Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Fritidshem, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Fritidshem, 15 hp
Education (A), Educational Science II for Teachers in Leisure Education, 15, Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE116G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2013-03-19
- Senast ändrad: 2016-11-29
- Giltig fr.o.m: 2017-01-15
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska visa kunskap om barns utveckling och lärande. Vidare ska studenten visa kunskap om specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
Innehåll
Kursen innehåller specialpedagogik som grundläggande perspektiv med lärmiljö och förhållningssätt kopplat till barns utveckling, lärande och behov.
Kursen innehåller vidare ledarskapets roll för likabehandling, sociala relationer mobbning och konflikthantering samt praktiska och estetiska lärprocesser samt digitala verktyg och hur dessa kan användas i arbetet med att möta alla barn i fritidshemmet/skolan.
Kursen är indelad i två moment.
Delmoment 1: fritidshemmets lärmiljö och ledarskap, 7,5 hp
- Ledarskap
- Likabehandling
- Mobbning
- Sociala relationer
- Konflikthantering
- Lärmiljöer
Delmoment 2 Specialpedagogik, 7,5hp
- Specialpedagogiskt förhållningssätt
- Specialpedagogiska behov
- Specialpedagogiskt stöd
- Funktionsnedsättning
- Estetiska lärprocesser
- IKT
Behörighet
Godkända studier från : Termin 1; Fritidspedagogiskt arbete I, 15 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna I, 15 hp samt ytterligare minst 30 hp av kurser i grundlärarutbildningens termin 2 och termin 3 tillsammans, varav 7,5 hp vfu.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Elmeroth, Elisabeth
- Titel: Normkritiska perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Författare/red: Fjällhed, Anders & Jensen, Mikael
- Titel: Barns livsvillkor i mötet med skola och fritidshem
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur, Lund.
- Kommentar: ISBN 978-91-44-09092-4. 210 s. Kapitel 6,7,11,12
- Författare/red: Hejlskov Elven, Bo
- Titel: Problembeteende i skolan
- Upplaga: 2014
- Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
- Kommentar: ISBN 978-91-27-13957-3
- Författare/red: Hviid, P & Höjholt, C (red)
- Titel: Fritidspedagogik med barnperspektiv
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-44-10692-2. Kapitel 4, 5, 8
- Författare: Ingela Kolfjord
- Artikeltitel: Alternativ konflikthantering: Hur kamratmedling kan påverka elevers relationsskapande
- Tidskrift: Educare
- År/Volym/nr/sidor: 2009, 2, 3
- Webbadress: http://muep.mah.se/bitstream/handle/2043/9083/Educare_2009_2_3_Kolfjord.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Kommentar: 15 s.
- Författare/red: Kleerfelt, Anna, Haglund, Björn (red.)
- Titel: Fritidspedagogik - fritidshemmets teorier och praktiker.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN: 978-91-47-10093-4 245 s. Valda kapitel.
- Författare/red: Kragh-Müller, Grethe, Andersen, Frans, Hvitved, Louise Veje
- Titel: Goda lärmiljöer för barn.
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-07201-2 229 s.
- Författare/red: Lindqvist, Jonny & Thorslund, Ewa
- Titel: Ungas integritet på nätet - En guide för föräldrar, pedagoger och andra viktiga vuxna (4th ed.)
- Upplaga: 2011
- Webbadress: https://www.iis.se/docs/Ungas_integritet_Ver2_webb.pdf
- Kommentar: 90 s.
- Författare/red: Nemert, Elisabet
- Titel: Öppna för samtal
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: 15 s. Tillhandahålles av den Utbildningsvetenskapliga avdelningen
- Författare/red: Nilholm, Claes
- Titel: Barn och elever i svårigheter - en pedagogisk utmaning
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 9789144079448, 152 s.
- Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
- Titel: Att se möjligheter i svårigheter, barn och ungdomar med koncentrationsvårigheter.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-08279-0 155 s.
- Författare/red: Philgren, Ann S
- Titel: Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-44-10093-7. Kapitel 2, 7, 9
- Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
- Titel: Fritidshemmet
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-06895-4 322 s. Valda kapitel.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna Råd med kommentarer, Fritidshem
- Upplaga: 2014
- Förlag: Skolverket, Stockholm
- Kommentar: ISBN 1403-4549
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2012
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2798
- Kommentar: ISBN: 978-91-87115-32-5 57 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 rev 2016.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2016
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer
- Kommentar: ISBN: 978-913-832691-6
- Författare/red: Steinberg, J M
- Titel: Lyckas med digitala verktyg i skolan, pedagogik, struktur och ledarskap
- Upplaga: 2013
- Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
- Författare/red: Svaleryd, Kajsa, Hjertson, Moa
- Titel: Likabehandling i förskola och skola.
- Ort: Stockholm,
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN: 978-91-47-10034-7 240 s.
- Författare/red: Thors, Christina
- Titel: Utstött, en bok om mobbning.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Lärarförbundets förlag, Stockholm
- Kommentar: ISBN: 978-91-976598-4-0 161 s.
- Författare/red: Wrethander Bliding, Marie
- Titel: Inneslutning och uteslutning, barns relationsarbete i skolan.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-04604-4 192 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Nilsson, Marco
- Titel: Juridik i professionellt lärarskap: lagar och värdegrund i den svenska skolan.
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2012
- Förlag: Gleerup, Malmö
- Kommentar: 152 s.
- Författare/red: Olsson, Anders. R
- Titel: Yttrandefriheten på nätet - En guide om gränserna för det tillåtna på nätet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009 2nd ed
- Förlag: Stiftelsen Internetinfrastruktur
- Webbadress: https://www.iis.se/docs/Yttrandefrihet_pa_natet.pdf
- Kommentar: 72 s.
- Författare/red: Olsson, Staffan
- Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN:978-91-44-07486-3 279 s.
- Författare/red: Thoresson, Anders
- Titel: Flöden, kvitter och statusuppdateringar – en guide om omvärldsbevakning på nätet.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Stiftelsen Internetinfrastruktur
- Webbadress: https://www.iis.se/docs/Floden-kvitter-och-statusuppdateringar.pdf
- Kommentar: 68 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket