Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vårdområdet II, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vårdområdet II, 7,5 hp
Nursing Science MA, Teaching Methods for Supervisors, 7,5 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM010A
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2007-10-29
  • Senast ändrad: 2012-09-14
  • Giltig fr.o.m: 2012-09-28

Syfte

Kursens syfte är att stärka den professionella kompetensen som handledare för sjuksköterskestuderande och förfina den pedagogiska förståelsen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
-Beskriva vad pedagogiska teorier och pedagogiskt ledarskap kan innebära
-Beskriva lärprocesser och lärstilar inom handledning
-Redogöra för interaktionens och reflektionens betydelse för yrkesmässig växt

Färdighet och förmåga
-Komma fram till och ge förslag på åtgärder som för en given handledningsprocess framåt
-Genomföra kollegial handledning i fingerad situation
-Planera, genomföra och utvärdera praktiska examinationsformer i fingerad situation
-Kritiskt värdera ledarskapets betydelse för samverkan i grupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Reflektera över det professionella förhållningssättets betydelse i handledningssituationen
-Reflektera över hur den sociokulturella kontexten kan påverka handledningsprocessen
-Relatera till vetenskapliga kunskaper och diskutera betydelsen av handledning för professionellt lärande och kunskapsutveckling

Innehåll

Pedagogisk teori och pedagogiskt ledarskap
Lärande och professionell utveckling.
Handledningens funktion och handledarrollens innehåll och förhållningssätt Lärprocesser på grupp och individnivå
Etik i handledningssituationen
Pedagogik i sociokulturellt perspektiv
Praktiska examinationsformer och utvärdering

Behörighet

Leg.sjuksköterska samt Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vårdområdet I, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen bedrivs med fördröjd studietakt på 1/2 fart med 4 träffar. Undervisningen består av föreläsningar, diskussioner, litteraturstudier och seminarier.

Examination

Kursen tenteras skriftligt både individuellt och i grupp.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Killén K.
  • Titel: Professionell utveckling och handledning – ett övergripande perspektiv
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Pilhammar E. (red). Berg M., Carlsson E., Friberg F., Gedda B. & Häggström E.
  • Titel: Pedagogik inom vård och handledning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Säljö R.
  • Titel: Lärande i praktiken
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Tveiten S.
  • Titel: Yrkesmässig handledning – mer än ord
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Ekebergh M.
  • Titel: Att lära sig vårda- med stöd av handledning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skarman G.
  • Titel: Handledning för professionell utveckling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Liber AB

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15