Svenska språket AV, Genusperspektiv på språk, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket AV, Genusperspektiv på språk, 7,5 hp
Swedish Language MA, Gender Perspective on Language, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV025A
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2021-10-03
- Giltig fr.o.m: 2022-08-15
Syfte
Kursen syftar till att ge ett fördjupat genusperspektiv på språkpolitiska frågor som berör språklig representation av kön. De språkpolitiska frågorna sätts in i ett språkvetenskapligt och genusvetenskapligt sammanhang.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
• redogöra för och diskutera teorier om kön ur ett språkvetenskapligt och genusvetenskapligt perspektiv
• redogöra för och diskutera strategier för att främja jämställdhet inom språkplanering i Sverige
• placera in feministisk språkplanering i dess politiska och vetenskapshistoriska kontext
Färdighet och förmåga
• identifiera och diskutera språklig sexism i offentlighetens texter
• kritiskt granska och värdera offentlighetens texter ur ett genusperspektiv
• tillämpa, diskutera och kritiskt värdera textanalytisk och diskursanalytisk metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• argumentera och ta ställning i språkpolitiska frågor som berör representation av kön
•kritiskt värdera alternativa språkplaneringsstrategier för språklig jämställdhet
Innehåll
Kursen ger ett fördjupat genusperspektiv på språklig representation av kön ur språkvetenskapliga, genusvetenskapliga samt språkpolitiska aspekter. Här behandlas både direkt språklig sexism, t.ex. skällsord, och indirekt språklig sexism såsom yrkesbeteckningar, pronomenbruk och representation av kön i offentlighetens texter. Språkplaneringsstrategier för att främja jämställdhet introduceras och diskuteras. I första hand behandlas strategier som tillämpats inom språkplanering i den svenska och västerländska språkgemenskapen. Här ingår även ett praktiskt språkvårdande inslag. Forskning om språklig sexism sätts i relation till feministisk språkplanering och placeras in i sin vetenskapshistoriska och politiska kontext.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen varav 90 hp, GR (A, B, C) inom det språvetenskapliga området.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
M100: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter. En hemtentamen där en aktuell språkplaneringsfråga debatteras och värderas. Hemtentamen innehåller både refererande, argumenterande och reflekterande inslag. En textanalys av språklig representation av kön i offentlighetens texter: i dagstidning, tidskrift, ordböcker/uppslagsverk eller läroböcker. Därtill är en seminarieuppgift obligatorisk.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som SV013A, Svenska språket AV, Genusperspektiv på språk, 7,5 hp
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Bylin, Maria
Artikeltitel: Den otidsenliga böjningen: Föreställningar om den adjektiviska a- och e-böjningen 2002–2014
År/Volym/nr/sidor: 2017/s. 40–50.
Tidskrift: HumaNetten
Författare/red: Bylin, Maria & Melander, Björn (red.)
Titel: Språkrådet rekommenderar: Perspektiv, metoder och
avvägningar i språkriktighetsfrågor
Upplaga: 2023
Förlag: Institutet för språk och folkminnen
Författare/red: Edlund, Ann-Catrine; Erson, Eva & Milles, Karin
Titel: Språk och kön
Upplaga: 2007
Förlag: Norstedts akademiska förlag
Kommentar: Kap. 1. Vad är språk? Kap. 2. Vad är kön? Kap. 3. Feministisk språkvetenskap – vad är det? s. 19–55. Kap. 10. Språklig sexism, s. 179–205. (60 sidor).
Författare/red: Eliasson, Miriam
Titel: Verbal Abuse in School: Constructing Gender and Age in Social Interaction
Upplaga: 2007
Förlag: Karolinska institutet
Kommentar: s. 1–58 (avhandlingens kappa). (59 sidor).
Författare/red: Ericsson, Stina
Titel: Nordic perspectives on language and gender: Theoretical and methodological development during four decades. I: Jenny Magnusson, Karin Milles, Zoe Nikolaidou (red.), Könskonstruktioner och språkförändringar. Rapport från den åttonde nordiska konferensen om språk och kön
Upplaga: 2015
Förlag: Södertörns högskola
Kommentar: s. 7–28 (Digital resurs, 21 sidor).
Författare/red: Jones, Lucy
Titel: Language and gender identities. I: The Routledge Handbook of Language and Identity
Upplaga: 2017
Förlag: Routledge
Kommentar: Tillgänglig digitalt i Primo, s. 210-224 (14 sidor).
Författare/red: Lind Palicki, Lena
Titel: Hur man än vänder sig har man rumpan bak: Om hur man konstruerar kön i en progressiv lärobok. I: Språk och stil 15, s. 161–192.
Upplaga: 2005
Kommentar: (31 sidor).
Författare/red: Lind Palicki, Lena
Titel: Inkluderande språk – att välja sina ord
Upplaga: 2024
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Kap. 1, s. 6–20 och Kap. 8, s. 224–236.
