Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development, Primary School Teacher Education Programme 1-3, Preschool, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV040G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2011-12-06
  • Senast ändrad: 2015-05-04
  • Giltig fr.o.m: 2015-08-01

Syfte

Kursen syftar till att fördjupa studentens förmåga att arbeta med barns tal-, läs- och skrivutveckling. Kursen avser också att förmedla kännedom om språkvetenskapens begreppsvärld och metoder.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa kunskaper om språkets och kulturens betydelse för barns utveckling och
språkets betydelse för individen
- visa fördjupad kunskap om läs- och skrivutveckling samt om barns
kommunikation och språkutveckling
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd
för den pedagogiska verksamheten
- ha fördjupade kunskaper om språkutvecklande arbetssätt i skolan
- kunna redogöra för och resonera kring i kursen inhämtade kunskaper
utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv
- ha insikter i aktuell forskning och utvecklingsarbete
- visa god förmåga att reflektera och kritiskt granska olika texter och utsagor

Innehåll

- Läsutveckling
- Skrivutveckling

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen där föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- och insikts- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berg, Elisabeth
  • Titel: Läs- och skrivundervisning. Teori, trender och tradition.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline
  • Titel: Barn utvecklar sitt språk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Damber, Ulla
  • Titel: Reading för Life: Three Studies of Swedish Student's Literacy Development
  • Ort: Linköping
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Linköpings universitet
  • Kommentar: Läses enligt anvisning
  • Författare/red: Frost, Jørgen
  • Titel: Läsundervisning och läsutveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket, stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hedström, Hasse (red)
  • Titel: L som i läsa, M som i metod - om läsinlärning i förskoleklass och skola
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009, 2:a upplagan
  • Förlag: Lärarförbundets förlag
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
  • Författare/red: Törnquist, Els-Mari
  • Titel: Estetiska lärprocesser. I: Sven Persson & Bim Riddersporre (red.), Utbildningsvetenskap för grundskolans tidigare år
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: s. 274 – 295.
  • Författare/red: Westlund, Barbro
  • Titel: Att undervisa i läsförståelse
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Westlund, Barbro
  • Titel: Studiehandledning till Att undervisa i läsförståelse
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Natur & Kultur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15