Socialt arbete AV, Ungas delaktighet, empowerment och inkludering, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Ungas delaktighet, empowerment och inkludering, 7,5 hp
Social Work MA, Youth Engagement, Empowerment and Inclusion, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA056A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 40%, Samhällsvetenskap 60%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-11
  • Senast ändrad: 2023-09-13
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om praktiskt socialt arbete som främjar social förändring och social rättvisa för ungdomar i ”marginaliserade områden” i Sverige.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

• Visa fördjupad kunskap och förståelse för determinanter för ungdomars sårbarhet i ”marginaliserade områden” i Sverige och internationellt.
• Fördjupa sin förmåga till kritisk analys av förhållanden som kan påverka ungdomars uppväxtvillkor i ”marginaliserade områden”.
• Visa fördjupade färdigheter i att engagera utsatta ungdomar i handling och skapa förändring.
• Visa fördjupad kunskap i att identifiera och inse vikten av att agera kollektivt för att åstadkomma förändringsarbete med ungdomar och vuxna som partners.
• Visa fördjupad kunskap om socialarbetares roll för att stödja marginaliserade ungdomar samt evidensbaserad praktik som främjar ungdomars inkludering och välbefinnande.
• Visa förståelse för hur hållbara och innovativa sociala insatser medverkar till ungas delaktighet, empowerment och inkludering.

Innehåll

I kursen får studenter möjlighet att tillämpa modellen House of Plenty Social Innovation Model, som tillämpas i ett flertal länder i Afrika, Asien och Europa. Studenterna kommer att få kunskap om hur ungdomar i ”marginaliserade områden” och andra viktiga intressenter kan nås och engageras för social förändring, hur så kallade säkra utrymmen kan skapas, hur behov identifieras och hur åtgärder kan implementeras och utvärderas.

Kursen är indelad i tre moduler:
Den första ger en översikt över det sociala sammanhanget för ungdomar som lever under svåra omständigheter globalt men också i Sverige, vilket ger fördjupad förståelse för de olika förhållanden som formar, begränsar och främjar ungdomars uppväxtvillkor. Den behandlar också faktorer som bidrar till skapandet av identiteter och gemenskap samt en kritisk granskning av professionella perspektiv, interventioner och policyer som kan påverka marginaliserade ungdomar.

Den andra modulen introducerar House of Plenty Social Innovation Model och de sju stegen om sökning och samordnad handling som leder till äkta engagemang, empowerment och inkludering.

Den tredje modulen fokuserar förändringsprocessen hos unga med upplevelser av utanförskap och de implikationer dessa erfarenheter har för det sociala arbetets profession.

Behörighet

Kandidatexamen (180 hp) med minst 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet socialt arbete inklusive ett avslutande examensarbete om minst 15 hp eller 180 hp förvärvade inom socionomprogram, där 15 hp ska utgöras av ett självständigt arbete. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier i samarbete med ungdomar på fältet och grupparbete. Studenten förväntas delta aktivt och bidra till sin egen samt sina klasskamraters inlärningsprocess.

Examination

1000: Seminarium 1, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2000: Seminarium 2, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

3000: Seminarium 3, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

4000: Seminarium 4, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

5000: Seminarium 5, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

6000: Gruppprojektarbete, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

7000: Individuell skriftlig uppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenterna bedöms genom aktivt deltagande i fem seminarier, ett grupprojektarbete och en individuell skriftlig uppgift. Vissa moment i kursen kommer att hållas på engelska.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Studenter som fullföljer kursen kommer att vara berättigade till medlemskap i ANoCC - ett internationellt nätverk av vårdgivare som arbetar med utsatta barn och ungdomar (www.anocc-global.org). De kommer att bidra till hur samhället kommer att påverka nästa generation ungdomar tillsammans med andra social- och hälsovårdspersonal globalt.

När färre deltagare än 10 anmält sig till kursen ställs den in och studenten får i stället möjlighet att gå den andra valbara kursen.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Anna Meeuwisse & Hans Swärd red. (2020)
  • Titel: Perspektiv på sociala problem
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Banks, S. (2020)
  • Titel: Ethics & Values in Social Work
  • Förlag: Red Globe Press
  • Författare/red: Dominelli, L. (2020)
  • Titel: Revitalising Communities in a Globalising World
  • Förlag: Routledge
  • Författare: Kaime-Atterhög, W. & von Friedrichs, Y. (2017)
  • Artikeltitel: The House of Plenty – a social innovation model
  • Tidskrift: (2017),7(3), 1-24
  • År/Volym/nr/sidor: Emerald Emerging Markets Case Studies
  • Författare/red: Kaime-Atterhög, W. (2012)
  • Titel: From Children of the Garbage Bins to Citizens: A reflexive ethnographic study on the care of “street children” (Summary and Papers 1-IV)
  • Förlag: Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Medicine

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23