Pedagogik GR (A), Fritidspedagogik, Att arbeta i fritidshem, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Fritidspedagogik, Att arbeta i fritidshem, 30 hp
Education A, Working with children in school recreation centers
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE053G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2011-01-04
- Giltig fr.o.m: 2011-01-11
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning fritidspedagogik, att arbeta i fritidshem skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse för fritidshemmens historia, utveckling, uppdrag, innehåll, arbetssätt och fritidspedagogens yrkesroll
- visa kunskap och förståelse för olika samverkansformer mellan fritidshem, skola,
förskola och hem
- visa kunskap och förståelse för den gemensamma värdegrund och
gemensamma arbetssätt som främjar barns lärande och utveckling
- redovisa förmåga att organisera, leda, genomföra dokumentera och utvärdera
verksamheten i fritidshem
- redovisa förmåga att uttrycka sig genom estetiska uttryckssätt, samt utveckla sin
kommunikativa kompetens
- redovisa förmåga att arbeta temainriktat och elevaktivt
- visa kunskap och förståelse för fritidshemmet som arena för socialisation och
påverkansprocesser ur ett sociokulturellt perspektiv
- redovisa förmåga att reflektera över och analysera verksamheten i fritidshem ur ett lika villkorsperspektiv
Innehåll
Kursen består av två delmoment:
Delmoment 1: Fritidspedagogiskt arbete, fritidshem som egen verksamhet och i samverkan med skolan, 15hp, varav 7,5hp vfu
- Fritidshemmens historia, fritidspedagogiskt arbete och yrkesroll
- Barns livsvillkor på fritiden
- Skolan och fritidshemmets uppdrag
- Pedagogiskt ledarskap
- Verksamhetsförlagd utbildning
Delmoment 2: Fritidshemmet som lärandemiljö och socialisationsarena, 15hp
- Estetiska uttrycksformer
- Utforskande lärande lek rörelse, och idrott
- Formellt och informellt lärande
- Grupprocesser
- Media
Behörighet
Grundläggande behörighet samt OB 16: Ma B, Nk B (alternativt Bi A, Ke A och Fy A) och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom ingår verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium
genom oppositionsförfarande.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfällen inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara
godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Elofsson, Niklas
- Titel: Lärande i fritidshem
- Upplaga: 2008
- Förlag: Växjö universitet. Högskolan i Jönköping
- Webbadress: URL: www.hj.se C97e484d5c23c7271d25cc4acd08e90c
- Kommentar: 21 s. Magisteruppsats i pedagogik
- Författare/red: Haglund, Björn
- Titel: Traditioner i möte. En kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2003
- Förlag: Acta Universitatis Gothoburgensis
- Webbadress: www.gu.se
- Kommentar: 251 s.
- Författare/red: Johansen, Jan-Birger og Sommer, Dion (red.)
- Titel: Oppdragelse, Danning og Sosialisering i Laeringsmljöer.
- Upplaga: 2006
- Förlag: Universitetsförlaget
- Kommentar: 220 s Valda kapitel
- Författare/red: Karlsson, Ove
- Titel: Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier. Paper presenterat vid ENSAC - European Network for School age Children.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Kommentar: 30 s.
- Författare/red: Lindblad, Sverker & Sahlström, Frithiof, (red)
- Titel: Interaktion i pedagogiska sammanhang.
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 192 s.
- Författare/red: Ljusberg, Anna-Lena
- Titel: Fritidshemmet som arena för formellt och informellt lärande
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Lärarhögskolan
- Webbadress: www.su.se
- Kommentar: Magisteruppsats i pedagogik, nr 24-2002 86 s.
- Författare/red: Lärarförbundet
- Titel: När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Lärarförbundet
- Webbadress: www.lararforbundet.se
- Kommentar: 25 s. finns som pdf från bibliotekets katalog
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna Råd och kommentarer. Kvalitet i fritidshem
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 37 s.
- Författare/red: Torstensson-Ed, T & Johansson I
- Titel: Fritidshemmet i forskning och förändring. En kunskapsöversikt. Skolverket.s monografiserie.
- Upplaga: 2000
- Kommentar: 130 s. Valda delar
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 20 s.
Moment 2
- Författare/red: Ahl, Anna-Carin (red.)
- Titel: I rummet mellan lek och konst, formulerade erfarenheter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Stockholms musikpedagogiska institut
- Kommentar: 60 s.
- Författare/red: Antal-Lundström, Ilona
- Titel: Estetiska aktiviteter som pedagogiskt redskap : rapport från ett pågående interkulturellt skolutvecklingsprojekt
- Ort: Eskilstuna
- Upplaga: 2006
- Förlag: Centrum för välfärdsforskning och Mälardalens utvärderingsakademi, Mälardalens högskola
- Kommentar: 159 s. Pdf-fi
- Författare/red: Erberth & Rasmusson
- Titel: Undervisa i pedagogiskt drama
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 288 s.
- Författare/red: Frid, Johan
- Titel: Intro Bild
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2005
- Förlag: Didacta; Löddeköpinge
- Kommentar: 312 s.
- Författare/red: Gandini, Lella, Hill, Lynn, Cadwell, Louise & Schwall, Charles
- Titel: In the spirit of the studio : learning from the atelier of Reggio Emilia
- Ort: New York
- Upplaga: 2005
- Förlag: Teachers College Press
- Kommentar: 212 s.
- Författare/red: Huitfeldt Åke (red.)
- Titel: Rörelse och idrott
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Liber
- Kommentar: 288 s.
- Författare/red: Olson, Kristin & Boreson, Cecilia
- Titel: Medieresor – om medier för pedagoger
- Ort: Kristianstad
- Upplaga: 2004
- Förlag: Sveriges utbildningsradio
- Kommentar: 204 s.
- Författare/red: Strandberg
- Titel: Vygotskij i praktiken - bland plugghästar och fusklappar
- Ort: Finland
- Upplaga: 2007
- Förlag: Nordstedts Akademiska Förlag
- Kommentar: 212 s.
- Författare/red: Svedberg, Lars
- Titel: Gruppsykologi
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 384 s.
- Författare/red: Uddholm, Mats
- Titel: Pedagogen och den musikaliska människan,
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 2003
- Förlag: Förlaget Lutfisken
- Kommentar: 139 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Wahlström, Gunilla, O
- Titel: Gruppen som grogrund: En arbetsmetod som utvecklar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Kommentar: 136 s.
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter lärares anvisningar, max 300 sid.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket