Pedagogik GR (A), KPU, Ämnesdidaktik III, Undervisning för demokrati och likvärdighet, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Ämnesdidaktik III, Undervisning för demokrati och likvärdighet, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 7,5 hp
Education BA (A), Subject-specific Education III, Education for Democracy and Equality, Upper Secondary Education Teacher, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE278G
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(A)
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Undervisningsområdet 100%
- Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
- Fastställd:2025-09-12
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska fördjupa sin ämnesdidaktiska kompetens genom att analysera och tillämpa teorier och metoder inom undervisning och lärande i det egna ämnet. Vidare ska kursen bidra till att utveckla ett medvetet och reflekterat pedagogiskt förhållningssätt i frågor som rör demokrati, inkludering, jämställdhet och normmedvetenhet i undervisningen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
• beskriva, jämföra och problematisera strategier för att utveckla demokratiska förhållnings- och arbetssätt i skolan samt identifiera utmaningar i detta arbete
Färdighet och förmåga:
• analysera och tillämpa didaktiska och ämnesdidaktiska metoder i undervisning och lärande inom det egna ämnet utifrån momentets innehåll
• analysera och diskutera hur undervisning och skolmiljö kan bidra till inkluderande respektive exkluderande processer, samt hur dessa kan motverkas ur ett didaktiskt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
• kommunicera och reflektera över frågor som rör jämställdhet, jämlikhet, identitet, sexualitet, samlevnad och normer i relation till den pedagogiska praktiken
• värdera och ta ställning till undervisningsstrategier och innehåll utifrån ett demokratiskt och normkritiskt perspektiv
Innehåll
Kursen behandlar fördjupade ämnesdidaktiska och didaktiska perspektiv med fokus på undervisningens utformning och anpassning i relation till elevernas behov och skolans uppdrag. Särskild vikt läggs vid hur undervisning kan främja ett demokratiskt förhållningssätt och ett inkluderande klassrumsklimat. I kursen analyseras hur exkluderande processer kan uppstå och hur dessa kan förebyggas inom den pedagogiska praktiken. Frågor om jämställdhet, jämlikhet, identitet, sexualitet, samlevnad och normer behandlas med syfte att utveckla studentens förmåga att skapa en undervisning som är likvärdig, normmedveten och inkluderande.
Behörighet
Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2001: Värdegrundsarbete och ämnesdidaktik, Skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2002: Värdegrundsarbete och ämnesdidaktik, Muntligt seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2003: Värdegrundsarbete och ledarskap, Redovisning - normkritik, Redovisning, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Hedlin, Maria
Titel: Lilla genushäftet 3.0
Upplaga: 2021
Webbadress: https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1606956/FULLTEXT01.pdf
Författare/red: Hirsh, Åsa
Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
Upplaga: 2020 - Första utgåvan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: ISBN: 9789127827936
Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Hirsh, Åsa, Lundahl, Christian
Titel: Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Kroksmark, Tomas (red)
Titel: Tio forskare om ämnesdidaktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Valda kapitel
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.
Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468