Psykologi GR (A), Personlighet- och socialpsykologi för psykologprogrammet, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Personlighet- och socialpsykologi för psykologprogrammet, 15 hp
Psychology BA (A), Personality and Social Psychology, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS142G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-28
  • Senast ändrad: 2022-01-11
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-14

Syfte

Personlighetspsykologi omfattar vetenskapliga studier av individuella skillnader vad gäller människors tankar, känslor och beteende, och hur dessa sammanfaller som en helhet. Socialpsykologi omfattar vetenskapliga studier kring hur människors tankar, känslor och beteenden påverkas av andras människors (faktiska eller föreställd) närvaro. Även om personlighetspsykologi traditionellt har fokuserat på aspekter av individen och socialpsykologi på aspekter av situationen, är de två perspektiven tätt sammanvävda för att beskriva och förklara mänskligt beteende. Syftet med kursen är att fokusera på både personen och den sociala miljön eftersom ett dubbelt fokus är nödvändigt för att förstå variationer och grundläggande processer avseende beteende, känslor, coping, hälsa och andra fenomen relaterade till en individ eller till grupptillhörighet i olika sociala miljöer.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för huvuddragen i de stora personlighetsteorierna, samt ange likheter och skillnader mellan dessa, främst avseende begreppen arv och miljö samt stabilitet
• Redogöra för synen på mätning av personlighet inom de olika teorierna
• Översiktligt redogöra för kunskapsläget avseende relationen mellan personlighet och hälsa samt för personlighetens betydelse i arbetslivets psykologi
• Utifrån teori och empiri översiktligt identifiera hur människan ser på, påverkar och påverkas av sin sociala omvärld
• Identifiera och beskriva viktiga socialpsykologiska begrepp med betydelse för samhället, främst inriktat mot arbetslivet och arbetsgruppens organisation, särskilt sådana som rör gruppdynamik och ledarskap
• Redogöra för några möjligheter och begränsningar i socialpsykologisk teori

Färdighet och förmåga
• Med stöd av litteraturen resonera kring konsekvenser av teorierna avseende människosyn, personlighetens struktur och dynamik, utveckling och
avvikelse/normalitet
• Resonera kring möjligheter och problem med personlighetsmätning
• Ge exempel på hur människan ser på, påverkar och påverkas av sin sociala omvärld
• Skilja ut viktiga socialpsykologiska fenomen med betydelse för samhället, främst inriktat mot gruppdynamik och ledarskap
• Formulera och genomföra en mindre empirisk undersökning
• Genomföra personlighetsmätningar
• I rapportform formulera sig i enlighet med de huvudsakliga kriterier som anges i APA-format

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Värdera de olika teorierna utifrån deras vetenskapliga och praktiska tillämpning
• Kritiskt granska och värdera andras empiriska arbeten
• Identifiera och beskriva, samt resonera kring den egna rollen i en given grupprocess
• Förhålla sig till forskningsetiska principer inom de aktuella forskningsområdena

Innehåll

Kursens fokus är riktad mot hur vi som unika individer även är kopplade till andra - hur beteenden påverkas av deras sociala grupper och kulturella sammanhang. Kursen ger en översikt avseende de viktigaste personlighetsteorierna och ger samtidigt ett kritiskt perspektiv på begreppet personlighet och personlighetsmätning. Frågan kring arv och miljö belyses utifrån personlighetsutveckling. Normal och onormal personlighetsutveckling, sambandet mellan personlighet och hälsa och betydelsen av personlighetskonstruktioner inom organisationspsykologi och arbetsplatsens psykologi behandlas i kursen. Kursen presenterar också centrala teorier, begrepp och metoder inom området socialpsykologi. Det ger också studenterna möjlighet att undersöka socialpsykologiska fenomen och analysera grupprocesser. Ämnen inkluderar, men är inte begränsade till, attityder, övertalning, attribut, stereotyper, fördomar, social utveckling, kulturella processer och grupprocesser och ledarskap, makt, och lydnad.

Kursen innehåller laboratoriesessioner, (1) där studenterna formulerar och genomför en empirisk undersökning av ett socialpsykologiskt fenomen (och skriver en kort rapport i APA-format) och (2) tillämpad personlighetsmätning efter datainsamlingen.

Kursen innehåller tillämpade moment i vilka studenterna ska arbeta med att identifiera och benämna aspekter av en grupprocess i vilken de är delaktiga, samt kunna identifiera sin egen roll i den processen.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter med tillämpade moment och skriftliga inlämningar.

Examination

2101: Tentamen, 6 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2102: Seminarium, Seminarieuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Modulen inkluderar flera seminarietillfällen samt en skriftlig uppgift. För att bli godkänd på modulen krävs aktivt deltagande vid samtliga seminarietillfällen samt att den skriftliga inlämningen är godkänd. Enstaka tillfälle av frånvaro (på grund av laga förfall) kan ersättas med skriftlig komplettering. Vid betyg U ges möjlighet till upp till två kompletteringar av tidigare inlämnad uppgift.

2103: Empirisk studie, Projektarbete i grupp, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro ges möjlighet att genomföra modulen nästa gång ges. Om antalet studenter som ej uppfyllt krav om obligatoriskt närvaro (på grund av laga förfall) är tillräckligt många så att en grupp kan bildas, ska de i normalfallet beredas möjlighet att genomföra uppgiften under kommande år. Giltig frånvaro (på grund av lagaförfall) från enstaka moment i modulen kan i vissa fall ersättas med skriftlig komplettering.

2104: Fördjupning kring grupprocesser, Grupparbete, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro ges möjlighet att genomföra modulen nästa gång ges. Om antalet studenter som ej uppfyllt krav om obligatoriskt närvaro (på grund av laga förfall) är tillräckligt många så att en grupp kan bildas, ska de i normalfallet beredas möjlighet att genomföra uppgiften under kommande år. Giltig frånvaro (på grund av lagaförfall) från enstaka moment i modulen kan i vissa fall ersättas med skriftlig komplettering.

2105: Tillämpad personlighetsmätning, Praktisk tillämpning, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro ges möjlighet att genomföra modulen nästa gång ges. Om antalet studenter som ej uppfyllt krav om obligatoriskt närvaro (på grund av laga förfall) är tillräckligt många så att en grupp kan bildas, ska de i normalfallet beredas möjlighet att genomföra uppgiften under kommande år.

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier: G/U.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att samtliga lärandemål för kursen är uppfyllda.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: David C. Funder
  • Titel: The Personality Puzzle
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: W W Norton & Co.
  • Författare/red: Gilovich, T., Keltner, D., Chen, S., & Nisbett, R.
  • Titel: Social Psychology
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: W. W. Norton

Utöver ovan kurslitteratur tillkommer aktuella forskningsartiklar enligt lärares specifikation.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23