Handledarutbildning inom vårdområdet I, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Handledarutbildning inom vårdområdet I, 7,5 hp
Teaching Methods for Supervisors I, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:OM016U
  • Ämne huvudområde:Omvårdnad
  • Nivå:Avancerad nivå
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution:Hälsovetenskaper
  • Fastställd:2024-08-26
  • Giltig fr.o.m:2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att deltagaren skall utveckla sin kompetens inom handledning av studenter under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom vårdområdet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  1. Redogöra för pedagogikens betydelse i inlärningsprocessen under handledning
  2. Förklara styrdokument, lagar och författningar under verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
  3. Beskriva och förklara handledarens och studenters ansvarsområden under VFU
  4. Planera, implementera och utvärdera VFU
  5. Redogöra för olika pedagogiska och teoretiska perspektiv på lärande
  6. Förklara lärandemiljöns betydelse för studentens professionella utveckling
  7. Förklara betydelsen av kommunikation och etik i lärandeprocessen
  8. Redogöra för evidens relaterat till handledningsprocessen

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen belysas ur genus-,/ socioekonomiskt-, / transkulturellt- och åldersperspektiv

Högskoleutbildningens funktion och styrdokument

Lärandemiljöns betydelse

Handledningsteorier/modeller/metodik

Handledarens funktion och ansvarsområde

Studentens ansvarsområde

Interaktion handledare - student

Urvalsregler

Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.

Undervisning

Föreläsningar via digitala kommunikationsverktyg i realtid. Föreläsningar inspelade och tillgängliga på kursens lärplattform. Seminarier via digitala kommunikationsverktyg.

Examination

1100: Pedagogisk grundsyn inom handledningsprocessen, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinationen utgörs av en gruppuppgift där studenterna bearbetar olika frågeställningar som sammanställs skriftligen i ett paper samt redovisas muntligt vid ett seminarium.

1200: Styrdokument och bedömning inom klinsk handledning, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Studenten skall utifrån lagar och författningar reflektera kring bedömning och ansvarsförhållanden i handledningssituationen. Reflektionen sammanställs skriftligt samt relaterat till kurslitteratur. Genomförs individuellt.

1300: Planera för handledning och pedagogiska samtal inför under och efter en VFU-period, 4 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Utifrån en struktur planera för handledning före och efter en VFU-period. Uppgiften sammanställs skriftligt och redovisas muntligt vid ett seminarium. Genomförs parvis.

Begränsning av examination

Eventuell begränsning av examination regleras i avtalet med uppdragsgivaren.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs offentliga uppdragsgivare eller privata företag för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Björkman L & Bromseth J
Titel: Normkritisk Perspektiv
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Berglund M & Ekeberg M
Titel: Reflektion i lärande och vård - en utmaning för sjuksköterskan
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

**Författare/red:**Cajvert L
Titel: Studenthandledning - Under verksamhetsförlagd utbildning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

**Författare/red:**Sandberg Håkan (red)
Titel: Pedagogik för sjuksköterskor. Pedagogiska perspektiv och handledning i VFU
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

**Titel:**Sveriges Riksdag, Dokument och lagar
Webbadress: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/

Författare/red: Tveiten Sidsel
Titel: Yrkesmässighandledning: mer än bara ord
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15