Sociologi, Kritisk positionalitet: Makt, möjligheter och görande,, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Sociologi, Kritisk positionalitet: Makt, möjligheter och görande,, 7,5 hp
Sociology, Doing Critical Positionalities, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SOA019F
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2025-02-06
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Med utgångspunkt i sociologiska och genusvetenskapliga traditioner som betonar vikten av positionalitet och situering i vetenskapligt arbete syftar kursen till att ge studenterna teoretiska verktyg, möjligheter och förutsättningar att kritiskt reflektera kring betydelsen av egen och andras positionalitet i vetenskapligt arbete samt att bereda utrymme för diskussioner av implikationerna av olika sätt att skriva fram en egen vetenskaplig position.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska forskarstudenten kunna:

• beskriva och kritiskt reflektera kring olika vetenskapsparadigms positionalitetstraditioner och deras utgångspunkter,

• kritiskt granska hur positionalitet har använts i tidigare studier och diskutera dess för- och nackdelar,

• beskriva och diskutera hur individuella positioner i strukturella maktordningar kan få betydelse i vetenskapligt arbete,

• ge exempel på olika sätt att skriva fram en egen position samt diskutera fördelar och utmaningar med detta sätt att skriva.


.

Innehåll

Undervisningen sker främst i form av seminarier, där korta föreläsningarna inleder några av passen. Dessa moment varvas med studenternas egna presentationer, litteraturläsning, diskussioner och skrivuppgifter.

Examinationen på kursen innefattar tre moment: Aktivt deltagande under kursens seminarier, skrivande av ett reflektionspaper samt opponering/diskussion av en annan students paper och inlämning av ett examinationspaper.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och övningar.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande i seminariediskussioner, skrivande av reflektionspaper samt opponering/diskussion av en annan students paper och en skriftlig slutexamination.


Betygsskala

Tvågradig skala

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Anna Adeniji
Titel: Inte den typ som giftar sig? Feministiska samtal om äktenskapsmotstånd. 
Upplaga: 2008
Förlag: Makadam
Kommentar: Valda delar

Författare/red: Lovise Haj Brade
Titel: Vi, de neutrale
Upplaga: 2017
Förlag: Lunds Universitet
Kommentar: Valda delar

Författare/red: Alcoff, Linda
Artikeltitel: “Cultural feminism versus post-structuralism: The identity crisis in feminist theory”
Tidskrift: Signs: Journal of Women in Culture and Society
År/Volym/nr/sidor: 1988, 13(3):405–436.
Kommentar: 31 sidor

Författare/red: Benson, Michaela & Karen O'Reilly
Artikeltitel: “Reflexive practice in live sociology: lessons from researching Brexit in the lives of British citizens living in the EU-27”
Tidskrift: Qualitative Research
År/Volym/nr/sidor: 2022, 22(2):177–193
Kommentar: 16 sidor

Författare/red: Collins Hill, Patricia
Artikeltitel: “Learning from the outsider within: The sociological significance of Black feminist thought”
Tidskrift: Social Problems
År/Volym/nr/sidor: 1986, 33(6):14–32.
Kommentar:18 sidor

Författare: Collins Hill, Patricia
Titel: Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment
Upplaga: 2008
Förlag: Routledge
Kommentar: Valda delar: Part 3: Black Feminism, Knowledge and Power 10. US Black Feminism in Transnational Context 11. Black Feminist Epistemology 12. Toward a Politics of Empowerment. 63 sidor.

Författare/red: Conti, Joseph A. & Moira O’Neil
Artikeltitel: “Studying power: qualitative methods and the global elite”.
Tidskrift: Qualitative Research
År/Volym/nr/sidor: 2007, 7(1):63–82
Kommentar: 19 sidor

Författare/red: Egeberg Holmgren, Linn
Artikeltitel: Performing Feminist Affinity: Interviewing Feminist Men in Sweden”
Tidskrift: Revista Atenea
År/Volym/nr/sidor: 2008, XXVIII(2):107–120
Kommentar: 13 sidor

Författare/red: England, V. L. Kim
Artikeltitel: “Getting Personal: Reflexivity, Positionality, and Feminist Research”.
Tidskrift: The Professional Geographer
År/Volym/nr/sidor: 1994, 46(1):80–89
Kommentar: 9 sidor

Författare/red: Evans, Mary
Artikeltitel: “Reading Lives: How the personal might be social.”
Tidskrift: *Sociology
*År/Volym/nr/sidor: 1993, 7(1)5–13
Kommentar: 18 sidor

Författare/red: Foley, Douglas E.
Artikeltitel: “Critical ethnography: The reflexive turn”
Tidskrift: *International Journal of Qualitative Studies in Education
*År/Volym/nr/sidor: 2002, 15(4):469–490
Kommentar: 21 sidor

