Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK), förskollärare, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK), förskollärare, 7,5 hp
Advanced Development and Quality Analysis in Teaching, Preschool Teacher, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE054U
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Avancerad nivå
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
- Fastställd:2025-10-15
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att vidareutveckla förskollärares förmåga att utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till att omsorg, barns utveckling och lärande bildar en helhet. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks förskollärares kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från deltagarnas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.
Lärandemål
Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2,5 hp)
Efter avslutad kurs ska deltagaren:
- ha översikt över och kunna kritiskt värdera former för systematisk dokumentation av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
- visa förmåga att sammanhållet genomföra adekvat och etisk försvarbar dokumentation och analys utgående från en kombination av etablerade metoder med beaktande av önskat syfte
Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5 hp)
Efter avslutad kurs ska deltagaren:
- kunna kritiskt värdera traditionsbaserad undervisningspraktik inom den egna inriktningen i relation till beskrivningar av god undervisning baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, i relation till elevers lärande och utveckling
- ha kännedom om några väletablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet
- ha översikt över och kunna diskutera vad som på vetenskaplig grund utmärker expertis avseende undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3.5 hp)
Efter avslutad kurs ska deltagaren:
- kunna identifiera och problematisera vad som med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap kan/bör utgöra önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats
- ha god kännedom om såväl helhet som delar i några centrala modeller för undervisningsutveckling, samt dessas grundpremisser
- kunna kollegialt planera, genomföra och utvärdera en undervisningsutvecklande insats i enlighet med någon modell och med beaktande av önskad kunskapsutveckling för elever
- kunna diskutera former för att förädla och sprida utvecklad kunskap som beprövad erfarenhet kollegialt och till den kollektiva kunskapsbasen.
Innehåll
Kursens innehåll kan delas in i tre på varandra följande moduler, som fokuserar på praktiska och teoretiska redskap, innehållsdimensioner, och former för undervisningsutvecklande arbete.
Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till omsorg, utveckling och lärande som helhet (2,5 hp)
- Kursinnehållet ger en introduktion till former för dokumentation och analys av undervisning i relation till omsorg, barns utveckling och lärande som helhet, anpassat för olika syften, som kollegial undervisningsutveckling eller stödjande av individuell undervisningsskicklighet. Exempel på sådana former kan vara modeller som pedagogisk dokumentation eller observationsprotokoll/dokumentationsverktyg med bas i större ramverk så som ECERS, Early Childhood Environment Rating Scale eller Professional Standards and Competencies for Early Childhood Educators eller analysverktyg baserade i fristående teorier så som variationsteori eller motsvarande. En viktig del är att belysa för- och nackdelar för olika former av tillämpning i svensk förskolekontext.
- Kursinnehållet omfattar olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och barns utveckling och lärande (exempelvis video, ljudinspelning, systematiska anteckningar, observationsprotokoll, barnens alster, enkäter eller intervjuer), som är funktionella för analys av undervisningskvalitet, anpassat för olika syften.
- Kursinnehållet behandlar former för syftesdriven planering av upplägg och spontan undervisning, samt procedurer för koordinering mellan olika typer av underlag i förhållande till tillgänglig tid och resurser samt relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning.
Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5 hp)
- Kursinnehållet behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, generellt och specifikt för förskola, och olika innehåll.
- Kursinnehållet ger en översikt över etablerade ramverk för beskrivning av verksamhetens och utbildningens kvalitet och undervisningsskicklighet i relation till såväl individuella förskollärares som arbetslagets insatser. Även empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga förskollärare uppmärksammas i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av omsorg, barns utveckling och lärande som en helhet, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext.
Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3.5 hp)
- Kursinnehållet ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap.
- Kursinnehållet ger en översikt över etablerade modeller för i första hand kollegial undervisningsutveckling och en kritisk diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär i detta sammanhang. Exempel på sådana modeller är pedagogisk dokumentation, lekrelaterad undervisning och learning study, och kan också utgöras av kombination av modeller för undervisningsupplägg, så som ST(R)EAM- relaterad undervisning eller värdeinriktad undervisning med processkomponenter (från t ex aktionsforskning) och lämplig utvärdering/analys av utfallet.
- Kursinnehållet behandlar det praktiska genomförandet av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang.
- Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning, analys och utvärdering, samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål.
Behörighet
- Legitimerad lärare eller förskollärare
- Verksam som legitimerad lärare eller förskollärare inom skolväsendet
- Ha fullgjort studier om minst 30 högskolepoäng, varav minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå, efter den behörighetsgivande examen.
Urvalsregler
Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.
Beskrivning av alternativt urval
Om det blir fler sökanden än det finns platser tillämpas lottning.
Undervisning
Arbetet i kursen består av föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, seminarier, diskussioner och praktiska övningar som ska genomföras i den egna verksamheten.
Examination
1001: Skriftlig inlämningsuppgift-dokumentationsformer, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 1.
