Psykologi GR (C), Klinisk psykologi för psykologprogrammet, 12 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (C), Klinisk psykologi för psykologprogrammet, 12 hp
Psychology BA (C), Clinical Psychology, 12 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PS184G
  • Ämne huvudområde:Psykologi
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(C)
  • Högskolepoäng:12
  • Fördjupning vs. Examen:G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Medicinska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%
  • Ansvarig institution:Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd:2025-09-12
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att ge kännedom om förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av psykologisk problematik, samt att ge färdigheter att utifrån detta resonera kring interventioner. Vidare ämnar kursen ge de kunskaper som krävs för att värdera evidensläget för psykologiska interventioner.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• redogöra för och kritiskt granska forskningsmetoder inom klinisk psykologi

• beskriva uppkomst och utveckling av kliniska problemområden utifrån ett biopsykosocialt perspektiv

• beskriva och jämföra olika psykologiska förklaringsmodeller för kliniska problemområden

• visa kännedom om centrala metoder för psykologisk bedömning och behandling vid kliniska tillstånd

Färdigheter och förmåga

• tillämpa teoretisk och empirisk kunskap på kliniska fall, resonera kring uppkomst och vidmakthållande av problematik, samt föreslå fortsatt bedömning och intervention

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• utifrån befintligt forskningsläge värdera evidens avseende psykologisk behandling för kliniska tillstånd

• resonera kring potentiella anpassningar av interventioner utifrån ramverket för evidensbaserad psykologisk praktik

Innehåll

Kursen ger en översikt av förklaringsmodeller och behandlingsmetoder vid olika kliniska tillstånd, för såväl barn som vuxna. Uppkomst, vidmakthållande och intervention belyses utifrån olika skolbildningar, företrädesvis kognitiva, beteendeinriktade och psykodynamiska, samt diskuteras utifrån kliniska fallbeskrivningar. Kursen belyser kliniska forskningsmetoder och hur psykologiska interventioner kan utformas utifrån bästa tillgängliga forskning och beprövad erfarenhet. Via kliniska fall poängteras också vikten av gemensamma faktorer såsom att bygga allians med klienten och färdigheten att anpassa interventioner utifrån individens behov, förutsättningar och preferenser.

Behörighet

90 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande, varav minst 75 hp ska vara Psykologi GR (A-C) samt att Psykologi GR (A) Psykologi som vetenskap 6 hp och Psykologi GR (B) Forskningsmetod 7,5 hp ska vara avklarade.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete i grupp.

Examination

1210: Salstentamen , 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1220: Seminarieserie om klinisk tillstånd - Seminarieuppgift, 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Momentet består av flera seminarier. För godkänt krävs inlämnade seminarieuppgifter samt aktivt deltagande under seminarierna. Vid giltig frånvaro (laga förfall) kan enstaka tillfälle ersättas av skriftlig komplettering.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda seminarier, gruppövningar och laborationer är det obligatorisk närvaro. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS131G.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Broberg, A., Almqvist, K., Risholm Mothander, P., & Tjus, T.
Titel: Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och Kultur

Författare/red: Högberg, S., Svernell, M. & Tell, T.
Titel: Modern psykodynamisk teori och terapi
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Sarkohi, A. & Andersson, G.
Titel: Psykisk ohälsa: Ett biopsykosocialt perspektiv
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Öst, L-G (Ed.)
Titel: KBT inom psykiatrin
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och Kultur

Författare/red: Eriksson, B.
Titel: Konceptualisering i kognitiv beteendeterapi 
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Sveriges Psykologförbund
Titel: Policyprogram – Evidensbaserad psykologisk praktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sveriges Psykologförbund

Referenslitteratur

Författare/red: Hasson, H. & Von Thiele Schwarz, U.
Titel: Användbar evidens: om följsamhet och anpassningar
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur Akademisk

Författare/red: Kåver, A. 
Titel: KBT i utveckling: en grundbok i kognitiv beteendeterapi 
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och Kultur

Utöver ovan angivna kurslitteratur, tillkommer artiklar utifrån lärarnas anvisningar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15