Psykologi GR (A), Utvecklingspsykologi, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Psychology BA (A), Developmental psychology, 7,5 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS035G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2008-11-05
  • Senast ändrad: 2008-12-15
  • Giltig fr.o.m: 2009-01-15

Syfte

Kursen ska ge en översikt av centrala teorier om människans utveckling ur psykologiskt perspektiv. Utveckling av psykiska funktioner under barnaår upp till vuxen ålder beskrivs parallellt med fysiologisk utveckling och mognad. Både normal och avvikande utveckling definieras och beskrivs.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för huvuddragen i centrala teorier om barns och ungdomars utveckling,
• Jämföra ovan teorier och de konsekvenser de har för synen på avvikelse och intervention
• i klinisk tillämpning värdera och förhålla sig problematiserande till utvecklingsbegreppet
• Översiktligt beskriva utveckling och mognad avseende; fysisk utveckling, sensorik och perception, kognitiv utveckling, språk och socioemotionell utveckling
• Göra enklare barnobservationer och sammanställa dessa
• Självständigt kunna göra sig en bild av forskningsläget inom ett utvecklingspsykologiskt område.

Innehåll

Kursen ska ge en översikt av det utvecklingspsykologiska området och en introduktion till metoder för barnobservation.

Kursen innehåller följande delar:
Utvecklingspsykologi på inlärningsgrund
Psykodynamisk utvecklingspsykologi
Relationen mellan arv och miljö
Utveckling och mognad avseende; sensomotorik, kognition, språk, personlighetsmässig och socioemotionell utveckling
Metodik för barnobservation och barnobservationens roll inom barnpsykologiska tillämpningsområden.
Avvikande utveckling.

Kursen innehåller ett moment med fördjupning och tillämpning inom området barnobservation i vilket studenterna gör beteendeobservationer på daghem och förskolor.

Kursen innehåller också ett moment inom vilket studenten ska sammanfatta forskningsläget inom ett begränsat område samt rapportera detta skriftligt och i seminarieform.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall vidare 19.5 högskolepoäng vara avklarade från termin 1.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, egen litteratursammanställning och rapportering i seminarieform samt observationsövningar på förskola.

Examination

Examination sker både skriftligt och muntligt. Barnobservation samt deltagande i seminarie utgör obligatoriska moment.

Som betyg används den sjugradiga betygsskalan, samt för delmoment ”Barnobservationer” beteckningarna (G) och (U).

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Krav på närvaro och vad som utgör obligatoriska moment framgår av kursens studiehandledning. Här specificeras även möjligheter till, och former för, komplettering.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berk, Laura E
  • Titel: Development through the lifespan
  • Ort: London
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Allyn & Bacon
  • Författare/red: Egeberg & Jerlang, red.
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Goldstein, B.E.
  • Titel: Sensation and perception
  • Ort: New York
  • Upplaga: 7:e upplagan
  • Förlag: Wadsworth
  • Författare/red: Reisberg, D.
  • Titel: Cognition: Exploring the Science of th Mind
  • Ort: London
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: W W Norton & Co Ltd

Referenslitteratur

  • Författare/red: Carlberg, Gunnar
  • Titel: Dynamisk utvecklingspsykologi
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur

Till ovan kurslitteratur tillkommer aktuella artiklar inom det utvecklingspsykologiska området. Dessa uppdateras löpande inför kursstart.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15