Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK), fritidshem, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK), fritidshem, 7,5 hp
Advanced Development and Quality Analysis in Teaching, After-school Center, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE055U
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Avancerad nivå
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-10-15
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att vidareutveckla lärare i fritidshems förmåga att utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen. Undervisning kan syfta på såväl fritidshemmets verksamhet i relation till att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet som undervisning inom ett eller flera ämnen. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks lärare i fritidshems kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från deltagarnas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • ha översikt över och kunna kritiskt värdera former för systematisk dokumentation av verksamheten/undervisning i relation till elevers omsorg, lärande och utveckling, som en helhet
  • visa förmåga att sammanhållet genomföra adekvat och etisk försvarbar dokumentation och analys utgående från en kombination av etablerade metoder med beaktande av önskat syfte
  • kunna kritiskt värdera traditionsbaserad undervisningspraktik inom den egna inriktningen i relation till beskrivningar av god undervisning baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, i relation till elevers omsorg, lärande och utveckling, som en helhet
  • ha kännedom om några väletablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet
  • ha översikt över och kunna diskutera vad som på vetenskaplig grund utmärker expertis avseende undervisning i relation till elevers omsorg, lärande och utveckling, som en helhet
  • identifiera och problematisera vad som med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap kan/bör utgöra önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats
  • ha god kännedom om såväl helhet som delar i några centrala modeller för undervisningsutveckling, samt dessas grundpremisser
  • kollegialt planera, genomföra och utvärdera en undervisningsutvecklande insats i enlighet med någon modell och med beaktande av önskad kunskapsutveckling för elever
  • diskutera former för att förädla och sprida utvecklad kunskap som beprövad erfarenhet kollegialt och till den kollektiva kunskapsbasen.

Innehåll

Kursens innehåll kan delas in i tre på varandra följande moduler, som fokuserar på praktiska och teoretiska redskap, innehållsdimensioner, och former för undervisningsutvecklande arbete.

Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till omsorg, utveckling och lärande som helhet (2.5 hp)

  • Kursinnehållet ger en introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till omsorg, elevers utveckling och lärande som helhet, anpassat för olika syften, som kollegial undervisningsutveckling eller stödjande av individuell undervisningsskicklighet. Exempel på sådana former kan vara modeller som pedagogisk dokumentation eller observationsprotokoll/dokumentationsverktyg med bas i exempelvis SACERS; PQS eller liknande. En viktig del att belysa är för- och nackdelar för olika former vid tillämpning i svensk fritidshemsverksamhet.
  • Kursinnehållet omfattar olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling (exempelvis video, ljudinspelning, systematiska anteckningar, observationsprotokoll, elevprodukter, enkäter eller intervjuer), som är funktionella för analys och bedömning av undervisningskvalitet, anpassat för olika syften inom fritidshemmets verksamhet eller inom undervisningsämne.
  • Kursinnehållet behandlar former för syftesdriven planering av upplägg och procedurer för koordinering mellan olika typer av underlag i förhållande till tillgänglig tid ochresurser samt relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning.

Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1.5 hp)

  • Kursinnehållet behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, generellt och specifikt för fritidshemmet och praktisk-estetiska ämnen i grundskolan.
  • Kursinnehållet ger en översikt över beskrivning av verksamhetens och utbildningens kvalitet och undervisningsskicklighet i relation till såväl lärare i fritidshems individuella insatser som arbetslagets insatser. Även empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i fritidshem uppmärksammas i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av omsorg, barns utveckling och lärande som en helhet, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext.

Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3.5 hp)

  • Kursinnehållet ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap.
  • Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade modeller för i första hand kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär. Exempel på sådana modeller för fritidshemmets del är pedagogisk dokumentation, lekrelaterad undervisning och kan också utgöras av en kombination av modeller för undervisningsupplägg, så som ST(R)EAM-relaterad undervisning eller värdeinriktad undervisning med processkomponenter (från till exempel aktionsforskning) och lämplig utvärdering/analys av utfallet. För utveckling av undervisning inom praktisk estetiska ämnen kan också modeller så som design based research, lesson study och learning study vara relevanta.
  • Kursinnehållet behandlar det praktiska genomförandet av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang.
  • Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning och utvärdering, samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål.

Behörighet

- Legitimerad lärare eller förskollärare
- Verksam som legitimerad lärare eller förskollärare inom skolväsendet
- Ha fullgjort studier om minst 30 högskolepoäng, varav minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå, efter den behörighetsgivande examen.

Urvalsregler

Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.

Beskrivning av alternativt urval

Om det blir fler sökanden än det finns platser tillämpas lottning.

Undervisning

Arbetet i kursen består av föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, seminarier, diskussioner och praktiska övningar som ska genomföras i den egna verksamheten.

Examination

1001: Skriftlig inlämningsuppgift-dokumentationsformer, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 1.

1002: Muntlig presentation-dokumentationsformer, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 1.

1003: Skriftlig inlämningsuppgift-undervisningspraktik, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 2.

1004: Skriftlig inlämningsuppgift-undervisningsutvecklande insats, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 3.

1005: Muntlig presentation-undervisningsutvecklande insats, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Modul 3.

Examination sker individuellt, både skriftligt och muntligt:



  • Modul 1 examineras muntligt och skriftligt genom beskrivning av dokumentationsformer samt insamling och analys av dokumentation från den egna verksamheten.

  • Modul 2 examineras skriftligt.

  • Modul 3 examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av genomförd undervisningsutvecklande insats kopplat till egen verksamhet och dess kollegiala sammanhang.


Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursen ges på uppdrag av Skolverket och är en uppdragsutbildning som ges med stöd av Förordningen om uppdragsutbildning för fortbildning av lärare och förskollärare (SFS 2007:223).

Misstanke om fusk vid examination utreds av lärosätet enligt gängse rutin. I det fall där Lärosätet finner att fusk har begåtts äger Lärosätet rätt att avbryta den aktuella examinationen och att avstå från att utfärda betyg/kursbevis

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur/Referenslitteratur

Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till omsorg, utveckling och lärande som helhet (2,5 hp)

Författare: Ackesjö, H. & Haglund, B. (red.)
Titel: Undervisning och ledarskap på fritids: Perspektiv på fritidshemmets pedagogiska uppdrag
Upplaga: 2022
Förlag: Ifous (Ifous rapportserie 2022:4, Vetenskaplig rapport, slutrapport)

Författare: Hjalmarsson, M.
Titel: Leisure-time teachers’ reflections on systematic quality work: Approaches and challenges
Upplaga: 2018
Förlag: Early Child Development and Care, 189(13), 2197–2205

Författare: Klerfelt, A. & Haglund, B.
Titel: Walk-and-Talk Conversations: A Way to Elicit Children’s Perspectives and Prominent Discourses in School-Age Educare
Upplaga: 2014
Förlag: International Journal for Research on Extended Education, 2(2), 119–134
Webbadress: https://www.budrich-journals.de/index.php/IJREE/article/view/19550

Författare: Lager, K.
Titel: Barncentrerad utvärdering: En modell för utvärdering i fritidshem
Upplaga: 2020
Förlag: I Å. Hirsh & A. Olin (red.), Skolutveckling i teori och praktik (s. 259–271). Gleerups Utbildning

Författare: Lager, K., Sheridan, S. & Gustafsson, J.
Titel: Systematic quality development work in a Swedish leisure-time centre
Upplaga: 2015 (online publication 24 juli 2015)
Förlag: Scandinavian Journal of Educational Research

Författare: Skolforskningsinstitutet
Titel: Hur ska man veta vad forskningen säger: Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat
Upplaga: 2022
Förlag: Skolforskningsinstitutet fördjupar 2022:01

Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5 hp)

Författare: Ackesjö, H. & Haglund, B.
Titel: Fritidspedagogisk undervisning: En fråga om intentionalitet, situationsstyrning och inbäddning
Upplaga: 2021
Förlag: Utbildning & Lärande, 15(1), 69–87

Författare: Elvstrand, H., Boström, L. & Orwehag, M.
Titel: Möte mellan tradition och förändring : en forskningsöversikt om undervisning i fritidshem
Upplaga: 2024
Förlag: Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, vol. 18: 3, ss. 173-198
Webbadress: https://miun.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1926459

Författare: Haglund, B. & Peterson, L.
Titel: Why use board games in leisure-time centres? Prominent staff discourses and described subject positions when playing with children
Upplaga: 2018
Förlag: International Journal for Research on Extended Education, 5(2), 188–206

Författare: Håkansson, J. & Sundberg, D.
Titel: Utmärkt lärare: forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit
Upplaga: Första utgåvan, 2023
Förlag: Natur & Kultur

Författare: Grewell, C. & Boström, L.
Titel: Fritidshemmets fysiska lärmiljö inomhus: möjligheter och begränsningar
Upplaga: 2025
Förlag: Educare, nr 2, s. 42-74
Webbadress: https://publicera.kb.se/educare/article/view/54819

Författare: Grewell, C. & Haglund, B.
Titel: Quality Aspects of the Physical Learning Environment in Relation to Teaching in Swedish School-age Educare
Upplaga: 2025

Författare: Lundbäck, B.
Titel: Lärares handlingar för att främja social inkludering i fritidshemmets utomhusverksamhet: en observationsstudie
Upplaga: Kommande (ahead of print)
Förlag: Pedagogisk forskning i Sverige
Webbadress: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/3423/3628

Författare: Boström, L. , Orwehag, M. & Elvstrand, H.
Titel: På spaning efter fritidshemmets didaktik
Upplaga: 2022
Förlag: Acta Didactica Norden, vol. 16
Webbadresshttps://doi.org/10.5617/adno.8834

Författare: Skolforskningsinstitutet
Titel: Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem
Upplaga: 2021
Förlag: Skolforskningsinstitutet (Systematisk forskningssammanställning 2021:03)

Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3,5 hp)

Författare: Ackesjö, H.
Titel: Evaluating the practice in Swedish school-age educare: Issues and contradictions
Upplaga: 2022
Förlag: Journal of Childhood, Education & Society, 3(1), 60–73
Webbadress: https://doi.org/10.37291/2717638x.202231153

Författare: Damber, U.
Titel: Läsning i fritidshemmet : ett dilemma?
Upplaga: 2024
Förlag: I Fritidsdidaktiska dilemman. Natur och kultur. S. 119-142

Författare: Andersson, B. Damber, U. Hermansson, C. & Jendis, M.
Titel: Fritidshemmet som språkande, läsande och skrivande arena
Upplaga: 2022
Förlag: Gleerups

Författare: Hippinen Ahlgren, A.
Titel: Lärare i fritidshems undervisningskunskap: undervisningshandlingar i interaktion mellan lärare och barn
Upplaga: 2021
Förlag: Stockholms universitet (Licentiatavhandling)
Webbadress: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-196905

Författare: Kane, E.
Titel: Teknisk, praktisk och frigörande kvalitet i fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete
Upplaga: 2023
Förlag: Pedagogisk forskning i Sverige, 28(4), 117–141
Webbadress: https://doi.org/10.15626/pfs28.04.05

Artiklar kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15