Pedagogik GR (A), KPU, Ämnesdidaktik II, Betyg, Bedömning och Likvärdighet, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Ämnesdidaktik II, Betyg, Bedömning och Likvärdighet, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 5 hp
Education BA (A), Subject-specific Education II, Assessment, Grading, and Equity, Upper Secondary Education Teacher, 5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE277G
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(A)
- Högskolepoäng:5
- Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Undervisningsområdet 100%
- Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
- Fastställd:2025-09-11
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla en djupare förståelse för kunskapsbedömning och betygssättning i gymnasieskolan. Studenten ska kunna analysera och tillämpa bedömningsteoretiska begrepp och modeller, samt kritiskt granska bedömningsredskap i enlighet med styrdokumenten. Kursen fokuserar också på de faktorer som påverkar bedömningars likvärdighet och saklighet, samt belyser de pedagogiska och etiska konsekvenserna av bedömningssituationer. Studenten får träning i att göra välgrundade och rättvisa bedömningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
• Använda bedömningsteoretiska begrepp och modeller för att analysera kunskapsbedömning i undervisningen
• Identifiera och analysera faktorer som påverkar bedömningars likvärdighet och saklighet
Färdighet och förmåga:
• Utveckla, pröva och kritiskt granska bedömningsredskap i enlighet med skolans styrdokument
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
• Värdera pedagogiska, ämnesdidaktiska och etiska konsekvenser av olika bedömningspraktiker i undervisningen
Innehåll
Kursen behandlar olika teoretiska och praktiska perspektiv på bedömning och betygssättning i gymnasieskolan. Bedömningsteoretiska begrepp och modeller för analys av kunskapsbedömning introduceras. Studenten får också undersöka och utveckla redskap för att bedöma och betygsätta elevers lärande i enlighet med de styrdokument som reglerar utbildningen.
En central del av kursen är att identifiera och analysera faktorer som påverkar bedömningars likvärdighet, såsom objektivitet, rättvisa och transparens i bedömningspraktiker. Etiska och ämnesdidaktiska konsekvenser av bedömningssituationer diskuteras i relation till lärares professionella ansvar. Kursen inkluderar även en genomgång av de krav och riktlinjer som styr skolans kunskapsbedömning, med särskilt fokus på principer om likvärdighet.
Behörighet
Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2001: Salstentamen, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2002: Seminarium, Lärares bedömningspraktik - Case, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2003: Seminarium, Kunskapsmätning i praktiken – etiska konsekvenser, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar. De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Hirsh, Åsa & Lundahl, Christian
Titel: Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Jönsson, Anders & Thornberg, Pia
Titel: Samsyn eller samstämmighet? En diskussion om sambedömning som redskap för likvärdig bedömning i skolan
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pedagogisk forskning i Sverige, 19(4-5), 386–402. (16 s.)
Författare/red: Klapp, A.
Titel: Bedömning, betyg och lärande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Skolverket
Titel: Betyg och prövning - kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=10020
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2025
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
Författare/red: Wiliam, Dylan
Titel: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.
Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468