Författare/red:. Folkes, Louise
Artikeltitel: “Moving beyond ‘shopping list’ positionality: Using kitchen table reflexivity and in/visible tools to develop reflexive qualitative research”
Tidskrift: *Qualitative Research
*År/Volym/nr/sidor: 2023, 23(5):1301–1318
Kommentar: 17 sidor

Författare: hooks, bell
Titel: Ain't I a Woman. Black Women and Feminism
Upplaga: 1987
Förlag: Pluto Press
Kommentar: 220 sidor

Författare/red: Jackson, Kelly. F., Sara Goodkind, Mery Diaz, Sharvai Karandikar, Ramona Beltrán, Mimi E. Kim, Jennifer R. Zelnick, Margaret F. Gibson, Sarah Mountz, Gina E. Miranda Samuels, & Sam Harrell
Artikeltitel: ”Positionality in Critical Feminist Scholarship: Situating Social Locations and Power Within Knowledge Production”
Tidskrift: *Affilia
*År/Volym/nr/sidor: 2024, 39(1):5–11
Kommentar: 6 sidor

Författare/red: Mason-Bish, Hannah
Artikeltitel: “The elite delusion: reflexivity, identity and positionality in qualitative research”
Tidskrift: Qualitative Research
År/Volym/nr/sidor: 2019, 19(3):263–276
Kommentar: 13 sidor

Författare/red: Mears, Ashley
Artikeltitel: “Ethnography as Precarious Work”
Tidskrift: *The Sociological Quarterly
*År/Volym/nr/sidor: 2013, 54(1):20–34
Kommentar: 14 sidor

Författare/red: Mellor, Jody, Nicola Ingram, Jessie Abrahams & Phobe Beedell
Artikeltitel: “Class matters in the interview setting? Positionality, situatedness and class”
Tidskrift: *British Educational Research Journal
*År/Volym/nr/sidor: 2014, 40(1) s. 135–149
Kommentar: 14 sidor

Författare: Nylén, Sara
Redaktörer: Claudia Mitchell, Katarina Giritli-Nygren & Relebohile Moletsane
Titel: “A Button Thief or an Urban Researcher? Entangled Selves, Positionality, and Knowledge Production”. I *Where am I in the picture?: researcher positionality in rural studies.
*Upplaga: 2024
Förlag: University of Toronto Press
Kommentar: s. 149–169. 20 sidor

Författare: Pini, Barbara
Artikeltitel: “On being a nice country girl and an academic feminist: using reflexivity in rural social research”
Tidskrift: Journal of Rural Studies
År/Volym/nr/sidor: 2004, 20(2):169–179
Kommentar: 10 sidor

Författare: Rose, Gillian
Artikeltitel: “Situating knowledges: positionality, reflexivities and other tactics”
Tidskrift: Progress in Human Geography
År/Volym/nr/sidor: 1997, 21(3):305–320
Kommentar: 15 sidor

Författare: Shaw, Rhonda M., Julie Howe, Jonathan Beazer, & Toni Carr
Artikeltitel: “Ethics and positionality in qualitative research with vulnerable and marginal groups”
Tidskrift: Qualitative Research
År/Volym/nr/sidor: 2020, 20(3):277–293
Kommentar: 16 sidor

Författare: Smuts, Letitia
Artikeltitel: “Exploring the Pleasures and Perils of Participant Observation in Researching Heterosexual Identities”.
Tidskrift: *Forum. Qualitative Social Research *
År/Volym/nr/sidor: 2024, 25(2):268-290
Kommentar: 22 sidor

Författare: Stanley, Liz, & Sue Wise
Redaktör: Liz Stanley (red.)
Titel: “Method, methodology and epistemology in feminist research processes” I Feminist praxis: Research, theory and epistemology in feminist sociology
Upplaga: 1990
Förlag: Routledge
Kommentar: s. 20–60. 40 sidor.

Författare: Thapar-Björkert, Suruchi & Marsha Henry
Artikeltitel:“Reassessing the research relationship: location, position and power in fieldwork accounts”
Tidskrift: International Journal of Social Research Methodology
År/Volym/nr/sidor: 2004, 7(5):363–381
Kommentar: 18 sidor

Författare: Van Wingerden, Enrike
Artikeltitel:“Unmastering Research: Positionality and Intercorporeal Vulnerability in International Studies”
Tidskrift: International Political Sociology
År/Volym/nr/sidor: 2022, 16(2):1–17.
Kommentar: 17 sidor

Författare: Vanner, Catherine
Artikeltitel: Positionality at the Center: Constructing an Epistemological and Methodological Approach for a Western Feminist Doctoral Candidate Conducting Research in the Postcolonial”
Tidskrift: International Journal of Qualitative Methods
År/Volym/nr/sidor: 2015, 14(4):1–12
Kommentar: 12 sidor

Utöver denna litteratur tillkommer också valbar litteratur relaterad till de enskilda doktorandernas avhandlingsprojekt.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15