Pedagogik GR (A), KPU, Ämnesdidaktik I, Didaktiska teorier och undervisningsstrategier i ämnet, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskola, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Ämnesdidaktik I, Didaktiska teorier och undervisningsstrategier i ämnet, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskola, 7,5 hp
Education BA (A), Subject-specific Education I, Didactic Theories, Teaching Strategies, Upper Secondary Education Teacher, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE276G
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(A)
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-09-12
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att ge de studerande förståelse för didaktiska och ämnesdidaktiska teorier och metoder, samt förmågan att tillämpa dessa i undervisningen inom det ämnesområde som utbildningen avser. Kursen ska även ge insikter i digitalisering samt hur digitala och analoga verktyg kan integreras i undervisningen för att främja lärande. Vidare behandlas lärande för hållbar utveckling och hur lärare kan integrera detta i sitt arbete för att skapa medvetenhet om globala och lokala samhällsutmaningar.

Den studerande ska genom kursen utveckla en kritisk och reflekterande förmåga, där pedagogiska val baseras på vetenskaplig grund och etik, särskilt med fokus på mänskliga rättigheter och barnets rättigheter enligt FN:s konvention om barnets rättigheter.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Färdighet och förmåga:
• Tillämpa didaktiska och ämnesdidaktiska modeller för att planera, genomföra och analysera undervisning inom det eller de ämnen som utbildningen avser.
• Använda digitala och analoga verktyg i undervisning på ett medvetet och kritiskt sätt och bedöma deras pedagogiska potential och begränsningar.

Kunskap och förståelse:
• Planera, motivera och bedöma undervisning med utgångspunkt i relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv, med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter, barnkonventionen och lärande för hållbar utveckling.

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande didaktiska och ämnesdidaktiska teorier samt deras tillämpning i undervisning för gymnasieskolan. Undervisningsstrategier för olika ämnen diskuteras och prövas, med särskilt fokus på hur digitala verktyg och digitala lärmiljöer kan integreras på ett kritiskt och meningsfullt sätt.

Vidare behandlas granskning och analys av olika typer av läromedel, digitala resurser och mediers roll i relation till det egna ämnets innehåll, kunskapssyn och undervisningens värdegrund.

Kursen lyfter undervisningens samhälleliga och etiska dimensioner och tränar studenten i att fatta undervisningsbeslut som tar hänsyn till mänskliga rättigheter, barnkonventionen och lärande för hållbar utveckling. Momenten innefattar såväl teoretiska som praktiskt inriktade inslag med anknytning till lärarrollens komplexitet.

Behörighet

Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2001: Ämnesdidaktik; Lektion, Muntlig och Skriftlig presentation, 3,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2002: Ämnesdidaktik; Lektion, Seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2003: IKT-didaktik, Muntlig och skriftlig presentation, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar. De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.


Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Bronäs, A. & Runebou, N. 
Titel: Ämnesdidaktik: en undervisningskonst
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lund: Studentlitteratur

Författare/red: Coe, R., Rauch, C. J., Kime, S. & Singleton, D.
Titel: Great Teaching Toolkit
Upplaga: 2020
Förlag: Evidence Review
Webbadress: https://www.cambridgeinternational.org/Images/584543-great-teaching-toolkit-evidence-review.pdf
Kommentar: (s. 8–40)

Författare/red: Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke
Titel: Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Fundo förlag, Umeå
Kommentar: 71 s. Ny upplaga (2016) aviserad från förlaget.

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2025
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.

Författare: Johan Öhman, Louise Sund och Ásgeir Tryggvason
Titel: Didaktiska modeller för miljö- och hållbarhetsutbildning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Skolverkets moduler inom Digital kompetens

Referenslitteratur

Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J. 
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15