Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik III samt utbildningsvetenskaplig kärna II, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik III samt utbildningsvetenskaplig kärna II, 30 hp
Education BA (A), Early Childhood Education III and Educational Science II, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE232G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-11
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla och fördjupa kunskap om och förståelse för förskolebarns tal-, läs- och skrivutveckling samt kommunikation och samspel. Syftet är också att stimulera till aktivt arbete med barnlitteratur och berättande i förskolan. Vidare är kursens syfte att studenten ska utveckla kunskap om specialpedagogik jämte innebörden och betydelsen av ett aktivt och medvetet ledarskap. Sammantaget behandlar kursen barns utveckling och lärande ur ett likvärdighetsperspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse
- kritiskt kunna läsa, granska och tolka kvantitativa studier och identifiera betydelser för förskolepedagogisk verksamhet och yrkesutövning (Moment 1)
- kritiskt kunna läsa, granska och tolka forskning om barnlitteratur och visa förståelse för dess bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion samt dess betydelse för förskolepedagogisk verksamhet och yrkesutövning. (Moment 2)
- kunna motivera, diskutera och tillämpa förskoledidaktik, ämnesdidaktik och metodik inom ramen för läs, tal och skrivutveckling och barnlitteratur i förskolan ( moment 1 och 2)
- kunna identifiera, beskriva och diskutera förutsättningar för barns kommunikation och språkutveckling (Moment 1 och 2)
- kunna diskutera och hantera praktiska och estetiska lärprocesser med didaktiska utgångspunkter (Moment 2 och 3)
- kunna beskriva och diskutera förutsättningar för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap (Moment 3)

Färdighet och förmåga
- med utgångspunkt i en granskning och analys av barns läs- och skrivmiljöer kunna beskriva och diskutera förutsättningar för barns språkutveckling (moment 1)
- med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning självständigt kunna diskutera, planera för och utvärdera barnlitteraturverksamhet i förskolan i syfte att stimulera barns utveckling och lärande (moment 2)
- kunna redogöra för specialpedagogiska perspektiv på förskolans undervisning och omsorg samt diskutera betydelser av förebyggande och främjande pedagogiskt arbete med hänsyn till alla barns behov ( samtliga delmoment)
- självständigt och kritiskt kunna granska och använda egna och andras erfarenheter av pedagogisk praktik och yrkesutövande samt aktuell och relevant forskning för att kunna bidra till kunskapsutveckling. (moment 1 och 3)
- kunna beakta, diskutera och kommunicera jämlikhetsaspekter i relation till förskolans uppdrag och verksamhet (samtliga delmoment)
- kunna beakta, diskutera och hantera åtgärder för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn. (moment 3 )
- kunna kommunicera i tal, skrift och i samtal med andra kring för kursen relevanta aspekter som stöd för förskolepedagogisk verksamhet (samtliga delmoment)
- på ett medvetet sätt kunna planera för och genomföra undervisning ur ett likvärdighetsperspektiv med digitala verktyg som redskap. (moment 1 och 2).
- muntligt och skriftligt kunna redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med andra (Samtliga delmoment)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att kunna fördjupa färdigheter för det egna yrkesutövandet. (Delmoment 3).

Innehåll

Delmoment 1. Förskolepedagogik III, Tal, läs-och skrivutveckling, 7,5 hp
(Early Childhood Education III, Developing Speaking, Writing and Reading skills, 7,5 credits)
I momentet behandlas förskolebarns tal-, läs och skrivutveckling med utgångspunkt i analys av barns läs- och skrivmiljöer med syfte att kunna beskriva och diskutera olika förutsättningar för barns språkutveckling. Dessutom behandlar momentet kommunikation och samspel, där vikten av en språkstimulerande miljö och lekens betydelse betonas. Vidare behandlas flerspråkighet och betydelsen av att tillvarata barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera barns lärande och utveckling.

Delmoment 2. Förskolepedagogik III, Barnlitteratur 7, 5 hp
(Early Childhood Education III, Childrens Litterature, 7,5 credits)
I momentet behandlas aktivt barnlitteraturarbete i förskolan, barnlitteratur och dess betydelse för alla barns estetiska, språkliga, kognitiva och emotionella utveckling och lärande samt estetiska lärprocesser kopplade till barnlitteratur. I momentet behandlas även förutsättningar för barnlitteraturarbete ur ett intersektionellt perspektiv.

