Kvalitativa forskningsmetoder, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitativa forskningsmetoder, 7,5 hp
Qualitative Research Methods, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OVR006F
- Forskarutbildningsämne: Övrigt ämne
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2024-12-09
- Giltig fr.o.m: 2025-07-01
Syfte
Kursen syftar till fördjupad förståelse och tillämpning av kvalitativa forskningsmetoder.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- problematisera olika kvalitativa forskningsmetoder, i synnerhet intervjuer, observationer och textanalys;
- identifiera och diskutera forskningsetiska dilemma i relation till de olika metodernas möjligheter och begränsningar;
- argumentera för metodval i relation till ett forskningsproblem;
- tillämpa och värdera olika analysverktyg för att bearbeta kvalitativa datamaterial.
Innehåll
Kursen innefattar:
- fördjupning i olika kvalitativa metoder med särskilt fokus på intervjuer, observationer och textanalys;
- olika perspektiv på hur metodval samspelar med forskningsprocessens helhet;
- kritiska förhållningsätt till forskningsetiska dilemman vid produktion och insamling av kvalitativa data;
- analysverktyg för att bearbeta kvalitativa datamaterial.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.
Undervisning
Föreläsningar, övningar och seminarier.
Examination
Examination sker genom övningar, aktivt deltagande i seminariediskussioner, samt en skriftlig slutexamination.
Betygsskala
Tvågradig skala
Övrig information
Kursen överlappar helt eller delvis med SOA028F.
Litteratur
Författare/red: Atkinson, Paul, Cataldi, Silvia & Wästerfors, David
Artikeltitel: For an ethics of generosity: Values for ethnography in a time of regulatory ethics.
Tidskrift: Qualitative Research
År/Volym/nr/sidor: 2024/0/0/1-17
Författare: Bacchi, Carol
Titel: Introducing the ‘What’s the Problem Represented to be?’ approach. In Bletsas, A. and Beasley C. (ed.) Engaging with Carol Bacchi: Strategic Interventions and Exchanges. Open access.
År/sidor: 2012/21-24
Författare/red: Bacchi. Carol
Artikeltitel: Problematizations in health policy: Questioning how ‘problems’ are constituted in policies.
Tidskrift: SAGE Open
År/Volym/nr/sidor: 2016/6/2/1-16
Författare/red: Braun, Virginia & Clarke, Victoria
Artikeltitel: Using thematic analysis in psychology
Tidskrift: Qualitative Research in Psychology
År/Volym/nr/sidor: 2006/3/2/77-101
Författare/red: Brayda, Winsome Chunnu & Boyce, Travis. D.
Artikeltitel: So you really want to interview me?: Navigating “sensitive” qualitative research interviewing.
Tidskrift: International Journal of Qualitative Methods
År/Volym/nr/sidor: 2014/1/1/318-334
Författare: Charmaz, Kathy
Artikeltitel: The Power of Constructivist Grounded Theory for Critical Inquiry.
Tidskrift: Qualitative Inquiry,
År/Volym/nr/sidor: 2017/23/1/34–45.
Författare: Cyr, Jennifer
Titel: Focus groups for the social science researcher
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Cambridge University Press
Författare/red: Denzin, Norman. K
Artikeltitel: The reflexive interview and a performative social science.
Tidskrift: Qualitative Research
År/Volym/nr/sidor: 2001/1/1/23-46
Författare/red: Egeberg Holmgren, Linn
Artikeltitel: Cofielding in qualitative interviews: Gender, knowledge, and interaction in a study of (pro)feminist men.
Tidskrift: Qualitative Inquiry
År/Volym/nr/sidor: 2011/17/4/364-378
Författare: Eldén, Sara
Titel: Forskningsetik. Vägval i samhällsvetenskapliga studier.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: kap 1-2, 4-7.
Författare: Göransson, Kristina
Titel: Etnografi – Sjösätt, navigera och ro i land ditt projekt.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Valda delar
Författare: Hine, Christine
Titel: Ethnography for the Internet. Embedded, embodied and everyday
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge
Kommentar: Valda delar
Författare/red: Hoel, Nina
Artikeltitel: Embodying the Field: A researcher’s reflections on power dynamics, positionality and the nature of research relationships.
Tidskrift: Fieldwork in Religion
År/Volym/nr/sidor: 2013/8/1/27-49
Författare: Israel, Mark & Hay, Iain
Titel: Research Ethics for Social Scientists
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage
Kommentar: Kap. 1, 5, 6, 7 & 8. For English speaking students, these chapters replace Sara Eldén’s book *Forskningsetik.*Vägval i samhällsvetenskapliga studier.Författare/red: Järvinen, Margaretha
Artikeltitel: The biographical illusion: Constructing meaning in qualitative interviews.
