Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling I. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling I. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development I. Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV057G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-23
  • Senast ändrad: 2020-05-13
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-16

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna kunskaper om barns språkutveckling och i samband med det kunna diskutera talutveckling i förhållande till svensk fonologi. Under kursen introduceras teorier om läs- och skrivutveckling för aktuella åldrar och språkstimulerande aktiviteter i klassrummet diskuteras. Svenska språkets ord- och satsstruktur diskuteras i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:
- Redogöra för teorier om läs- och skrivinlärning
- Beskriva och diskutera språkstimulerande aktiviteter i klassrummet
- Redogöra översiktligt för svenskans fonologi i förhållande till barns talutveckling och svensk ortografi
- Redogöra översiktligt för svenskans ord- och satsstruktur i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Visa grundläggande kunskaper om datainsamlingsmetoder inom det språkvetenskapliga forskningsfältet

Färdighet och förmåga:
- Granska och bearbeta informationsstruktur, disposition och språkriktighet i egna och andras texter
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för aktuella texter

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Diskutera och reflektera över språkbeskrivning i ett skrivdidaktiskt perspektiv med hänsyn till förskoleklassens och grundskolans styrdokument

Innehåll

Under kursen behandlas barns språkutveckling ur såväl ett första- som andraspråks-perspektiv där fonetik och svenska språkets fonologi introduceras. Teorier om läs- och skrivutveckling presenteras och diskuteras i förhållande till barns språkutveckling och förskolans och skolans styrdokument. Kursen ger också kunskaper om svenska språkets grundläggande grammatiska strukturer. Olika sätt att arbeta språkstimulerande och språkutvecklande i klassrummet introduceras och diskuteras. Under kursens gång ska studenterna också tillägna sig grundläggande kunskaper om svensk språk- och textriktighet för att kunna tillämpa dessa i akademiskt skrivande.

Behörighet

Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker dels på Campus genom föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom föreläsningar, diskussioner och övningar.

Examination

2001: Läs- och skrivutveckling I. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras dels genom ett självständigt och enskilt författande av en rapport, dels genom en enskild skriftlig salstentamen vid kursens slut.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns särskilda skäl mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV040G, Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp, eller SV050G, Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Blikstad-Balas, Marte
  • Titel: Literacy i skolan
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Studentlitteratur: Lund
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Dysthe, Olga et al.
  • Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur: Lund
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Engstrand, Olle
  • Titel: Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur: Lund
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Eriksson, Jessica (m.fl.)
  • Titel: Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Columbus: Gustavsberg
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Fridolfsson, Inger
  • Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur: Lund
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Gunér, Anders & Språkrådet
  • Titel: Språklagen i praktiken. Riktlinjer för tillämpning av språklagen
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar. Digital resurs.
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Språkinlärning hos barn
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur: Lund
  • Författare/red: Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: 2017 (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22).
  • Förlag: Liber: Stockholm
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Liberg, Caroline
  • Titel: Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund av Caroline Liberg
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar
  • Titel: God skrivutveckling. Kartläggning och övningar
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Natur & kultur: Stockholm
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
  • Titel: God läsutveckling. Kartläggning och övningar
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Natur & Kultur: Stockholm
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun
  • Titel: Lära om språk: Språkvetenskaplig introduktion – grundläggande termer och begrepp
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Gleerup: Malmö
  • Författare/red: SFS 2009:600
  • Titel: Språklagen
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2017)
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3813
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Strömquist, Siv
  • Titel: Konsten att tala och skriva
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerup: Malmö
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Svenska akademien & Lexikaliska institutet
  • Titel: Svensk ordbok
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Svenska akademin: Stockholm
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Svenska akademiens ordböcker
  • Titel: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB)
  • Webbadress: www.svenska.se
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Svenska akademin
  • Titel: Svenska akademiens ordlista över svenska språket
  • Upplaga: 2015 (Fjortonde upplagan. ed.)
  • Förlag: Svenska akademin: Stockholm
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Språkriktighetsboken
  • Upplaga: 2016 (Andra upplagan Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93)
  • Förlag: NE: Malmö
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Norstedts ordbok: Stockholm
  • Kommentar: Handbok som används på samtliga kurser i svenska
  • Författare/red: Svensson, Gudrun
  • Titel: Transspråkande i praktik och teori
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Natur & Kultur: Stockholm
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Wedin, Åsa (m.fl.)
  • Titel: Språklig mångfald i klassrummet
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Lärarförlaget: Stockholm
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare: Wiksten Folkeryd, Jenny & af Geijerstam, Åsa
  • Artikeltitel: Formal and informal metalanguage in primary teachers´ talk about informational student texts
  • Tidskrift: 2019, 5(3): s.123-134
  • År/Volym/nr/sidor: Nordic Journal of Literacy Research

Referenslitteratur

  • Författare/red: Bryman, Alan
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber: Stockholm

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23