Svenska språket GR (A), Svenska språket för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska språket för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Swedish Language for Primary School Teacher Education Programme, 4-6, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV038G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora
- Fastställd: 2011-10-28
- Senast ändrad: 2018-03-16
- Giltig fr.o.m: 2018-08-29
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter i kartläggning av barns läs- och skrivutveckling samt i olika metoder och arbetssätt i relation till skolans styrdokument och alla elevers lärande och utveckling. Kursens syfte är också att ge grundläggande kunskaper om språkförhållanden, språklagstiftning och språkpolitik i Norden.
Lärandemål
Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för svensk ord- och grammatikvård samt textvård
- Redogöra för och problematisera språkförhållanden och språklagstiftning i
Norden,
- Beskriva viktiga likheter och skillnader mellan de nordiska språken, med tonvikt
på danska och norska,
- Beskriva, jämföra och kritiskt granska olika språkutvecklande arbetssätt för
elever i år 4-6 med avseende på deras första- och andraspråksutveckling,
Färdighet och förmåga
- Planera läs- och skrivundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument
och beprövad erfarenhet,
- Planera och genomföra ett muntligt framträdande med stöd i retorikens
textbildningsmodell,
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet,
generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den
aktuella texten,
- Visa fördjupad kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till
stöd för den pedagogiska verksamheten,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Redogöra för samt diskutera teorier och aktuell forskning om läs- och
skrivutveckling samt problematisera och relatera dessa till styrdokument för
år 4–6,
- Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta
vetenskapliga och etiska aspekter och ur ett intersektionellt perspektiv
- Värdera och reflektera över barns mediala och digitala värld ur ett läs- och
skrivdidaktiskt perspektiv.
Innehåll
I kursen ges studenten möjligheter att utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt granska styrdokument och läromedel. Dagens flerspråkiga samhälle med fokus på inomspråklig variation, minoritetsspråk och språklig mångfald presentera och problematiseras. De studerande ges möjligheter att identifiera, definiera och tillämpa språksociologiska grundbegrepp mot bakgrund av skolans diskurser och ett intersektionellt perspektiv. Dessutom tränas studentens förmåga att planera och genomföra muntliga framträdanden och presentationer. Kunskaper om språkdidaktiska teorier och metoder fördjupas och tillämpas. Förutsättningar för alla elevers utveckling och lärande diskuteras och fördjupas.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
Momentet examineras genom en läromedelsanalys som presenteras muntligt och en populärvetenskaplig artikel om språkutvecklande arbetssätt som ventileras muntligt samt en hemtentamen med ämnesdidaktiskt innehåll.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (Högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Nya språket lyfter
- Upplaga: 2011, reviderad upplaga enligt Lgr 11
- Författare/red: Strömquist, Siv
- Titel: Konsten att tala och skriva
- Upplaga: 2014
- Förlag: Gleerup
- Författare/red: Svedner, Per-Olov
- Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen. Delarna och helheten. En didaktisk-metodisk beskrivning och handledning
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2010
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Författare/red: Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
Moment 1
- Författare/red: Bjar, Louise, red
- Titel: Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisning.
- Författare/red: Dahl, Östen
- Titel: Språkets enhet och mångfald
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisning.
- Författare/red: Gibbons, Pauline
- Titel: Stärk språket - stärk lärandet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Förlag: Hallgren och Fallgren
- Författare/red: Håkansson, Gisela
- Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Karker, Allan, Lindgren, Birgitta & Löland, Ståle (red.)
- Titel: Nordens språk
- Upplaga: Senaste uppl.
- Förlag: Novus förlag
- Kommentar: Läses enligt anvisning.
Moment 2
- Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg Frøydis, Løkensgard Hoel Torlaug
- Titel: Skriva för att lära
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ivanic Rose
- Titel: Discourses of Writing and Learning to Write
- Upplaga: 2004
- Förlag: Language and education. Vol. 18, No 3.
- Webbadress: https://core.ac.uk/download/pdf/71299.pdf
- Författare/red: Josephson, Olle
- Titel: "Varför en lätt text kan vara svår att förstå." I: Wijk-Andersson, Elise, red, Kultur - text - språk. Det finns mer i en text än ord
- Ort: Uppslaa
- Upplaga: 1992
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Kommentar: S. 27-38.
- Författare/red: Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv Tomas
- Titel: Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
- Ort: Lund
- Upplaga: 1990
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nyström Höög, Catharina
- Titel: Mot ökad diskursivitet? Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9
- Upplaga: FUMS rapport nr 27, 2010
- Webbadress: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:380369/FULLTEXT01.pdf
- Författare/red: Sundberg, Gunlög
- Titel: Att bedöma andraspråkstexter. I: Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter. Svenska språknämnden
- Upplaga: 2006
- Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
- Kommentar: S. 102-110
Tre valbara ungdomsböcker av skönlitterär karaktär skrivna på danska, norska - en på bokmål och en på nynorska (väljs tillsammans med läraren). För båda momenten tillkommer stencilerat material.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket