Rehabiliteringsvetenskap AV, Forskningsmetodik, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap AV, Forskningsmetodik, 7,5 hp
Rehabilitation Science MA, Research Methods, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH041A
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2022-09-05
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-05

Syfte

Kursen syftar till att utveckla deltagarnas förmåga att förstå, tolka och tillämpa forskning av relevans inom huvudområdet rehabiliteringsvetenskap, med fokus på något/några av följande områden; arbetsliv, hälsa, rehabilitering. Vid kursens slut ska du kunna lägga upp ett eget forskningsprojekt med en välformulerad forskningsfråga och lämpligt val av forskningsmetod, samt kritiskt kunna granska och tolka annan ämnesrelevant forskning.

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna;
- förklara vetenskapsteoretiska begrepp och deras användning i relation till vetenskapsområdet arbetsliv, hälsa och rehabilitering
- identifiera, formulera, och problematisera vetenskapliga frågeställningar av relevans till vetenskapsområdet arbetsliv, hälsa och rehabilitering
- förklara skillnaderna mellan kvantitativ och kvalitativ forskning vad det gäller design, datainsamling och analysmetoder
- kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur och forskning inom kvantitativ och kvalitativ forskning
- förklara och kritiskt reflektera kring forskningsetiska grundprinciper

Innehåll

Huvudsakligt innehåll
- vetenskapsteoretiska grunder
- formulering av forskningsfrågor
- forskningsetik
- kvantitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder
- kvalitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetoder
- kritisk granskning av vetenskaplig litteratur

Behörighet

Examen om minst 180 hp inklusive ett examensarbete om minst 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen är helt nätbaserad. Studierna bedrivs enskilt och i grupp via en lärplattform med stöd av en studiehandledning. Studieformen förutsätter studenternas aktiva deltagande i nätbaserade diskussioner och seminarier, och omfattas av litteraturstudier och individuellt arbete. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Obligatorisk närvaro krävs vid minst fyra av kursens seminarier samt vid examinationstillfället.

Examination

2000: Seminariedeltagande
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

3000: Individuell tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Det är obligatoriskt att närvara vid minst 4 seminarier.

Examination sker genom individuell tentamen (7,5 hp) samt genom deltagande vid minst fyra av kursens seminarier (0,0 hp).
Betyg baseras på den individuella tentamen utifrån en 3-gradig betygsskala. Beträffande deltagande vid seminarier används betygsskala G (godkänd) eller U (underkänd).

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess tre (3) provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.
Två (2) tillfällen för omprov erbjuds. Om det vid omtentamen inte är möjligt att genomföra ordinarie examinationsform kan denna frångås om det är förenligt med kursens lärandemål.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod RH020A och RH028A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Backman, Jarl.
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 223 s.
  • Författare/red: Birkler, Jakob.
  • Titel: Vetenskapsteori: en grundbok
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 160 s.
  • Författare/red: Bryman, Allan.
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 690 s.
  • Författare/red: Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran & Petersson, Bo.
  • Titel: Vad är god forskningssed? (Elektronisk resurs): synpunkter, riktlinjer och exempel
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Webbadress: Laddas ner från www.vr.se
  • Kommentar: 88 s. Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet.
  • Författare/red: Tjora, Aksel.
  • Titel: Från nyfikenhet till systematisk kunskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 196 s.

Statistikbok tas fram i samråd med kursansvarig.
Ytterligare författningar, rapporter, avhandlingar, uppsatser och vetenskapliga artiklar som är relevanta för ämnesområdet tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23