Pedagogik AV, Skolledarskap - pedagogisk ledning i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Skolledarskap - pedagogisk ledning i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp
Education MA, School Leadership, 10 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE042U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 10
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2021-04-28
  • Senast ändrad: 2021-06-01
  • Giltig fr.o.m: 2021-08-02

Syfte

Kursen syftar till att stödja, syna och systematisera rektorers pedagogiska ledarskap. Det innebär att stärka rektorers kompetens att leda och samordna all personal – med olika professionstillhörigheter – med fokus på alla barn och elevers välmående, lärande och bildning. I syftet ingår att utveckla ett kvalitetsmedvetet ledarskap som hävdar undervisningsskicklighet i ett tryggt och vänligt arbetsklimat. Kursen syftar därutöver till att stärka förmågan att kritiskt reflektera över det egna ledarskapet och rektorsrollen liksom över utmaningar i att både leda och att vara ledd.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska rektorn kunna:
- Leda personal i riktning mot verksamhetens fastställda mål samt organisera för ett professionellt lärande.
- Använda kommunikativa strategier för att klargöra och prioritera verksamhetens uppdrag, mål och resultat.
- Hantera grupprocesser och konflikter.
- Utveckla samverkansformer för delaktighet och inflytande, för såväl personal som elever.

Innehåll

- Fokus på att som pedagogisk ledare, leda och samordna utveckling- och förändringsprocesser.
- Teoretiska, perspektiv på organisation, läroplan, skolutveckling, ledarskap, lärande, profession, genus, grupp och individ.
- Teoretiska perspektiv och praktiska övningar i kommunikation och konflikthantering
- Perspektiv och praktiska exempel på att leda och samordna digitalisering i skola och förskola.

Behörighet

Rektorer samt annan personal med motsvarande ledningsfunktioner i skola, förskola och fritidshem vilka tidigare inte genomgått någon statlig befattningsutbildning för rektorer.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

1000: Skolledarskap i Rektorsprogrammet, 10 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Anmälan till utbildningen sker av skolhuvudman.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ahlström, B., Berg, G., Håkansson Lindqvist, M., & Sundh, F. (red.).
  • Titel: Att jobba som rektor – om rektorer som professionella yrkesutövare.
  • Upplaga: 2021.
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur.
  • Författare/red: Auno, Ulrika, Berg, Gunnar, Sundh, Frank (red.)
  • Titel: Metodhandbok för förskolechefer och rektorer.
  • Upplaga: Senaste version.
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur.
  • Kommentar: Valda delar.
  • Författare/red: Berg, Gunnar.
  • Titel: Skolledarskap och skolans frirum.
  • Upplaga: 2018.
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur.
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-07280-7 s. 263.
  • Författare/red: Brüde-Sundin, Josefin.
  • Titel: En riktig rektor. Om ledarskap, genus och skolkulturer.
  • Upplaga: 2007.
  • Förlag: Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.
  • Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-11601. S. 231.
  • Författare/red: Denscombe, M.
  • Titel: Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. (Fjärde upplagan).
  • Upplaga: 2018.
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur.
  • Kommentar: Valda delar.
  • Författare/red: Jordan, Thomas.
  • Titel: Konflikthantering i arbetslivet: förstå, hantera, förebygg.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning.
  • Kommentar: ISBN: 9789140688354, 191 s.
  • Författare/red: Katz, S. & Ain Dack, L.
  • Titel: Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd. (Första utgåvan).
  • Upplaga: 2017.
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur.
  • Kommentar: ISBN 9789127819740. S.138.
  • Författare: Leithwood, Kenneth, Harris, Alma, Hopkins, David.
  • Artikeltitel: Seven strong claims about successful school leadership revisited.
  • År/Volym/nr/sidor: School Leadership & Management.
  • Webbadress: https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
  • Författare/red: Leo, U. & Amundsdotter, E. (red.).
  • Titel: Perspektiv på handledning för ledare i förskola och skola. (Första upplagan).
  • Upplaga: 2020.
  • Förlag: Malmö: Gleerups.
  • Författare/red: Styf, Maria.
  • Titel: Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? Om den kommunala förskolans ledningsstruktur.
  • Upplaga: 2012.
  • Förlag: Umeå universitet Pedagogiska institutionen, Umeå.
  • Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-55208 s.185
  • Författare/red: Yukl, Gary.
  • Titel: Ledarskap i organisationer.
  • Upplaga: 2012.
  • Förlag: Harlow: Prentice Hall.
  • Kommentar: ISBN 9780273739234. s. 678.

Aktuella läroplaner, kursplaner samt myndighetsmaterial, officiell statistik och valbar litteratur tillkommer. Dessutom vetenskapliga artiklar om aktuell forskning kring samtidsfrågor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23