1002: Muntlig presentation-dokumentationsformer, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 1.
1003: Skriftlig inlämningsuppgift-undervisningspraktik, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 2.
1004: Skriftlig inlämningsuppgift-undervisningsutvecklande insats, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 3.
1005: Muntlig presentation-undervisningsutvecklande insats, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 3.
Examination sker individuellt, både skriftligt och muntligt:
- Modul 1 examineras muntligt och skriftligt genom beskrivning av dokumentationsformer samt insamling och analys av dokumentation från den egna verksamheten.
- Modul 2 examineras skriftligt.
- Modul 3 examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av genomförd undervisningsutvecklande insats kopplat till egen verksamhet och dess kollegiala sammanhang.
Betygsskala
Tvågradig skala
Övrig information
Kursen ges på uppdrag av Skolverket och är en uppdragsutbildning som ges med stöd av Förordningen om uppdragsutbildning för fortbildning av lärare och förskollärare (SFS 2007:223).
Misstanke om fusk vid examination utreds av lärosätet enligt gängse rutin. I det fall där Lärosätet finner att fusk har begåtts äger Lärosätet rätt att avbryta den aktuella examinationen och att avstå från att utfärda betyg/kursbevis
Litteratur
Obligatorisk litteratur/Referenslitteratur
Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2–2,5 hp)
Författare: Benerdal, M., & Larsson, M.
Titel: Understanding datafication in Swedish ECEC through three evaluation imaginaries
Upplaga: (2024) 25(3), 304–321
Förlag: Contemporary Issues in Early Childhood
Webbadress: https://doi.org/10.1177/14639491241273923
Författare: Styf, M. & Arvidsson, C.
Titel: Vad är det som SKAver : Didaktiska val i två svenska kommuners systematiska kvalitetsarbete
Upplaga: (2024). vol. 21: 2, ss. 76-99
Förlag: Nordisk Barnehageforskning
Författare: Kullberg, A., Ingerman, Å. & Marton, F.
Titel: Planning and Analyzing Teaching Using the Variation Theory of Learning
Upplaga: 2024
Förlag: Routledge
Webbadress: https://doi.org/10.4324/9781003194903
Författare: Lenz Taguchi, H.
Titel: Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: Introduktion till intra-aktiv pedagogik
Upplaga: 2012
Förlag: Gleerups
Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5–2 hp)
Författare: Hildén, E.
Titel: Uppdrag undervisning: Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan
Upplaga: (2021)
Förlag: Doktorsavhandling, Karlstads universitet). Karlstad University Studies 2021:9. Karlstads universitet
Författare: Pramling, N. m.fl.
Titel: Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education
Upplaga: 2019
Förlag: Springer
Webbadress: https://doi.org/10.1007/978-3-030-15958-0
Författare: Skolforskningsinstitutet
Titel: Erfarenheter av att använda forskning för undervisning – tillvägagångssätt, möjligheter och utmaningar
Upplaga: 2022
Förlag: Skolforskningsinstitutet fördjupar 2022:01
Författare: Håkansson, J. & Sundberg, D.
Titel: Utmärkt lärare: forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit
Upplaga: Första utgåvan, 2023
Förlag: Natur & Kultur
Författare: Sheridan, S., Williams, P. & Garvis, S.
Titel: Competence to Teach – A Point of Intersection for Swedish Preschool Quality
Upplaga: 2020
Förlag: Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 14(2), 77–98
Webbadress: http://www.pecerajournal.com/?page=5&a=30002500
Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete (3,5 hp)
Författare: Håkansson, J. & Sundberg, D.
Titel: Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Upplaga: Andra utgåvan, 2020
Förlag: Natur & Kultur
Författare: Tengberg, M. & Wejrum, M.
Titel: Observation och återkoppling med fokus på utvecklad undervisning: Professionsutveckling med hjälp av PLATO
Upplaga: 2021
Förlag: Acta Didactica Norden, 15(1)
Webbadress: https://doi.org/10.5617/adno.7985
Författare: de Jong, T. m.fl.
Titel: Let’s talk evidence – The case for combining inquiry-based and direct instruction
Upplaga: 2023
Förlag: Educational Research Review, 39, Article 100536
Webbadress: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100536
Författare: Bergmark, U. & Westman, S.
Titel: Att utveckla undervisningen i förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Upplaga: 2022
Förlag: Utbildning & Lärande, 16(1), 7–26
Författare: Sheridan, S. & Williams, P. (red.)
Titel: Undervisning i förskolan: En kunskapsöversikt
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket
Författare: Hansen, H. & Vallberg Roth, A.-C.
Titel: STREAM-didaktik i förskola med litteracitet(er) i fokus – mellan att öppna för det okända och söka efter det kända
Upplaga: 2024
Förlag: Utbildning & Lärande, 18(1)
Webbadress: https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.13015
* Artiklar tillkommer.*