Delmoment 3. Utbildningsvetenskaplig kärna II, 15 hp
(Educational Science, 15 credits)
Momentet innefattar specialpedagogik ur ett samhälleligt perspektiv där inkludering, tillgänglighet och delaktighet för alla barn står i fokus. I momentet behandlas även ledarskapets roll för sociala relationer, konflikthantering samt utvecklande av stödinsatser på organisations, grupp- och individ-nivå. Dessutom behandlas förutsättningar för likvärdighet och likabehandling i förskolans undervisning och omsorg.

Behörighet

Godkända studier om 30 hp från termin 1 samt ytterligare minst 7,5 hp från termin 2.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar, med stöd av en digital lärplattform. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för
kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål. I kursen används estetiska uttrycksformer.

Examination

2114: Förskolepedagogik III: Tal, läs- och skrivutveckling. Två seminarier, fältuppgift och jämställdhet- och jämlikhetsperspektiv., 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2115: Förskolepedagogik III: Tal, läs och skrivutveckling; Barns kommunikation och språkutveckling. - Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2116: Förskolepedagogik III: Barnlitteratur; Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, seminarium samt fältuppgift., 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2117: UVK II: examination, Muntlig framställning, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2118: UVK II: Lärmiljöer, examination - Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2119: UVK II: Likabehandling, examination - Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2120: UVK II: examination, Skriftlig enskild/Paper fördjupningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2121: UVK II - Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Examinationer är obligatoriska moment. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt.

Kunskaps-, insikts-och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmål prövas genom att den enskilde studenten

prövas och bedöms vid praktiska övningar och uppgifter.



Delmoment 1

Obligatoriska moment:

Fältstudie

Dugga

Examinationer:

Hemtentamen

Examinerande seminarium jämlikhets- och genusperspektiv på läs- och skrivutveckling

Examinerande seminarium fältstudieuppgift Hemtentamen

Examinerande workshop multimodal bok

Examinerande workshop kritiskt granska läromedel

Examinerande workshop kommunikativ språkförmåga



Delmoment 2.

Obligatorisk läraktivitet:

Sagoworkshop

Muntlig redovisning av temaplanering samt kamratrespons

Examinationer:

Muntlig examination boksamtal

Examinerande seminarium samarbete förskola-bibliotek

Examinerande muntlig + digital presentation av fältstudieuppgift (i grupp)

Examinerande skriftliga inlämningsuppgifter (inklusive temaplaneringen)



Delmoment 3

Obligatoriska moment: Fallseminarier

Examinationer:

Tentamen

Examinerande paper

Muntlig framställning

Likabehandling- planera, genomföra och leda praktisk uppgift

Samspel – barn, rum, pedagog. Planera, genomföra och presentera praktisk

uppgift





Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE179G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Backman, Jarl
Titel: Rapporter och uppsatser.
Upplaga: Senaste
Förlag: Lund: Studentlitteratur

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste
Förlag: Lund : Studentlitteratur
Kommentar: ISBN: 9789144151045

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för förskolan Lpfö 18.
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket, Stockholm
Kommentar: http://www.skolverket.se/publikationer?id=4001

Författare/red: Skolverket (Lgr 11)
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Upplaga: 2018
Förlag: Fritzes, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975


**Moment: 1**

Författare/red: Axelsson, Monica, Jönsson, Karin (red.)
Titel: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber, Stockholm
Kommentar: ISBN: 978-91-47-09378-6 196 s.

Författare/red: Damber, Ulla
Artikeltitel: Read-alouds in preschool – A matter of discipline?
År/Volym/nr/sidor: 2015
Tidskrift: Journal of Early childhood literacy, 15(2)
Kommentar: s.256-280

Författare/red: Elbro, Carsten mfl.
Titel: Lära barn att läsa
Upplaga: Senaste
Förlag: LegiLexi Stiftelse
Kommentar: 230 s.

