Socialt arbete GR (B), Socialt arbete med personer med psykisk funktionsnedsättning, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Socialt arbete med personer med psykisk funktionsnedsättning, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Social work with persons with mental disabilities, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA071G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2012-03-14
- Senast ändrad: 2013-04-15
- Giltig fr.o.m: 2013-08-25
Syfte
Kursen syfte är att studenterna ska förvärva kunskap om hur psykisk ohälsa och psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppstå och ta sig uttryck hos den enskilde individen. Kursen skall också ge fördjupade kunskaper om de livsvillkor under vilka personer med psykisk ohälsa och psykiska funktionsnedsättningar eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar lever i samhället idag. Vidare skall studenten i färdighetsövningar utveckla sin professionella kompetens kring arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det ges också möjlighet till reflektion kring studentens egen betydelse i mötet, och kring maktaspekter och diskrimineringspraktiker, i det sociala arbetet med dessa individer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna beskriva och analytiskt reflektera över olika förklaringsmodeller till psykisk ohälsa, psykiska störningar samt psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- ha fördjupad kunskap om teoretiska begrepp som rör psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och dess samverkan med kön, klass, etnicitet och ålder
- kunna redogöra för och analytiskt reflektera över olika socialpsykiatriska insatser och verksamheter
- ha fördjupade kunskaper om, samt behärska, färdigheter för utredning, bedömning, delgivning, kommunikation, information samt dokumentation av ärenden som rör individer med psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- visa förmåga till bemötande av personer med psykisk ohälsa och psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- kunna reflektera över sig själv och yrkesrollen i mötet med personer med psykisk ohälsa och psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Innehåll
Kursen innehåller en översikt över psykiska ohälsotillstånd, psykiska störningar, psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och multidiagnosproblematik samt en problematisering av detta utifrån ett intersektionellt perspektiv, vilket i kursen framförallt fokuserar hur psykisk funktionsnedsättning samverkar med kön, klass, etnicitet och ålder. Den sociala miljöns betydelse för personer med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning betonas också.
Kursen ger en orientering om samhällets stödinsatser och rådande lagstiftning samt grundläggande kunskap om olika psykiatriska och socialpsykiatriska behandlingsmetoder och rehabiliteringsinsatser. En beskrivning av socialpsykiatrins framväxt och av psykiatrireformen och rådande lagstiftning ges, liksom en orientering om olika arbetsmodeller i socialt arbete kring psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Kursen ger vidare en grundläggande orientering om utredning, dokumentation och bedömning samt innehåller färdighetstränande inslag kring utredning, dokumentation och bedömning gällande psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Dessutom tränas studenterna i ett kritiskt förhållningssätt rörande utredningsprocessen och kursen ger i sammanhanget kunskaper om hur principer för antidiskriminerande praxis relateras till bedömningsförfarandet. Därutöver ingår inhämtande av utredningsmaterial, dokumentation, värdering, analys, tolkning och sammanställning av information samt redovisning av utredningens resultat. Brukares och närståendes delaktighet i utredningsprocessen betonas. Studentens kunskap kring förvaltningsmässiga och rättsliga aspekter på utredningar vidareutvecklas. I teori och i färdighetsövningar behandlas också arbetsmetoder och studentens kompetens gällande samtal med individer med psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och med anhöriga utvecklas.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 76,5 hp. Av dessa 76,5 hp skall 22,5 hp utgöra Handledd fältförlagd utbildning (handledd studiepraktik).
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, färdighetsövningar och fältförlagda observationsstudier.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även deltagande i två färdighetsövningar, samt fem fältförlagda observationer med tillhörande seminarium. Färdighetsövningar, de fältförlagda observationerna och seminarium specificeras i studieguiden.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 5.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Allgulander, C., (2008)
- Titel: Introduktion till Klinisk Psykiatri
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, 318 sid.
- Författare/red: Carlander, J. (red) (2001).
- Titel: Trygga och otrygga möten – vardagsetik och bemötande i arbete med människor
- Ort: Stockholm
- Förlag: Gothia, 158 sid.
- Författare/red: Edvardsson, B. (2003)
- Titel: Kritisk utredningsmetodik: begrepp, principer och felkällor
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2. omarb. och utvidgade uppl.
- Förlag: Liber, 256 sid.
- Författare/red: Ljungqvist, I., Jenner, H. (red.) (2009)
- Titel: Psykiatri för baspersonal: kunskap för en evidensbaserad praktik
- Ort: Stockholm
- Förlag: Gothia, 220 sid.
- Författare/red: Lundin, K. & Wedin, Å. (2009)
- Titel: Klarspråk i socialtjänsten - hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2. uppl.
- Förlag: Gothia, 79 sid.
- Författare/red: Lundin, L. & Mellgren, Z. (red.) (2012)
- Titel: Psykiska funktionshinder
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, sid. 163-260.
- Författare/red: Printz, A. (2004)
- Titel: Psykiskt funktionshindrades rättigheter. En rättshandbok
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2:a upplagan
- Förlag: Nordstedts juridik, 251 sid.
- Författare/red: Sandström, S. (2008)
- Titel: Makten du har: att hantera makt i socialt arbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1. uppl.
- Förlag: Gothia, 125 sid.
- Författare/red: Socialstyrelsen (2003)
- Titel: Psykosociala insatsers effekter för personer med psykiska funktionshinder – en kunskapsöversikt
- Ort: Stockholm
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2003/2003-110-9
- Författare/red: Socialstyrelsen (2006)
- Titel: Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation vid handläggning av ärenden och genomförande av insatser enligt SoL, LVU, LVM och LSS
- Ort: SOSFS 2006:5, Stockholm
- Förlag: Socialstyrelsen
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2006-5/senastelydelse2006-5
- Författare/red: Socialstyrelsen (2010)
- Titel: Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten
- Ort: Stockholm
- Förlag: Socialstyrelsen
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-6-13
- Författare/red: Socialstyrelsen (2010)
- Titel: Lex Sarah – tillämpning av 14 kap. 2 § SoL och 24 a § LSS
- Ort: Stockholm
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-18
- Författare/red: Socialstyrelsen (2012)
- Titel: Att inventera behov – Inventering av gruppen personer med psykisk funktionsnedsättning
- Ort: Stockholm
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2012/2012-1-34
- Författare/red: Socialstyrelsen (2012)
- Titel: Vilka behov har personer med psykisk funktionsnedsättning?
- Ort: Stockholm
- Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012februari/vilkabehovharpersonermedpsykiskfunktionsnedsattning
- Författare/red: Thunved, A. (2012)
- Titel: Nya Sociallagarna : med kommentarer, lagar och förordningar som de lyder den 1 januari 2012
- Ort: Stockholm
- Förlag: Norstedts juridik, 832 sid
- Författare/red: Topor, A. (2004)
- Titel: Vad hjälper? vägar till återhämtning från svåra psykiska problem
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur, 251 sid.
- Författare/red: Wigal S.B., Wigal T.L. (2007)
- Titel: Special considerations in diagnosing and treating attention-deficit/hyperactivity disorder. CNS Spectr. 2007 Jun;12(6 Suppl 9):1-14; quiz 15-6.