Svenska språket GR (A), Svenska språket för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska språket för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Swedish Language for Primary School Teacher Education Programme, 4-6, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV038G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2011-10-28
  • Senast ändrad: 2013-06-13
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-30

Syfte

Kursen syftar till att förmedla kännedom om språkets och kulturens betydelse för individen och i samhället i stort. Kursen avser vidare att fördjupa studentens kommunikativa förmåga i svenska språket i tal och skrift. Kursen avser också att fördjupa studentens kunskaper om och utveckla studentens förmåga att arbeta med barns tal-, läs- och skrivutveckling samt med barns språkliga, intellektuella och relationella utveckling i ett mångfaldsperspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- kunna redogöra för olika sidor av samband mellan språk, kultur och samhälle
- kunna diskutera attityder till språkliga varieteter och hur de påverkar situationen
i det flerspråkliga samhället
- visa vidgade kunskaper om språken i Norden
- ha kunskap om faktorer som påverkar barnets språk- och identitetsutveckling
såsom genus, etnicitet och socioekonomisk bakgrund
- visa fördjupad kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till
stöd för den pedagogiska verksamheten
- kunna utföra och redovisa grundläggande analyser av skrivna och talade texter
av olika slag
- kunna utföra en insiktsfull språklig analys av elevens språkliga produktion och
dess kommunikativa förmåga
- visa förmåga att vidareutveckla elevens ord- och begreppsförråd och stimulera
dess intresse för skriftspråk och läsning
- kunna utveckla elevens förmåga att lyssna, berätta och reflektera samt uttrycka
sig i tal och skrift i olika kommunikativa sammanhang
- kunna arbeta med den fortsatta läs- och skrivutvecklingen i åk 4-6 med olika
språkvetenskapliga och pedagogiska metoder
- kunna dokumentera och bedöma barns tal-, skriv- och läsutveckling i ett första-
och andraspråksperspektiv
- utveckla förmåga att utifrån ämnets styrdokument göra bedömningar som
både ger stöd för elevens kunskapsutveckling och en tydlig bild av elevens
kunskapsnivå
- redogöra för och kritiskt resonera kring i kursen inhämtade kunskaper utifrån
ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt ha insikter i aktuell forskning och
pågående utvecklingsarbete.

Innehåll

Kursen innehåller:
1. Att möta mångfald i klassrummet, 2,5 hp
Delkursen förmedlar kunskaper om språkets natur, användning och odling. I kursen behandlas skolans förutsättningar i ett mångfaldsperspektiv. Stor vikt läggs vid faktorer som påverkar barns språk- och identitetsutveckling. Med utgångspunkt i kurslitteraturen ska den studerande reflektera, diskutera och argumentera ur ett språkteoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv.

2. Att tolka och beskriva texter, 5 hp
Delkursen ger kunskap om olika typer av texter, såväl skrivna som talade, häribland läraryrkets olika kommunikationsformer. Kursen ger också baskunskaper om stilistik och textanalys. Därtill fördjupas studentens förmåga att insiktsfullt beskriva och reflektera över egna och andras texter, däribland elevtexter, ur ett didaktiskt perspektiv.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-,
insikts- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilda studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Läroplan för grundskolan, fröskoleklassen och fritidshemmet
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Nya språket lyfter
  • Upplaga: 2011, revisederad upplaga enligt Lgr 11
  • Författare/red: Skolverket, Samtalsguider för Svenska
  • Författare/red: Svedner, Per-Olov
  • Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen. Delarna och helheten. En didaktisk-metodisk beskrivning och handledning
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Kunskapsföretaget
  • Författare/red: Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008, 3 uppl
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Törnquist, Els-Mari
  • Titel: Estetiska lärprocesser. I Sven Persson & Bim Riddersporre (red.), Utbildningsvetenskap för grundskolans tidigare år
  • Ort: Natur & Kultur
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Stockholm
  • Kommentar: S.274–295.
Moment 1
  • Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
  • Titel: Språktypologi och språksläktskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001, 4 uppl
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Bjar, Louise, red
  • Titel: Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Chall, Jenne S och Vicki A. Jacobs
  • Titel: Poor children's fourth grade slump: American Educator 27 nr 1
  • Upplaga: 2003
  • Kommentar: S. 14-15.
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket - stärk lärandet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Hallgren och Fallgren
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Nordiskt språkråd
  • Titel: Att förstå varandra i Norden - språkråd till nordbor i nordiskt samarbete
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Nordstedts
  • Webbadress: http://www.nordisk-sprakrad.no/folder_att_forstaa/folder_index.htm
Moment 2
  • Författare/red: Hellspong, Lennart och Per Ledin
  • Titel: Vägar genom texten. Handbok i brukstextanalys
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: "Varför en lätt text kan vara svår att förstå." I: Wijk-Andersson, Elise, red, Kultur - text - språk. Det finns mer i en text än ord
  • Ort: Uppslaa
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Kommentar: S. 27-38.
  • Författare/red: Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv Tomas
  • Titel: Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Stilistik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisning..
  • Författare/red: Martin, J.R
  • Titel: Genre and language learning: A social semiotic perspective: I Linguistic and Education 20
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: S. 10-21.
  • Författare/red: Nyström Höög, Catharina
  • Titel: Mot ökad diskursivitet? Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9
  • Upplaga: FUMS rapport nr 27, 2010
  • Författare/red: Strömquist, Siv, red
  • Titel: Läroboksspråk
  • Upplaga: 1995
  • Kommentar: Läses enligt anvisning.

Moment 1. Tre valbara ungdomsböcker av skönlitterär karaktär skrivna på danska, norska - en på bokmål och en på nynorska (väljs tillsammans med läraren). För båda momenten tillkommer stencilerat material.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15