Omvårdnad GR (B), Allmän hälso- och sjukvård III, Verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Allmän hälso- och sjukvård III, Verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Nursing Science BA (B), Clinical Training in Healthcare III, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM115G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2024-03-08
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Syfte med kursen är att studenten ska tillämpa evidensbaserad omvårdnad inom olika vårdformer.

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs utifrån ett etiskt förhållningssätt kunna:
1. tillämpa evidensbaserad omvårdnad och beskriva sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt sambandets betydelse för yrkesutövningen
2. kommunicera med, bemöta, informera, undervisa patienter och närstående
3. tillämpa och genomföra intervju - och observationsmetodik med fokus på att identifiera och bedöma behov, resurser och risker hos patienter samt planera, prioritera, upprätta vårdplan och epikris i samverkan med patienten samt genomföra och utvärdera vårdplanen, medicintekniska åtgärder, beroende och oberoende omvårdnadsåtgärder, medicinskt ordinerade åtgärder, baserat på omvårdnadsprocessen
4. identifiera behov av hälsofrämjande åtgärder, egenvård samt planera, motivera, och tillämpa förebyggande åtgärder mot ohälsa och främja hälsa i mötet med patienter samt bedöma vad som är egenvård och/eller hälso-och sjukvård
5. redogöra för ansvarsfördelning vid delegering av hantering av läkemedel, formell och reell kompetens samt beskriva hur delegering av hantering av läkemedel genomförs enligt gällande lagar och författningar
6. tillämpa, och hantera läkemedel på ett patientsäkert sätt samt beskriva och förklara dess verkningsmekanismer och biverkningar
7. på ett patientsäkert sätt utföra läkemedelsberäkningar gällande mängd, dos, styrka, enheter, förbrukning, spädning, infusion, syrgas, samt tillämpa läkemedelshantering.
8. tillämpa hygieniska principer
9. medverka i sjuksköterskans arbetsledande funktion i omvårdnadsarbetet
10. kritiskt reflektera över och beskriva samverkan mellan slutenvård, primärvård och vård i hemmet vid psykiatrisk sjukdom och vård i livets slutskede, samt ansvarsfördelning mellan vårdgivarna
11. tillämpa relevanta lagar och författningar
12. analysera och motivera sitt handlande baserat på en vetenskaplig medvetenhet och professionellt förhållningssätt samt med utgångspunkt från självreflektion identifiera behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens

Innehåll

Omvårdnadsprocessen
Omvårdnadsdokumentation och vårdplanering
Vårdplan och epikris
Vård i hemmet
Personcentrerad vård
Psykiatrisk omvårdnad
Fältstudier primärvård
Palliativ vård
Vård vid livets slut
Hälsofrämjande, stöd och prevention samt e-hälsa
Sjuksköterskans arbetsledande funktion
Teamsamverkan
Säker kommunikation
Undervisning och handledning
Delegering inom hälso- och sjukvård
Riskbedömningsinstrument och kvalitetsregister
Medicinsk teknik och medicinteknisk säkerhet
Sårvård
Hygieniska principer
Relevanta lagar och författningar
Informations- och kommunikationsteknologi som verktyg i omvårdnaden
Simulerings- och metodövning
Vetenskaplig medvetenhet och professionellt förhållningssätt

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:
- Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens kunskapsområde, 7,5 hp
Medicinsk vetenskap GR (A), Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp,
- Medicinsk vetenskap GR (A) Mikrobiologi och farmakologi, 7,5 hp,
- Omvårdnad GR (A), Hälsa och ohälsa I, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (A), Allmän hälso- och sjukvård I, Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp,
- Omvårdnad. GR (A) Hälsa och ohälsa II, 7,5 hp,
- Medicinsk vetenskap (GR B) Vård vid ohälsa och sjukdom I, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (B) Information och undervisning i omvårdnad, 7,5 hp
- Medicinsk vetenskap Vård vid ohälsa och sjukdom II, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (B) ledarskap och organisation av omvårdnadsarbete, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (B) allmän hälso- och sjukvård II, Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 15 hp varav 12,5 hp verksamhetsförlagd utbildning ska vara godkänt

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Varierande arbetsformer som inkluderar verksamhetsförlagd utbildning, individuellt arbete, seminarier samt metod- och simuleringsövningar.

Examination

1010: Individuell inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2010: Individuell bedömning av verksamhetförlagd utbildning, 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3010: Individuell bedömning av verksamhetförlagd utbildning, Psykisk hälsa och ohälsa, 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

4100: Individuell skriftlig tentamen i läkemedelshantering - Individuell skriftlig tentamen, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

4200: Praktisk tillämpning, läkemedelshantering - Praktisk examination, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Bedömning av VFU sker av läraren i trepartssamtal. Betyg på VFU sätts av examinator. Slutbetyg på kurs sätts av examinator.



Generella betygskriterier för målrelaterad tvågradig betygsskala:

För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för

kursen.

Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).



Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.



Studerande som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen i kursen är begränsat vad gäller den verksamhetsförlagda delen. Om en student inte godkänns vid första tillfället har studenten rätt att genomföra den verksamhetsförlagda delen ytterligare en gång, vilken till sin längd och innehåll ska motsvara ordinarie period tidigast vid nästa kurstillfälle.

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examinera övriga delar tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning. Högskoleförordningen, kap 10.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM078G eller OM092G.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är förlagd inom olika vårdorganisationer och kan innebära att den förläggs utanför studieorten inom Jämtland, Härjedalen och Västernorrland och kan därmed innebära ökade omkostnader för den enskilde studenten för resor och/eller boende på annan ort under VFU-perioden.

Fördelning av platser vid verksamhetsförlagd utbildning:


- Platsgaranti: Student som följer ordinarie studiegång samt student som beviljats studieuppehåll och på utsatt tid anmält att de återupptar sina studier. Studenten ska uppfylla behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar.
- I mån av plats: Student med alternativ studiegång som uppfyller behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar. 

Om en student har registrerat sig och tagit sin plats i anspråk och sedan måste avbryta eller väljer att avbryta, så bedöms prestationen som otillräcklig utifrån lärandemålen (lärandemål är ej uppfyllda) och studenten får ett U efter avslutad kurs.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras.

Ett beslut om att avbryta VFU innebär att studenten underkänns på VFU-momentet i kursen. Efter beslut om avbruten VFU ska en individuell handlingsplan fastställas för studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23