Författare/red: Jäverbring, Katrin
Titel: En digitalare förskola
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur Kultur Läromedel
Kommentar: ISBN: 9789127454200, 115s.

Författare/red: Khousravi, Mahroo,
Titel: Flerspråkighet: alla barn, alla språk, alla dagar!
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & kultur

Författare/red: Larsson Samoladas, Emilia & Bäversten, Moa
Titel: Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta
Upplaga: Senaste
Förlag: Lärarförlaget
Kommentar: ISBN: 9789188149565, 200s.

Författare/red: Larsson, Karolina
Titel: Att få barnets språk att växa - Strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma
Upplaga: Senaste
Förlag: Stefan Hertz utbildning AB
Kommentar: 144. s.


**Moment: 2**

**Vissa av de skönlitterära titlarna är valbara, se uppgiftsinstruktionerna. **Försök hitta bilderböckerna på ditt närmaste folkbibliotek!

Författare/red: Adbåge, Emma
**Titel: **Naturen
Upplaga: Senaste
**Förlag: **Stockholm: Rabén & Sjögren

eller

Författare/red: Adbåge, Lisen
Titel: Furan
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Rabén & Sjögren

eller

Författare/red: Bondestam, Linda
Titel: Mitt bottenliv. Av en ensam axolotl
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Bergh

Författare/red: Lindenbaum, Pija
Titel: Valfri titel

Författare/red: Lundberg, Sara
Titel: Valfri Vita streck-bok

Författare/red: Olsson, Lotta & Emma Adbåge
Titel: Ledsen
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Rabén & Sjögren
Kommentar: Eller annan del i deras känsloserie

**Författare/red: **Pierrou, Tove & Hellgren, Joanna
Titel: Småkrypsboll
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur och kultur
Kommentar: Finns endast att köpa som e-bok

Författare/red: Pollack, Majken & Lundberg, Sara
Titel: Embla mitt i kosmos
Upplaga: Senaste
Förlag: Bromma: Alvina

Författare/red: Saler, Karin & Ahmed Backström, Siri
Titel: Dom som är kvar
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Urax

eller

Författare/red: Geffenblad, Lotta
**Titel: **Blå ugglan
**Upplaga: **Senaste
**Förlag: **Stockholm: Bonnier Carlsen

Författare/red: Tadjo, Véronique
Titel: Mamy Wata och monstret
Upplaga: Valfri
Kommentar: Valfritt språk


Samt en novell, som läggs ut som pdf i Moodle.
**Moment: 3**

Författare/red: Arnér, Elisabeth, Sollerman Solveig
Titel: Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 120 s.

Författare/red: Emilson, Anette & Moqvist-Lindberg, Ingeborg (red.),
Titel: Värdefull förskola: perspektiv på värdepedagogiskt arbete
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Eriksson Bergström, Sofia,
Titel: Rum, barn och pedagoger: [Elektronisk resurs] om möjligheter och begränsningar i förskolans fysiska miljö
Upplaga: Umeå universitet, Diss
Förlag: Umeå : Umeå universitet, 2013,Umeå, 2
Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-67667

Författare/red: Johansson, T.
Titel: Sociala relationer och samspel i förskolan
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Liber

Författare/red: Lundqvist, J.
Titel: Tidiga insatser och barns utbildningsvägar: inkludering och specialpedagogik.
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Författare/red: Lutz, K.
Titel: Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola - Möte med det som inte anses lagom.
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber

Författare/red: Löfdahl, Annica,
Titel: Kamratkulturer i förskolan: en lek på andras villkor
**Upplaga: **Senaste
Förlag: Liber

Författare/red: Nilholm, Claes
Titel: Specialpedagogik: Vilka är de grundläggande perspektiven? Pedagogisk forskning i Sverige
Upplaga: Vol 10:2, 2005

Författare/red: Nilsson Sjöberg, Mattias (red.),
Titel: Pedagogik som vetenskap: en inbjudan
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Olsson Newman, K
Titel: Empatiskt ledarskap: samspel i barngruppen
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur & kultur

Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
Titel: Likabehandling i förskola & skola
Upplaga: Andra upplagan, Stockholm, 2018
Förlag: Liber

Aktuella artiklar och andra resurser inom området kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23