Psykologi AV, Skol- och pedagogisk psykologi för Psykologprogrammet, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi AV, Skol- och pedagogisk psykologi för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology MA, School and Educational Psychology, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS091A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-16
  • Senast ändrad: 2022-01-11
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-14

Syfte

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper och färdigheter inom området skol- och pedagogisk psykologi, samt genom tillämpningsmoment bidra till utveckling av professionellt förhållningssätt.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• Redogöra för aktuell forskning inom området pedagogisk psykologi.
• Redogöra för organisatoriska förutsättningar för skolpsykologers uppdrag och arbete.
• Redogöra för vanligt förekommande hinder för lärande samt hur dessa kan förstås ur ett skolpsykologiskt perspektiv.
• Redogöra för skolpsykologers olika roller, uppdrag och arbetsmetoder, däribland främjande och förebyggande arbete, handledning och konsultation, samt åtgärdande arbete inklusive skolpsykologisk utredning.

Färdigheter och förmåga
• Visa färdigheter i att kunna planera för och göra adekvata ställningstaganden inom ramen för olika skolpsykologiska insatser, däribland främjande och förebyggande arbete, handledning och konsultation, samt åtgärdande arbete inklusive skolpsykologisk utredning.
• Genomföra en tillämpad intervention med anknytning till pedagogisk verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• I tillämpningsuppgifter visa förmåga till professionellt agerande.
• Beskriva, värdera och förhålla sig till etiska och juridiska aspekter av psykologens verksamhet inom skola och förskola.

Innehåll

Kursen kan på ett tematiskt sätt delas in i tre delar. Den första delen syftar till att ge en överblick över den pedagogiska psykologin som forskningsfält. Kursens andra del berör skolpsykologers verksamhetsfält och arbete. Här introduceras skolpsykologens olika roller och arbetsmetoder vid insatser inom främjande och förebyggande arbete, handledning och konsultation, samt åtgärdande arbete (inklusive skolpsykologiska utredningar). Denna del av kursen belyser också etiska och juridiska aspekter av skolpsykologers arbete. I kursens tredje del genomförs ett tillämpningsmoment med anknytning till pedagogisk verksamhet.

Behörighet

180 hp på grundnivå inom Psykologprogrammet eller motsvarande.
Därutöver ska Psykologi AV Psykologpraktik 19,5 hp och Psykologi AV Ramkurs Etik och ett professionellt förhållningssätt 3 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande vara avklarade.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och tillämpade övningar.

Examination

2103: Aktuell forskning i pedagogisk psykologi, Grupparbete, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppuppgiften redovisas muntligt och skriftligt.

2104: Seminarieserie om skolpsykologers arbete, Seminarium, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Modulen inkluderar flera seminarietillfällen där såväl muntliga som skriftliga moment ingår. För att bli godkänd på modulen krävs aktivt deltagande vid samtliga seminarietillfällen och att samtliga skriftliga inlämningar är godkända. Enstaka tillfälle av frånvaro (på grund av laga förfall) kan ersättas med skriftlig komplettering.

2105: Tillämpningsuppgift, Projektarbete, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projektarbete som består av flera moment som examineras muntligt. Momentet innebär bl.a. tillämpning av färdigheter i extern miljö.

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).


Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskoder PS081A och PS050A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Förfatare/red: Hylander, I & Guvå, G**
Titel:** Elevhälsa som främjar lärande**
Upplaga:** Senaste upplagan**
Förlag:** Studentliteratur

Författare/red: Partanen, P 
Titel: Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan 
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolutvecklarna Sverige

Författare/red: Skolverket och Socialstyrelsen
Titel: Vägledning för elevhälsan
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket och Socialstyrelsen

Förfatare/red: Sveriges Psykologförbunds nationella förening för psykologer i förskola och skola (Psifos)
Titel: Psifos kvalitetsmodell för psykologers arbete i elevhälsan
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Psifos

Referensliteratur

Förfatare/red: Lehtinen, T. & Jakobsson Lundin, J.
Titel: Psykologi för klassrummet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lärarförlaget


Artiklar och kompendier enligt lärares anvisningar.

Artiklar och kompendier enligt lärares anvisningar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23