Socialt arbete AV, Ungdom, identitet, sociala problem och möjligheter till förändring, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Ungdom, identitet, sociala problem och möjligheter till förändring, 7,5 hp
Social Work MA, Youth, Identity, Social Problems and Possibilities for Change, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA039A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 20%, Vård 80%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2014-03-07
  • Senast ändrad: 2015-03-16
  • Giltig fr.o.m: 2015-08-30

Syfte

Syftet med kursen är att fördjupa studenternas kunskap om hur sociala problem kan uppstå, upprätthållas och förändras med ungdomar och identitetsutveckling i det moderna samhället som utgångspunkt. Kursen syftar också till vidareutveckling av kunskaper kring faktorer som befrämjar självkänsla, motståndskraft och rehabilitering hos ungdomar. Fokus läggs på pedagogiska förhållningssätt i vilket situationer och människors egna resurser som kraftkälla till förändring utnyttjas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna

-ha förvärvat fördjupade kunskaper om vilka faktorer och mekanismer som ligger bakom sociala problem relaterat till ungdomars olika uppväxtvillkor och samhällsposition utifrån t ex kön, klass, erfarenheter av migration, funktionsvariationer och könsidentitet.
- tillägnat sig fördjupad kunskap om ungdomars identitetsutveckling i olika strukturella sammanhang samt kring faktorer som befrämjar självkänsla, motståndskraft och rehabilitering.
- fördjupat sin kunskap om pedagogiska förhållningssätt som främjar förändring.
- kunna anlägga ett kritiskt förhållningssätt till kunskaps- förändrings- och behandlingsmodeller i socialt arbete med ungdomar.
- ha reflekterat över egna värderingar, kunskaper och sin egen kompetens.
- kunna föra ett kritisk och analyserande resonemang kring etiska frågor, privilegier och maktförhållanden i förhållande till arbetet med ungdomar.

Innehåll

Kursen har ungdomar och tonåringar som målgrupp. Där betonas omgivningens betydelse för ungdomars identitetsutveckling och hälsa inom ramen för det sociala arbetet. Inslag av såväl övningar som grupparbeten och individuella redovisningar syftar till att i olika former hantera de teoretiska inslagen. Deltagande i kursen innebär ett ansvar där studentens aktiva deltagande är en förutsättning för undervisningens kvalitet.

Behörighet

Socionomexamen
eller
Kandidatexamen i socialt arbete
eller
Kandidatexamen med 90 hp i annat beteende- eller samhällsvetenskapligt ämne där kursinnehållet i examen möjliggör för studenter att tillgodogöra sig den avancerade nivån i socialt arbete
eller
180 hp förvärvat inom socionomprogrammet på Mittuniversitetet, där 15 hp ska vara självständigt arbete.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och grupparbeten

Examination

0010: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
För att uppnå godkänt betyg eller högre (E-A) krävs, förutom godkänt betyg på den skriftliga tentamensuppgiften, deltagande i sex grupparbeten med redovisningar och ett obligatoriskt seminarium. Innehållet i, och omfattningen av, dessa grupparbeten och seminarier specificeras närmare i kursens studiehandledning.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är en valbar kurs i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 7

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berglund, S-A
  • Titel: Social pedagogik. I goda möten skapas goda skäl
  • Upplaga: (2000)
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 91-44-01191-1, 287 sid.
  • Författare/red: Cederlund & Berglund (2014)
  • Titel: socialpedagogik – pedagogiskt socialt arbete
  • Förlag: Förlag Stockholm, Liber, 183 sid.
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-11130-5
  • Författare/red: Ehrling, A. & Hwang, P. (red)
  • Titel: Ungdomspsykologi: utveckling och livsvillkor
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Stockholm: Natur och kultur
  • Kommentar: ISBN 91-27-08476-0, 214 sid.
  • Författare: Engqvist, U & Rydelius, P-A.
  • Artikeltitel: Child and adolescent psychiatric patients and later criminality
  • Tidskrift: BMC Public Health
  • År/Volym/nr/sidor: 2007, 7:221
  • Webbadress: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/7/221
  • Kommentar: doi:10.1186/1471-2458-7-221
  • Författare/red: Furlong, A & Cartmel, F
  • Titel: Young People and Social Change- new perspectives
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Buckingham, Open University press
  • Kommentar: 185 sid.
  • Författare/red: Johansson, T. (2013)
  • Titel: Vardagslivets socialpsykologi Upplaga 2
  • Förlag: Malmö, Liber, 216 sid
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-11116-9
  • Författare/red: Kamali, M. (1999)
  • Titel: Varken familjen eller samhället: en studie av invandrarungdomars attityder till det svenska samhället
  • Förlag: Stockholm: Carlsson, 98 sid
  • Författare/red: Lalander, P & Johansson, T
  • Titel: Ungdomsgrupper i teori och praktik
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-01474-6 271 sid
  • Författare: Wong, T., Loeber, R., Slotboom, A-M m.fl.
  • Artikeltitel: Sex and Age Differences in the Risk Threshold for Delinquency
  • Tidskrift: Journal of Abnormal Child Psychology
  • Kommentar: May 2013, Vol. 41 Issue 4, p641-652. 12p

Valbara obligatoriska böcker, en av dessa väljs: Författare: Helmen Borge I. Titel: Resiliens: risk och sund utveckling Upplaga: (2011) 2 rev., uppdaterade och utök. uppl Förlag: Lund, Studentlitteratur Kommentar: ISBN 978-91-44-07538-9, 258 sid. Författare: Iwarsson, P. Titel: Samtal med barn och ungdomar, erfarenheter från arbetet på BRIS, Stockholm Upplaga: (2007) Förlag: Malmö, Gothia Kommentar: ISBN: 978-91-7205-530-8, 162 sid. Författare: Ljungberg, T. Titel: AD/HD i nytt ljus Upplaga: (2008) Förlag: Exiris. Nyköping Kommentar: ISBN 978-91-971514-2-9, 239 sid. Författare: Topor, A. Titel: Vad hjälper?: vägar till återhämtning från svåra psykiska problem Upplaga: (2005) Förlag: Stockholm, Natur och Kultur Kommentar: ISBN: 91-27-09863-X252 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15