Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
                    Kursplan för:  
                    Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp 
                    Education BA (B), Education for All - The Swedish System, 7,5 credits
                
            Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE045G
 - Ämne huvudområde:Pedagogik
 - Nivå:Grundnivå
 - Progression:(B)
 - Högskolepoäng:7,5
 - Fördjupning vs. Examen:G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
 - Utbildningsområde:Undervisningsområdet 100%
 - Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
 - Fastställd:2024-03-04
 - Giltig fr.o.m:2024-09-02
 
Syfte
Kursens syfte är att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla kunskap om ’En skola för alla’ (Education for All).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- uppvisa förmåga till kritisk reflektion och analys av svensk skolpolicy och praktik i fråga om såväl politiska, samhälleliga, kulturella som pedagogiska sammanhang,
- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för vikten av likvärdighet och grundläggande värden inom den svenska utbildningskontexten.
- ha kunskap om hur svensk skola arbetar med specialpedagogik samt inkludering med fokus på delaktighet och gemenskap.
- ha kunskaper om praktiska samt estetiska uttryck och lärprocesser som redskap för inkludering och en skola för alla.
Innehåll
Läroplaner och andra styrdokument för svensk skola
- Värdegrundsfrågor inom det svenska utbildningsystemet
- Specialpedagogik och inkludering med fokus på delaktighet och gemenskap.
- ”En skola för alla” – policy och implementering
- Praktiska samt estetiska uttryck och lärprocesser
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan organiseras i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Undervisningen kan även helt eller delvis utformas med stöd av informationsteknologi. Delar av undervisningen kan vara obligatorisk.
Examination
                2101: Estetiska uttryck och lärprocesser, 2,5 hp
                Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
                
                
                2102: Specialpedagogik, paper, 5 hp
                Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
                
                
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Ahlström, Björn
 - Artikeltitel: Student participation and school success. the realtionship between participation, grades and bullying among 9th grade students in Sweden
 - Tidskrift: 2010/Vol 1/No 2
 - År/Volym/nr/sidor: Educational Inquiry
 
- Författare: Berhanu, Girma
 - Artikeltitel: Even in Sweden? Excluding the included: Some reflections on the concequenses of new policies on educational processes and outcomes, and equity in education.
 - Tidskrift: 2010/ Vol 25 /No 3
 - År/Volym/nr/sidor: International journal of Special Education
 - Kommentar: 10 pp
 
- Författare/red: Dewey, John
 - Titel: My pedagogic Creed
 - Upplaga: The school Journal Vol LIV, No 3
 - Förlag: 1897
 - Webbadress: http://dewey.pragmatism.org/creed.htm
 - Kommentar: 8 pp
 
- Författare: Emilsson, Anette
 - Artikeltitel: Young Children´s Influence in Preschool
 - Tidskrift: 2007/vol 39/ no1/ p11-38
 - År/Volym/nr/sidor: International Journal och Early Childhood.
 
- Författare/red: Englund, Tomas
 - Titel: Rethinking democracy and education: toward an education of deliberative citizens
 - Upplaga: 2000
 - Förlag: J Curriculum Studies, 2000, vol 32, No 2, 305-313
 - Webbadress: http:// www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/ 002202700182772
 
- Författare: Närvänen, A L, Elvstrand, H
 - Artikeltitel: What is participation? Pedagogues interpretativ repertoires and ideological dilemmas regarding childrens participation in Swedish leisure-time centres
 - År/Volym/nr/sidor: International Journal for research on extended education
 
- Författare/red: The Swedish National Agency for Education
 - Titel: Curriculum for the comlulsory school, preschool class and the recreation centre Lgr22
 - Upplaga: Senaste upplagan
 - Förlag: Skolverket, Stockholm
 - Webbadress: www.Skolverket.se/om-skolverket
 - Kommentar: ISBN 987-91-86529-58-1 279 pp.
 
- Författare/red: The Swedish National Agency for Education
 - Titel: Educational equity in the Swedish school system? A quantitativ analysis of equity over time.
 - Upplaga: 2014
 - Förlag: Skolverket, Stockholm
 - Webbadress: www.skolverket.se/om-skolverket
 - Kommentar: ISBN 978-91-7559-120-9. 99 pp.
 
- Författare/red: The Swedish National Agency for Education.
 - Titel: Curriculum for the Pre-shool Lpfö 18
 - Upplaga: Senaste upplaga
 - Förlag: www.skolverket.se
 - Kommentar: 19 pp.