Socialt arbete AV, Könsidentitet och könsuttryck i socialt arbete, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Könsidentitet och könsuttryck i socialt arbete, 7,5 hp
Social Work MA, Gender Identity and Gender Expression in Social Work, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA050A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-11
  • Senast ändrad: 2023-09-13
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om könsidentitet och könsuttryck för att utveckla sin professionella kompetens inom området i socialt arbete. Särskild vikt läggs vid att studenten ska fördjupa sin förmåga att diskutera utmaningar, sociala problem och strategier som är av särskild betydelse när människor avviker från normer om könsidentitet och könsuttryck.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa fördjupad kunskap om begrepp och teoretiska perspektiv som rör könsidentitet och könsuttryck samt kunna redogöra för dess samverkan med kategorierna sexuell läggning, ålder, etnicitet och funktionsnedsättning
- Visa fördjupad kunskap om normativa, sociala, psykologiska, organisatoriska, juridiska och etiska aspekter och dess betydelse för professionellt socialt arbete
- Visa fördjupad förmåga att kritiskt reflektera kring sociala problem samt samhälleliga föreställningar och attityder som rör könsidentitet och könsuttryck med fokus på olika maktdimensioner som innebär risker för diskriminering och ojämlika livsvillkor
- Visa fördjupad förmåga att kritiskt reflektera kring utmaningar, möjliga förhållningssätt, insatser och metoder att tillämpa i professionella möten med människor med olika könsidentiteter och könsuttryck.

Innehåll

Kursen ger fördjupad kunskap om könsidentitet och könsuttryck som begrepp, dess innebörd och betydelse i och för socialt arbete. I kursen behandlas dessa kunskaper i relation till sociala problem, utmaningar, diskriminering, ojämlika livsvillkor och professionalism, med särskilt utrymme för normativa, sociala, psykologiska, juridiska, organisatoriska och etiska aspekter. Under kursen redogörs för hur rådande normer och föreställningar i samhället kan påverka professionellt socialt arbete med sårbara grupper. I sammanhanget diskuteras vikten av ett kritiskt förhållningssätt. Kursens teoretiska perspektiv är främst knutna till litteratur rörande queerteori, genusteori och feministiska teorier. I kursen diskuteras också möjliga arbetsmetoder, strategier och förhållningssätt.

Behörighet

Kandidatexamen (180 hp) med minst 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet socialt arbete inklusive ett avslutande examensarbete om minst 15 hp eller 180 hp förvärvade inom socionomprogram, där 15 hp ska utgöras av ett självständigt arbete. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, färdighetsövningar och seminarier.

Examination

0010: Temadagar, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0020: Litteraturseminarium, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0030: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom aktivt deltagande i två temadagar, ett litteraturseminarium och en individuell skriftlig tentamen. Samtliga uppgifter presenteras närmare i studiehandledningen.

Generella betygskriterier för målrelaterad 3-gradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

När färre deltagare än 10 anmält sig till kursen ställs den in och studenten får i stället möjlighet att gå den andra valbara kursen.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ambjörnsson, F. (2016)
  • Titel: Vad är Queer?
  • Upplaga: 2 uppl.
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur. 216 s.
  • Författare: Argüello, T.M. (2016)
  • Artikeltitel: Fetishizing the health sciences: Queer theory as an intervention
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Gay & Lesbian Social Services: The Quarterly Journal of Community & Clinical Practice, 28(3), 231-244.
  • Författare: Blumer, L. C., Gavriel Ansara, Y., & Watson, C. (2013)
  • Artikeltitel: Cisgenderism in Family Therapy: How Everyday Clinical Practices Can Delegitimize People’s Gender Self-Designations
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Family Psychotherapy, 24:4, 267-285. DOI: 10.1080/08975353.2013.849551
  • Författare: Burdge, B. J. (2007)
  • Artikeltitel: Bending gender, ending gender: Theoretical foundations for social work practice with the transgender community
  • År/Volym/nr/sidor: Social Work, 51(3), 243-250.
  • Författare: De Jong, D. (2015)
  • Artikeltitel: ”He wears pink leggings almost every day, and a pink sweatshirt….” How school social workers understand and respond to gender variance
  • År/Volym/nr/sidor: Child & Adolescent Social Work Journal, 32(3), 247-255.
  • Författare: Fredriksen-Goldsen, K., Hoy-Ellis, C., Goldsen, J., Emlet, C., & Hooyman, N. (2014)
  • Artikeltitel: Creating a Vision for the Future: Key Competencies and Strategies for Culturally Competent Practice with Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender (LGBT) Older Adults in the Health and Human Services
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Gerontological Social Work, 57: 2-4, 80-107.
  • Författare: Linander, I., & Alm, E. (2022)
  • Artikeltitel: Waiting for and in gender-confirming healthcare in Sweden: An analysis of young trans people’s experiences
  • År/Volym/nr/sidor: European Journal of Social Work, 995-1006.
  • Författare/red: Lundberg, T., Malmquist, A., & Wurm, M. (2017)
  • Titel: HBTQ+: Psykologiska perspektiv och bemötande
  • Förlag: Natur & Kultur. 440 s.
  • Författare/red: Mägi, E., & Zimmerman, L-L. (2015)
  • Titel: Stjärnfamiljejuridik: Svensk familjelagstiftning ur ett normkritiskt perspektiv
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB. 25-34, 273-333.
  • Författare: Nagoshi, J. L., & Brzuzy, S. (2010)
  • Artikeltitel: Transgender theory: Embodying research and practice
  • År/Volym/nr/sidor: Affilia: Journal of Women & Social Work, 25(4), 431-443.
  • Författare: Nord, I., Bremer, S., & Alm, E. (2016)
  • Artikeltitel: Redaktionsord: Cisnormativitet och feminism
  • År/Volym/nr/sidor: Tidskrift för genusvetenskap 37(4), 3-13.
  • Författare: Schmitt, I. (2023)
  • Artikeltitel: Transgressing Purity: Intersectional Negotiations of Gender Identity in Swedish Schools
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of LGBT Youth, 20.1: 93-111
  • Författare: Smolle, S. & Espvall, M. (2020)
  • Artikeltitel: Transgender competence in social work with older adults in Sweden
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Social Service Research
  • Författare/red: Smolle, S., & Siverskog, A. (2023)
  • Titel: Transgender, Human Rights and Social Work
  • Förlag: Routledge. 586-598.
  • Författare: Zeluf, G., Dhejne, C., Orre, C., Nilunger Mannheimer, L., Deogan, C., Höijer, J., & Ekéus Thorson, A. (2016)
  • Artikeltitel: Health, disability and quality of life among trans people in Sweden – a web-based survey
  • År/Volym/nr/sidor: BMC Public Health, 16(1), 903. 15 sid. DOI: 10.1186/s12889-016-3560-5

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23