Svenska språket AV, Självständigt arbete för grundlärare åk 4-6, 15 hp, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket AV, Självständigt arbete för grundlärare åk 4-6, 15 hp, 15 hp
Swedish Language AV, Independent Project for Primary School Teachers, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV020A
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1E - Kursen ligger på avancerad nivå och innehåller examensarbete för magisterexamen.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-06-08
  • Senast ändrad: 2022-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-15

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning av det ämnesdidaktiska området läs- och skrivutveckling. Kursen ska utveckla förmågan att kritiskt och självständigt genomföra en vetenskaplig studie med relevans för yrkesverksamheten som redovisas i form av ett självständigt arbete.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:

Kunskap och förståelse
• Identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde inom läs- och skrivutveckling med relevans för yrkesverksamheten
• Visa relevant och fördjupad kunskap inom det valda läs- och skrivområdet

Färdighet och förmåga
• Formulera ett syfte och forskningsbara frågor med utgångspunkt i aktuell forskning om läs- och skrivutveckling samt redovisa och diskutera relevanta teoretiska ansatser med relevans för yrkesverksamheten
• Planera genomförandet av materialinsamling, analys och resultatredovisning
• Söka, samla och värdera ett material samt motivera insamlingsmetod
• Bearbeta, analysera och tolka materialet med hjälp av vetenskaplig metod och vetenskapliga begrepp samt ha motiverat och argumenterat för val av analysmetod
• Tolka undersökningsresultatet i förhållande till formulerat syfte
• Redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området
• Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa
• Tillämpa angivna textnormer för det självständiga arbetet
• Föra och leda en vetenskapligt förankrad diskussion muntligt och skriftligt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Visa etisk medvetenhet vid genomförande av den egna studien
• Motivera den egna studiens relevans för yrkesutövningen
• Diskutera och kritiskt värdera eget och andras arbeten: teorier, metod- och materialval och resultat.
• Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom aktuellt problemområde

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten inom området läs- och skrivutveckling. Studien redovisas i form av ett självständigt arbete som läggs fram vid ett seminarium där studenten leder en vetenskapligt förankrad diskussion, kritiskt granskar eget och andras arbeten samt identifierar sitt behov av ytterligare kunskap inom aktuellt problemområde. Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor inom området läs- och skrivutveckling, utarbetande av en forskningsöversikt inom valt ämnesområde, diskussion av kvantitativ och kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheteten.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier om 120 hp från termin 1-4.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

1000: Självständigt arbete för grundlärare 4-6, Examination, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom forskningsplan, aktivt deltagande i seminarium och slutversion av det självständiga arbetet. Forskningsplanen examineras muntligt och skriftligt. Vid 70 %-seminarium och slutseminarium försvarar studenten muntligt sitt arbete och granskar kritiskt medstudenters. Slutversionen av det självständiga arbetet bedöms av examinator efter genomfört slutseminarium.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen kap 6, § 22). Ansökan om att få en ny examinator utsedd ska vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV012A, Svenska språket AV, Självständigt arbete för grundlärare åk 4-6, 15 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Uppsala: Almquist och Wiksell Förlag
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Språkvetenskapliga uppsatser
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
  • Titel: Att skriva en bra uppsats
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Stockholm: Liber

Referenslitteratur

  • Författare/red: Andersen Øyen, Simen & Solheim, Birger
  • Titel: Akademiskt skrivande. En skrivhandledning
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Bjurwill, Christer
  • Titel: A, B, C och D. Vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Dahmström, Karin
  • Titel: Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Dalen, Monica
  • Titel: Intervju som metod
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Ejlertsson, Göran
  • Titel: Enkäten i praktiken. En handbok i enkätmetodik
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Kaijser, Lars and Magnus Öhlander
  • Titel: Etnologiskt fältarbete
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Kvale, Steinar
  • Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva på universitet och högskolor. En lärobok för lärare och studenter
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Merriam, B. Sharan
  • Titel: Fallstudien som forskningsmetod
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Patel, Runa & Davidson, Bo
  • Titel: Forskningsmetodikens grunder
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Schött, Kristina, Melin, Lars, Strand, Hans & Moberg, Bodil
  • Titel: Studentens skrivhandbok
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Malmö: Liber
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Strömquist, Siv
  • Titel: Uppsatshandboken. Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Hallgren & Fallgren. Uppsala
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Stukát, Staffan
  • Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Thurén, Torsten
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Malmö: Liber
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Trost, Jan
  • Titel: Enkätboken
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Trost, Jan
  • Titel: Kvalitativa intervjuer
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Watt Boolsen, Merete
  • Titel: Kvalitativa analyser
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Widerberg, Karin
  • Titel: Kvalitativ forskning i praktiken
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur

I övrigt läses litteratur med anknytning till den aktuella forskningsuppgiften. Litteraturen väljs i samråd med handledaren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23