Socialt arbete AV, Klass, Etnicitet, Genus och Makt, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Klass, Etnicitet, Genus och Makt, 7,5 hp
Social Work MA, Class, Ethnicity, Gender and Power 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA046A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-03-30
  • Senast ändrad: 2023-11-01
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-11

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig teoretiska och metodologiska kunskaper kring klass, etnicitet, genus och makt samt dess intersektionella relationer. Syftet är att förbättra förmågan till kritiska analyser samt att tillämpa vetenskapliga metoder som leder till ökad kritisk självreflekterande förmåga, anti-rasistiska, antidiskriminerande och emancipatoriska praktiker i socialt arbete.

Lärandemål

Studenterna ska efter kursen ha
- en fördjupad kunskap om klass, etnicitet och genus som maktdimensioner i olika sammanhang samt hur en intersektionell analys ger förutsättningar för en komplex förståelse av maktrelationer.
- kunskap om poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsteoretiska traditioners betydelse för förståelsen av olika maktrelationers konsekvenser för diskriminering och förtryck.
- fördjupad kritisk reflekterande förmåga kring språkets ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker.
- tillägnat sig vetenskapliga färdigheter för att tillämpa anti-rasistiskt och emancipatoriskt arbetssätt i socialt arbete.

Innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper för analyser kring klass, etnicitet, genus och makt med särskilt fokus på hur dessa maktdimensioner samverkar i olika situationer och sammanhang, lokalt, nationellt och globalt. Med utgångspunkt i poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsfält problematiseras maktrelationer i teoretiska och praktiska sammanhang i relation till social rättvisa och socialt förändringsarbete. Situerad kunskap och självreflektion samt språkets ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker ägnas särskild betydelse.

Behörighet

Kandidatexamen (180 hp) med minst 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet socialt arbete inklusive ett avslutande examensarbete om minst 15 hp eller 180 hp förvärvade inom socionomprogram, där 15 hp ska utgöras av ett självständigt arbete. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier och inleds med en campusförlagd vecka. Därefter sker allt på distans.
Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Examination

0020: Seminarier, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Fyra seminarier

0030: Skriftliga inlämningsuppgifter, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Två skriftliga inlämningsuppgifter

0040: Hemtentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom två individuella skriftliga uppgifter och en individuell skriftlig tentamen.
För betyg G-VG krävs, förutom godkännande av de skriftliga uppgifterna och den skriftliga tentamen, aktivt och obligatoriskt deltagande i de campusförlagda fyra seminarierna under kursens första vecka. Frånvaro vid ett enstaka seminarium kan kompletteras med skriftlig inlämningsuppgift om studenten har giltig anledning till frånvaron såsom sjukdom eller annan omständighet som inte kunnat förutses. Vid två eller fler frånvarotillfällen hänvisas studenten till att komplettera genom att delta i aktuellt seminarium nästa tillfälle kursen ges.
För att delta i kursens slutexamination (individuell skriftlig tentamen) måste studenten ha deltagit i minst tre av kursens fyra examinerande seminarier.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 7.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA006A resp. SA025A.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Abu-Lughod, L.
  • Artikeltitel: Do muslim women really need saving? Anthropological reflections on Cultural relativism and its Others
  • Tidskrift: 2003, 104(3), 783-790.
  • År/Volym/nr/sidor: American Anthroplogist
  • Författare: Brah, Avtar & Phoenix, Ann
  • Artikeltitel: Ain’t I a Woman? Revisiting intersectionality.
  • Tidskrift: 2004, 5(3): 75-86.
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of International Women’s Studies
  • Författare/red: Combahee River Collective (1977)
  • Titel: The Combahee River Collective Statement
  • Kommentar: Kommer tillhandahållas som PDF på kursens Moodlesida.
  • Författare/red: Dominelli Lena
  • Titel: Anti-oppressive Social Work Theory and Practice.
  • Upplaga: 2002, (211 s.)
  • Förlag: Palgrave Macmillan
  • Författare: Haraway, Donna
  • Artikeltitel: Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective.
  • Tidskrift: 1988, 14(3), 575-599.
  • År/Volym/nr/sidor: Feminist Studies
  • Författare: Jönsson, J H.
  • Artikeltitel: ‘Beyond Empowerment: Changing local communities’
  • Tidskrift: International Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: 2010, 53(3), 393-406.
  • Författare: Lauri, M.
  • Artikeltitel: Mind your own business: Technologies for governing social worker subjects
  • Tidskrift: 2019, 22(2), 338-349.
  • År/Volym/nr/sidor: European Journal of Social Work
  • Författare: Lewis, Gail
  • Artikeltitel: Situated Voices. ‘Black women’s experience’ and social work
  • Tidskrift: 1996, 53, 24-56.
  • År/Volym/nr/sidor: Feminist Review
  • Författare/red: Loomba, A. (2008)
  • Titel: Kolonialism/Postkolonialism: en introduktion till ett forskningsfält
  • Upplaga: 1 eller 2
  • Förlag: Stockholm: Tankekraft
  • Författare/red: Mansfield, N. (2000)
  • Titel: Subjectivity. Theories of the self from Freud to Haraway
  • Förlag: New York University Press. New York. "Foucault: The subject and power" (s.51-78). "Subjectivity and ethnicity: Otherness, policy, visibility, colonialism" (s. 118-135).
  • Författare: McKendrick, D., & Finch, J
  • Artikeltitel: ‘Under Heavy Manners?’: Social Work, Radicalisation, Troubled Families and Non-Linear War.
  • Tidskrift: 2017, 47(2), 308-324.
  • År/Volym/nr/sidor: British Journal of Social Work
  • Webbadress: doi:10.1093/bjsw/bcv141
  • Författare: Mohanty, Chandra Talpade
  • Artikeltitel: Under Western Eyes. Feminist Scholarship and Colonial Discourses.
  • Tidskrift: 1988, 30, 61-88.
  • År/Volym/nr/sidor: Feminist Review
  • Författare: Ono, Erika
  • Artikeltitel: Violence Against Racially Minoritized Women: Implications för Social Work
  • Tidskrift: 2013, 28(4), 458-467.
  • År/Volym/nr/sidor: Affilia: Journal of Women and Social Work
  • Författare/red: Pease, B. (2010)
  • Titel: Undoing Privilege. Unearned Advantage in a Divided World
  • Förlag: Zed Books. (224 s)
  • Författare: Viruell-Fuentes, E., Miranda, P., & Abdulrahim, S.
  • Artikeltitel: More than culture: Structural racism, intersectionality theory, and immigrant health.
  • Tidskrift: 2012, 75(12), 2099-2106.
  • År/Volym/nr/sidor: Social Science & Medicine
  • Författare: Össbo, Åsa (2020)
  • Artikeltitel: Från lappmarksplakat till anläggarsamhällen: Svensk bosättarkolonialism gentemot Sápmi.
  • Tidskrift: 2020, 140(3), 420–443.
  • År/Volym/nr/sidor: Historisk Tidskrift

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23