Konflikthantering i klassrummet, teori och praktik för verksamma lärare, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Konflikthantering i klassrummet, teori och praktik för verksamma lärare, 7,5 hp
Conflict Management in the Classroom: Theory and Practice for Active Teachers, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE053U
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(A)
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
  • Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-09-12
  • Giltig fr.o.m:2025-09-01

Syfte

Kursens övergripande syfte är att stärka deltagarnas färdigheter att hantera och förebygga konflikter i skolan samt utöva ett tryggt, tydligt och demokratiskt ledarskap i klassrummet.

Kursen syftar till att öka deltagarnas kunskaper om konflikter i skolan, samt teorier och modeller inom konflikthantering. Vidare ska kursen stärka deltagarnas förmåga att förstå och hantera konflikter. Vidare är ett syfte med kursen att inspirera till kollegialt samarbete samt stärka och utveckla kollegiala processer gällande konflikter och konflikthantering.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • visa stärkt förmåga att förebygga och hantera konflikter i klassrummet
  • visa kunskap om grundläggande teorier om konflikter och konflikthantering
  • tillämpa ett urval av metoder och modeller för konflikthantering på verksamhetsnära konflikter
  • reflektera över sitt eget förhållningssätt och agerande i samband med konflikter och konflikthantering
  • visa ökad insikt om hur kollegiala processer kan bidra till att stärka konflikthanteringen i klassrummet.

Innehåll

Modul 1 – Introduktion till konflikthantering i skolan

2 veckor – 1 fältträff + litteratur

  • Definitioner av konflikt och konflikttyper
  • Skolans juridiska och etiska ramar
  • Inledande självreflektion kring egna erfarenheter

Modul 2 – Teorier och modeller för konflikthantering

3 veckor – 1 fältträff + handledda seminarier

  • Konflikthanteringsteorier (ex. Glasl, Thomas-Kilmann)
  • Ledarskapsteorier kopplade till konflikthantering (ex. Transformativt ledarskap)
  • Kollegiala processer och verksamhetsnivå

Modul 3 – Färdighetsträning och tillämpning

5 veckor – 1 fältträff + distansövningar

  • Rollspel och case-övningar
  • Praktisk träning i samtalsmetodik och förhållningssätt
  • Kollegial reflektion och gemensamma handlingsplaner

Modul 4 – Konflikthantering i den egna praktiken

4 veckor – 1 fältträff + distans + slutseminarium

  • Eget fallarbete (beskriva, analysera, reflektera)
  • Rektors och kollegors roller i verksamhetsnära konflikter
  • Slutseminarium med presentation av erfarenheter

Färdighetsträningen genomförs genom rollspel, fallstudier, praktiska samtalsövningar och reflektionsseminarier. Deltagarna tar med egna erfarenheter som bearbetas och analyseras i grupp.

Behörighet

Kursen riktar sig till behöriga och obehöriga lärare inom grundskola, anpassad grundskola, fritidshem, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola eller komvux. För att erbjudas plats på kursen ska deltagaren ha en anställning och under innevarande läsår vara verksam som lärare.

Urvalsregler

Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.

Undervisning

- Föreläsningar (inspelade och live)
- Seminarier (fysiska och digitala)
- Färdighetsträning (rollspel, case)
- Kollegiala diskussioner och handledning
- Litteraturstudier och reflektionsuppgifter

Examination

1001: Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1002: Muntlig presentation, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Det ska ges möjlighet att delta i kursen utan att erhålla högskolepoäng. Deltagare som inte genomför skriftliga examinationsmoment men fullföljer kursen med aktiv närvaro ska kunna erhålla kursintyg.


Begränsning av examination

Regleras i avtalet/överenskommelsen.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Det ska ges möjlighet att delta i kursen utan att erhålla högskolepoäng. Deltagare som inte genomför skriftliga examinationsmoment men fullföljer kursen med aktiv närvaro ska kunna erhålla kursintyg.

Kursen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs offentliga uppdragsgivare eller privata företag för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta (red.)
Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö, Gleerup

Författare/red: Thornberg, Robert
Titel: Det sociala livet i skolan. Socialpsykologi för lärare
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm, Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15