Pedagogik GR (A), Bild som praktiskt estetiskt ämne, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Bild som praktiskt estetiskt ämne, 30 hp
Education BA (A), Art as a Learning Practical Aesthetic Subject , 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE242G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2022-01-18
- Senast ändrad: 2023-05-29
- Giltig fr.o.m: 2023-08-15
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper inom skolämnet bild för att kunna leda, undervisa och bedöma i ämnet, samt integrera bildskapande i andra skolämnen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskaper i bildämnets didaktik som krävs för yrkesutövningen, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning inom skolämnet bild i syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling
- visa förmåga att tillämpa ämnesdidaktik inklusive metodik i syfte att stimulera alla elevers bildskapande aktiviteter
- visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling inom skolämnet bild
- visa fördjupade kunskap om barns bildspråkliga kommunikation och utveckling
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg för bildproduktion och reflektera över olika mediers och digitala miljöers roll
- visa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån demokratins värdegrund inom skolämnet bild
Innehåll
Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Bildskapande och lärande, 15 hp
- grunder i bildskapande med metoder och material för skapande i två- och tredimensionella material
- bildämnets didaktik
- arbete och arbetssätt med mål att utveckla den egna kreativiteten
- övning i att stimulera elevers lust och förmåga och att använda bildskapande i skolarbetet
- samverkan med kulturinstitutioner i samhället kopplat till den pedagogiska verksamheten
- metoder för reflektion kring bilder och bildskapande
- aktuell forskning inom bildpedagogik samt teorier kring barns bildutveckling
Delmoment 2: Bildspråk och kommunikation, 15 hp
- mediers roll i barn och ungdomskultur
- grunder i bildskapande med metoder och material för skapande i två- och tredimensionella material
- arbete och arbetssätt med mål att utveckla förmågan att kommunicera och reflektera kring bilder och bildframställning
- grunder i konsthistoria och bildens roll i samhället
- bedömning, betygsättning och resonemang kring lärande kopplat till skapande
- metoder för reflektion kring bilder och bildskapande
- arbete och arbetssätt med digitala verktyg
- konstnärligt slutprojekt i valfritt uttryck och material.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar, seminarier samt självstudieuppgifter. Undervisningsmaterial kan finnas på engelska och undervisningen sker med hjälp av olika kommunikationsformer. Under träffarna på Campus utgörs undervisningen till stora delar av praktiska övningar.
Examination
2201: Portfolio, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2202: Paper, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2203: Muntlig gruppredovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2204: Aktivt deltagande och feedback i forum, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2205: Portfolio, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2206: Konstnärligt slutprojekt, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2207: Praktiska inlämningsuppgifter, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2208: Seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på 2201 och 2205 samt på minst en av 2202 eller 2206.
Om student har fått ett besked från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE005G och BD002G, BD001G, BD009G, BD010G, BD012G.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment: 1
Titel: Kursplan för bildämnet, åk 1-3 och åk 4-6
Kommentar: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och
fritidshemmet?url=907561864%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRBIL01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f
Författare/red: Aspán, M. & Balldin, J.
Titel: Estetiska uttryck och barns rättigheter i utbildning.
Upplaga: 2017
Förlag: Gleerups, Malmö
Kommentar: Kapitel i Aspán, J. Balldin, C. Engel & A. Röing Hellberg, (red.). Estetiska uttryck och barns rättigheter i utbildning. Tillgänglig som pdf-fil, 20 s.
Författare/red: Burman, G.
Titel: Konsten i historien. Stockholm
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och kultur Läromedel, Stockholm
Författare/red: Forsler, I., Magnusson, L. & Öhman, E (red.)
Titel: Bild och visuell kultur - undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Skolverket
Artikeltitel: Kommentarmaterial till kursplan i bild
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=9785
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr22
Upplaga: 2022
Förlag: Stockholm: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet
Författare/red: Wikberg, S.
Titel: Estetiska ämnen och genus. Rapport 14, Tilde.
Upplaga: 2011
Förlag: Ladda ner via Umeå universitet
Webbadress: https://www.umu.se/globalassets/organisation/fakulteter/humfak/institutionen-for-estetiska-amnen-i-lararutbildningen/tilde/rapportserie/tilde14.pdf*
*Kommentar: Läs kapitlet: Om bildämnets feminina könsmärkning, sid 144 – 168.
Författare/red: Åhall, M.
Titel: Lärarens guide till bild: teori, praktik, bedömning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & kultur
Författare/red: Åsén, G.
Titel: Bildundervisning och lärande genom bilder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Liber
Moment: 2
Titel: Kursplan för bildämnet, åk 1-3 och åk 4-6
Kommentar: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och
fritidshemmet?url=907561864%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRBIL01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f
Författare/red: Burman, G.
Titel: Konsten i historien
Upplaga: 2007
Förlag: Natur och kultur Läromedel, Stockholm
Kommentar: 192 s.
Författare/red: Forsler, I., Magnusson, L. & Öhman, E (red.)
Titel: Bild och visuell kultur - undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Häggström, M. & Örtegren, H. (red.)
Titel: Visuell kunskap för multimodalt lärande
Upplaga: Senaste upplagan
**Förlag:**Studentlitteratur
Författare/red: Janson, Malena
Titel: Introduktion till filmpedagogik: vita duken som svarta tavlan
Upplaga: (red.) (2016)
Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning
Kommentar: Tillgänglig som pdf-fil, 15 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr22
Upplaga: 2022
Förlag: Stockholm: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet---lgr22
Referenslitteratur
Moment: 1
Författare/red: Bendroth Karlsson, M, Majs, U
Titel: Alla kan skapa - Levande Verkstad - en inkluderande bildpedagogik
Upplaga: 2019
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: 128 s.
Författare/red: Bendroth Karlsson, M. & Karlsson Häikiö, T. (red.)
Titel: Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv
Upplaga: 2014
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: 166 s. Läs särskilt kapitel 3 & 8
Författare/red: Lidén, A, Schantz, U.V. & Thorgersen, K. (red.)
Titel: De estetiska ämnenas didaktik: utmaningar, processer och protester.
Upplaga: 2018
Förlag: Stockholm: Stockholm University Press.
Kommentar: 278 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Vad är digitalt berättande och varför ska vi arbeta med det i undervisningen?
Upplaga: 2016
Webbadress: Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/#/modul/0-digitalisering/Grundskola/202Digitaltberattande/del01/.
Moment: 2
Författare/red: Frid, Johan & Nilsson, Karl-Johan
Titel: Intro Bild: skapa, kommunicera, förstå
Upplaga: 2008
Förlag: Malmö: Didacta
Kommentar: ISBN 9789188548030 312 s.
Författare/red: Frida Marklund
Titel: Bilder som berättar: om kunskap, makt och traditioner i grundskolans bildundervisning
Upplaga: 2019
Förlag: Umeå Universitet
Författare/red: Lidén, A, Schantz, U.V. & Thorgersen, K.
Titel: De estetiska ämnenas didaktik: utmaningar, processer och protester
Upplaga: 2018
Förlag: Stockholm: Stockholm University Press
Kommentar: ISBN 9789176340638 278 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Vad är digitalt berättande och varför ska vi arbeta med det i undervisningen?
Upplaga: 2016
Webbadress: Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/#/modul/0-digitalisering/Grundskola/202Digitaltberattande/del_01/
Författare/red: Sparrman, A.
Titel: Barns visuella kulturer: skolplanscher och idolbilder
Upplaga: 2006
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Författare/red: Strandberg, L.
Titel: Vygotskij i praktiken: bland plugghästar och fusklappar
Upplaga: 2017
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: ISBN 9789144125473 212 s.