Psykologi GR (A), Psykologi som vetenskap för psykologprogrammet, 6 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Psykologi som vetenskap för psykologprogrammet, 6 hp
Psychology BA (A), Psychology as a Scientific Subject, 6 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS174G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 6
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-16
  • Senast ändrad: 2023-10-05
  • Giltig fr.o.m: 2024-08-12

Syfte

Kursen ger en inblick i psykologin från ett vetenskapshistoriskt perspektiv, samt en grundläggande första introduktion till olika vetenskapsideal och till vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär. Kursen introducerar olika empiriska angreppssätt samt ger en övergripande introduktion till statistiska begrepp och analysmetoder.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse
• Översiktligt kunna redogöra för den vetenskapliga psykologins historia, psykologins ämnesområde och centrala frågeställningar.
• Översiktligt kunna beskriva vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär.
• Ha en grundläggande förståelse för psykologins forskningsmetoder.
• Visa förståelse för innebörden i grundläggande etiska begrepp.
• Översiktligt kunna redogöra för och karaktärisera de kvalitativa och kvantitativa empiriska angreppssätten inom psykologin.

Färdigheter och förmåga
• Kunna tillgodogöra sig vetenskaplig rapportering med fokus på att identifiera frågeställningar eller hypoteser samt val av angreppssätt.
• I rapportform kunna formulera sig i enlighet med gängse riktlinjer för vetenskapligt skrivande.
• Visa förmåga att reflektera kring sitt val av psykologi som studieämne.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Kunna diskutera och värdera forskningsetiska aspekter på klassiska forskningsexempel.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till universitetsstudier och psykologi som kunskapsområde, samt psykologi i ett vetenskapshistoriskt perspektiv. Kursen ger vidare en fördjupad introduktion till frågeställningar rörande vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär och en orientering i olika vetenskapsideal. Grundläggande metodfrågor belyses. Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod presenteras. Kursen ger också en introduktion till forskningsetik och ger träning i att sätta sig in i rollen som forskningsperson.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt tillämpningsövningar.

Examination

2101: Vetenskapsteori och psykologins historia, Grupparbete, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För att uppfylla lärandemålen krävs deltagande i flera moment: grupparbete samt muntlig och skriftlig presentation av arbetet.

2102: Analys av vetenskaplig rapport, Inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2103: Självreflektion, Seminarium, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För att uppfylla lärandemålen krävs förberedelse inför och aktiv närvaro på examinerande seminarium.

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

Om en student har ett besked från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kan inte ingå i samma examen som kurserna med kurskod PS139G och PS090G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: CODEX Regler och riktlinjer för forskning
  • Webbadress: www.codex.uu.se
  • Titel: Publication Manual of the American Psychological Association
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Webbadress: apastyle.apa.org/products/publication-manual-7th-edition
  • Kommentar: Style and grammar guidelines.
  • Författare/red: Allwood C-M, & Erikson, M. G.
  • Titel: Grundläggande vetenskapsteori – för psykologi och andra beteendevetenskaper
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kazdin, A. E.
  • Titel: Research design in clinical psychology
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Cambridge University Press
  • Författare/red: Slater, L.
  • Titel: Opening Skinner´s Box: Great Psychological Experiments of the Twentieth Century
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Bloombury, London

Artiklar enligt specifikation från lärare och studiehandledning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23