Författare/red: Lind Palicki, Lena
Titel: Språklig förhandling om feminism: En analys av metakommunikativa drag i fanzinet Bleck. I: Daniel Wohjan, Charlotta Seiler Brylla & Gustav Westberg (red.), Kritiska text- och diskursstudier
Upplaga: 2018
Förlag: Södertörns högskola
Kommentar: s. 143–160 (Digital resurs,17 sidor).
Författare/red: Lykke, Nina
Titel: Genusforskning: En guide till feministisk teori, metodologi och skrift
Upplaga: 2009
Förlag: Liber
Kommentar: 256 sidor - läses i urval.
Författare/red: Milles, Karin
Titel: Feminist language planning in Sweden. I: Current Issues in Language Planning 12:1. S. 21–33
Upplaga: 2011
Kommentar: (Digital resurs, 12 sidor).
Författare/red: Milles, Karin
Titel: En öppning i en sluten ordklass? Den nya användningen av pronomenet hen. I: Språk och stil 23 N.F. S. 107–140
Upplaga: 2013
Kommentar: (Digital resurs, 33 sidor).
Författare/red: Milles, Karin
Titel: Jämställt språk. En handbok i att skriva och tala jämställt
Upplaga: 2016
Förlag: NE akademiska förlag
Kommentar: (111 sidor).
Författare/red: Milles, Karin; Holmdahl, Jessica; Melander, Ida; Hjortek, Lisa & Fugl-Meyer, Kerstin
Titel: "Den som töjs under sex": Ordet slidkrans som sexualpolitiskt verktyg. I: Humanetten 38. S. 128–140.
Upplaga: 2017
Kommentar: (Digital resurs, 12 sidor).
Författare/red: Mills, Sara
Titel: Language and Sexism
Upplaga: 2008
Förlag: Cambridge University Press
Kommentar: 192 sidor.
Författare/red: Mills, Sara
Titel: Gender matters. Feminist linguistic analysis.
Upplaga: 2012
Förlag: Equinox
Kommentar: (Läses i urval).
Författare/red: Seiler Brylla, Charlotta; Westberg, Gustav & Wojahn, Daniel
Titel: C som i kritik: Kritiska perspektiv inom text- och diskursstudier. I: Daniel Wohjan, Charlotta Seiler Brylla & Gustav Westberg (red.), Kritiska text- och diskursstudier
Upplaga: 2018
Förlag: Södertörns högskola
Kommentar: s. 9–36. (Digital resurs, 17 sidor).
Författare/red: Sköldberg, Emma
Titel: En mer inkluderande lexikografi – bortom frågan om kvinnor och män. I: Janne Bondi Johannessen & Kristin Hagen (red.), Leksikografi og korpus. En hyllest till Ruth Vatvedt Fjeld, Oslo Studies in Language 11(1).
Upplaga: 2020
Kommentar: s. 70–30. Digital resurs.
Författare/red: Wojahn, Daniel
Titel: Språkaktivism, språkvård och språksyn: Respons till Olle Josephson samt Maria Bylin, Lena Lind Palicki & Susanna Karlsson. I: Språk & Stil 25
Upplaga: 2015
Kommentar: s. 194–201. (Tillgänglig online, 7 sidor).
Författare/red: Wojahn, Daniel
Titel: Språkaktivism: Diskussioner om feministiska språkförändringar i Sverige från 1960-talet till 2015
Upplaga: 2015
Förlag: Uppsala universitet
Kommentar: (Digital resurs, läses i urval).
Författare/red: Ängsal, Magnus P.
Titel: Queerande språkkritik: En jämförande analys av argument för svenskans hen och tyskans personsubstantiv med inskjutet understreck. I: Jenny Magnusson, Karin Milles & Zoe Nikolaidou (red.), Könskonstruktioner och språkförändringar. Rapport från den åttonde nordiska konferensen om språk och kön
Upplaga: 2015
Förlag: Södertörns högskola
Kommentar: s. 185–203. (Digital resurs, 18 sidor).
Referenslitteratur
Författare/red: Hellspong, Lennart & Ledin, Per
Titel: Vägar genom texten: Handbok i brukstextanalys
Upplaga: 1997
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Lykke, Nina (red.)
Titel: Writing Academic Texts Differently: Intersectional Feminist Methodologies and the Playful Art of Writing (Routledge advances in feminist studies and intersectionality 16
Upplaga: 2014
Förlag: Routledge
Kommentar: (Digital resurs)
Författare/red: Miller, Casey & Swift, Kate
Titel: The Handbook of Non-sexist Writing. New York
Upplaga: 1980, 2001
Författare/red: Petersson, Stellan & Sköldberg, Emma
Titel: Beskriva utan att diskriminera: Representation av
könsidentitet och sexuell läggning i Svensk ordbok. I: LexicoNordica 27.
Upplaga: 2020
Kommentar: s. 97–115. Digital resurs.
Författare/red: United Nation
Titel: Guidelines for gender-inclusive language in English
Webbadress: https://www.un.org/en/gender-inclusive-language/guidelines.shtml