Tidskrift: Qualitative Inquiry
År/Volym/nr/sidor: 2000/6/3/370-391Författare/red: Katainen, Anu & Heikkilä, Riie
Artikeltitel: Analysing the ways of participating in interview settings: Young people’s identity performances and social class in focus groups.
Tidskrift: Qualitative Research
År/Volym/nr/sidor: 2020/20/5/649-666Författare/red: Kostet, Imane
Artikeltitel: Shifting power dynamics in interviews with children: A minority ethnic, working-class researcher’s reflections.
Tidskrift: Qualitative Research
År/Volym/nr/sidor: 2023/23/2/451-466Författare: Krueger, Richard & Casey, Mary Anne
Titel: Focus groups: A practical guide for applied research
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage
Kommentar: Valda delar/Selected partsFörfattare/red: Kvale, Steinar
Artikeltitel: Dominance through interviews and dialogues
Tidskrift: Qualitative Inquiry
År/Volym/nr/sidor: 2006/12/2/480-500Författare: Linton, Magnus
Titel: Text och stil.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Läses översiktligt/To be read for an overview**Författare:**Millar, Kathlene
**Artikeltitel:**The Precarious present: Wageless Labor and Disrupted Life in Rio de Janeiro, Brazil.
**Tidskrift:***Cultural Anthropology
***År/Volym/nr/sidor:**2014/29/1/32-53
Kommentar: For English speaking students, this article replaces Kristina Göransson’s book Etnografi – Sjösätt, navigera och ro i land ditt projekt. För svenskspråkiga studenter, läs denna artikel som exempel på etnografiska ansatser och dilemman.**Författare:**Olofsson, Jennie
**Artikeltitel:**Gender, space and sound: Listening techniques, mobile and stationary bodies.
Tidskrift: Ethnography
År/Volym/nr/sidor: 2021/24/2/240-259
**Kommentar:**For English speaking students, this article replaces Kristina Göransson’s book Etnografi – Sjösätt, navigera och ro i land ditt projekt. För svenskspråkiga studenter, läs denna artikel som exempel på etnografiska ansatser och dilemman.**Författare:**Pacheco-Vega, Raul & Parizeau, Kate
**Artikeltitel:**Doubly Engaged Ethnography: Opportunities and Challenges When Working With Vulnerable Communities
**Tidskrift:**International Journal of Qualitative Methods
**År/Volym/nr/sidor:**2018/17/1-13
Kommentar:For English speaking students, this article replaces Kristina Göransson’s book Etnografi – Sjösätt, navigera och ro i land ditt projekt. För svenskspråkiga studenter, läs denna artikel som exempel på etnografiska ansatser och dilemman.Författare/red: Pawson, Ray
Artikeltitel: Theorizing the interview
Tidskrift: The British Journal of Sociology
År/Volym/nr/sidor: 1996/47/2/295-314Författare:Qureshi, H., & Ünlü, Z.
Artikeltitel:Beyond the Paradigm Conflicts: A Four-Step Coding Instrument for Grounded Theory.
Tidskrift: International Journal of Qualitative Methods
År/Volym/nr/sidor:2020/19/ /1–10Författare/red: Ross, Karen
Artikeltitel: Political elites and the pragmatic paradigm: Notes from a feminist researcher - in the field and out to lunch.
Tidskrift: International Journal of Social Research Methodology
År/Volym/nr/sidor: 2001/4/2/155-166Författare/red: Skeggs, Beverly, Thumim, Nancy & Wood, Helen
Artikeltitel: "Oh goodness, I am watching reality TV": How methods make class in audience research.
Tidskrift: European Journal of Cultural Studies
År/Volym/nr/sidor:2008/11/15-24Författare:Swales, John.
Artikeltitel: Create a research space (CARS) model of research introductions.
Tidskrift: Writing about writing: A college reader
År/Volym/nr/sidor:2014/12–15Författare: Sword, Helen
Titel: Stylish academic writing
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Harvard University Press
Kommentar: Läses översiktligt/To be read for an overviewFörfattare/red: Tavory, Iddo
Artikeltitel: Interviews and Inference: Making Sense of Interview Data in Qualitative Research
Tidskrift: Qualitative Sociology
År/Volym/nr/sidor:2020/43/449-465Författare/red: Taylor, Yvette
Artikeltitel: Hidden in the small ads: researching working-class lesbians.
Tidskrift: Graduate Journal of Social Science
År/Volym/nr/sidor:2004/1/2/253-277Författare: Wodak, Ruth Emily, Meyer, Michael (eds)
Titel: Methods of critical discourse studies. Open access. Selected parts.
Upplaga: 2015
Förlag: SageFörfattare/red: Zhao, Yan
Artikeltitel: Exploring the interactive space of the ‘outsider within’: Practising feminist situated knowledge in studying transnational adoption.
Tidskrift: European Journal of Women’s Studies
År/Volym/nr/sidor: 2016/23/2/140-154