem.
e) förklara grundläggande termodynamiska begrepp och processer.
f) förklara jordens energibalans och hur processerna i klimatsystemet fungerar och samverkar.

3. a) förklara orsakssamband i samspelet mellan samhället och miljön
b) för en specifik komponent i ekosystemet kunna beskriva och ge exempel på hur den påverkas av antropogen ändring i ekosystemet.
c) i en given situation kunna identifiera en antropogen effekt (inverkan) i ekosystemet, ge exempel på och beskriva hur antropogena ändringar ändrar ett ekosystems dynamiska jämvikt.

Innehåll

Detta är en grundkurs i miljövetenskap med betoning på miljövetenskapens naturvetenskapliga grunder. Kursen behandlar grundläggande begrepp, modeller och metoder som används i miljövetenskap för att förstå sambanden mellan hur människan påverkar naturen och hur hon är beroende av den.

Kursen innehåller följande moment:
1. Ekosystem, vetenskaplig metod och vetenskapligt skrivande
2. Energi och materia i ekosystem
3. Mänsklig samverkan med ekosystem

Behörighet

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Kemi 1, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på kooperativt lärande och förutsätter ett aktivt studentdeltagande både enskilt och i grupp. Kursen består av självstudier kompletterat med workshops, seminarier, lektioner, exkursioner och laborationer. Dessa sker i realtid under dagtid. Kursen ges på campus och distans. Workshops och seminarier är ofta gemensamma för studenter på campus och distans. Undervisningen ges på engelska och svenska. För att kunna följa undervisningen krävs dator och internetuppkoppling.

Examination

2301: Ekosystem - Muntlig och skriftlig presentation, 4,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Genomförs i grupp.

3W11: Energi och materia i ekosystem - Webbtentamen, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

4L11: Energi och materia i ekosystem - Laboration, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Genomförs i grupp. Skriftlig rapport.

5W21: Mänsklig påverkan på ekosystem - Webbtentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

De examinerande momenten kräver deltagande i fältvecka och laborationer. Det finns möjlighet att välja engelska eller svenska som språk för examinationer.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursen överlappar kursen MX005G och MX043G och kan därför inte ingå i samma examen som någon av dessa kurser.
Universitetet ansvarar för kostnaderna för boende under fältarbete och transport till/från Campus Östersund och plats för fältarbete.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bogren J., Gustavsson T. och Loman G.
  • Titel: Klimat och väder
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-04849-9
  • Författare/red: Fisher M. R.
  • Titel: Environmental Biology
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Open Oregon Educational Resources
  • Webbadress: https://openoregon.pressbooks.pub/envirobiology/
  • Kommentar: ISBN 978-1-63635-036-3 Tillgänglig som nedladdningsbar E-bok
  • Författare/red: Lave B., Shingledecker D., Romey J., Brown N., and Schatz M.
  • Titel: Beginning Excel 2019
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Open Oregon Educational Resources
  • Webbadress: https://openoregon.pressbooks.pub/beginningexcel19/
  • Kommentar: Tillgänglig som nedladdningsbar E-bok
  • Författare/red: Riisgård H. U.
  • Titel: General Ecology Outline of contemporary ecology for university students
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Bookboon
  • Webbadress: https://bookboon.com/en/general-ecology-ebook
  • Kommentar: ISBN 978-87-403-2201-9 Tillgänglig som nedladdningsbar E-bok

Referenslitteratur

  • Författare/red: Granström Karin
  • Titel: Introduktion till miljökemi
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-09728-2

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23