Psykologi GR (C), Klinisk psykologi för psykologprogrammet, 12 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi GR (C), Klinisk psykologi för psykologprogrammet, 12 hp
Psychology BA (C), Clinical Psychology, 12 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PS184G
- Ämne huvudområde:Psykologi
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(C)
- Högskolepoäng:12
- Fördjupning vs. Examen:G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Medicinska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%
- Ansvarig institution:Psykologi och socialt arbete
- Fastställd:2025-09-12
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att ge kännedom om förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av psykologisk problematik, samt att ge färdigheter att utifrån detta resonera kring interventioner. Vidare ämnar kursen ge de kunskaper som krävs för att värdera evidensläget för psykologiska interventioner.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för och kritiskt granska forskningsmetoder inom klinisk psykologi
• beskriva uppkomst och utveckling av kliniska problemområden utifrån ett biopsykosocialt perspektiv
• beskriva och jämföra olika psykologiska förklaringsmodeller för kliniska problemområden
• visa kännedom om centrala metoder för psykologisk bedömning och behandling vid kliniska tillstånd
Färdigheter och förmåga
• tillämpa teoretisk och empirisk kunskap på kliniska fall, resonera kring uppkomst och vidmakthållande av problematik, samt föreslå fortsatt bedömning och intervention
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• utifrån befintligt forskningsläge värdera evidens avseende psykologisk behandling för kliniska tillstånd
• resonera kring potentiella anpassningar av interventioner utifrån ramverket för evidensbaserad psykologisk praktik
Innehåll
Kursen ger en översikt av förklaringsmodeller och behandlingsmetoder vid olika kliniska tillstånd, för såväl barn som vuxna. Uppkomst, vidmakthållande och intervention belyses utifrån olika skolbildningar, företrädesvis kognitiva, beteendeinriktade och psykodynamiska, samt diskuteras utifrån kliniska fallbeskrivningar. Kursen belyser kliniska forskningsmetoder och hur psykologiska interventioner kan utformas utifrån bästa tillgängliga forskning och beprövad erfarenhet. Via kliniska fall poängteras också vikten av gemensamma faktorer såsom att bygga allians med klienten och färdigheten att anpassa interventioner utifrån individens behov, förutsättningar och preferenser.
Behörighet
90 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande, varav minst 75 hp ska vara Psykologi GR (A-C) samt att Psykologi GR (A) Psykologi som vetenskap 6 hp och Psykologi GR (B) Forskningsmetod 7,5 hp ska vara avklarade.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete i grupp.
Examination
1210: Salstentamen , 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1220: Seminarieserie om klinisk tillstånd - Seminarieuppgift, 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Momentet består av flera seminarier. För godkänt krävs inlämnade seminarieuppgifter samt aktivt deltagande under seminarierna. Vid giltig frånvaro (laga förfall) kan enstaka tillfälle ersättas av skriftlig komplettering.
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tvågradig skala
Övrig information
All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda seminarier, gruppövningar och laborationer är det obligatorisk närvaro. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS131G.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Broberg, A., Almqvist, K., Risholm Mothander, P., & Tjus, T.
Titel: Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och Kultur
Författare/red: Högberg, S., Svernell, M. & Tell, T.
Titel: Modern psykodynamisk teori och terapi
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Sarkohi, A. & Andersson, G.
Titel: Psykisk ohälsa: Ett biopsykosocialt perspektiv
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Öst, L-G (Ed.)
Titel: KBT inom psykiatrin
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och Kultur
Författare/red: Eriksson, B.
Titel: Konceptualisering i kognitiv beteendeterapi
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Sveriges Psykologförbund
Titel: Policyprogram – Evidensbaserad psykologisk praktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sveriges Psykologförbund
Referenslitteratur
Författare/red: Hasson, H. & Von Thiele Schwarz, U.
Titel: Användbar evidens: om följsamhet och anpassningar
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur Akademisk
Författare/red: Kåver, A.
Titel: KBT i utveckling: en grundbok i kognitiv beteendeterapi
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och Kultur
Utöver ovan angivna kurslitteratur, tillkommer artiklar utifrån lärarnas anvisningar.