Turismvetenskap GR (B), Destinationsutveckling och strategisk management, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Turismvetenskap GR (B), Destinationsutveckling och strategisk management, 7,5 hp
Tourism Studies BA (B), Destination Development and Strategic Management, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: TR074G
  • Ämne huvudområde: Turismvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 80%, Naturvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2021-06-21
  • Senast ändrad: 2023-10-12
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-08

Syfte

Kursen syftar till att utifrån ett destinationsperspektiv ge fördjupade kunskaper om de förutsättningar, villkor och strategier som möter turismens intressenter i en allt mer globaliserad och föränderlig värld.

Lärandemål

För att bli godkänd på kursen ska studenten visa förmåga att:

- Förklara och motivera hur olika begrepp och teorier kan användas för att förstå olika aspekter av destinationsutveckling
- Kritiskt bearbeta teorier och begrepp utifrån en problematisering av olika perspektiv och tillämpa detta på ett självständigt sätt
- Diskutera och belysa olika exempel utifrån vetenskapliga argument

Innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper om destinationsutveckling och dess utmaningar med fokus på resiliens och hållbarhet. Kursen utgår från vad som driver framgångsrika destinationer och turistföretag och vilka kritiska faktorer som påverkar utbud och efterfrågan utifrån olika perspektiv (företagets, destinationens och samhällets). Speciell vikt läggs vid mötet mellan turister, näring och samhällets aktörer utifrån samspelet mellan besökare och deras reseanledning och utbudssidans företag och aktörer i deras ambition att trygga lönsamhet, välstånd och välfärd.

Behörighet

Sammanlagt minst 22,5 hp från något eller några av följande ämnen: Turismvetenskap, Turism- och fritidsvetenskap, Företagsekonomi, Industriell ekonomi och organisation, Kultur- och samhällsgeografi, Kulturgeografi, Miljövetenskap, Samhällsplanering, Servicemanagement.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen innehåller inlämnings- och diskussionsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt. Kursen ges på halvfart.

Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.

Undervisning och återkoppling kan ske på engelska. Inom kursens första tre veckor genomförs ett första obligatoriskt prov/moment.

Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system.

Examination

0010: Diskussionsuppgift, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0020: PM, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

0030: Hemtentamen, Individuell skriftlig tentamen, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, seminarier samt tentamina. Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Övergångsregel

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är nätbaserad och förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling samt hörlurar/bild.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod TR057G och TR070G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden mm. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
  • Titel: Seminarieboken - Att skriva, presentera och opponera
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kompendium
  • Titel: Destinationsutveckling och hållbarhet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Kommentar: Kompendium vid Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism (EJT).
  • Författare/red: Morrison, M. Alastair
  • Titel: Tourism marketing in the age of the consumer
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Pike, S
  • Titel: Destination Marketing essentials
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Ryan, Chris
  • Titel: Advanced Introduction to Tourism Destination Management
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Edward Elgar Publishing
  • Författare/red: Viken, Arvid & Granas, Brynhild
  • Titel: Tourism Destination Development: Turns and Tactics
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: Valda delar av boken.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Butler, Richard W.
  • Titel: Tourism and resilience
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: CABI
  • Författare/red: Cooper, Chris
  • Titel: Essentials of Tourism
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson
  • Författare/red: Fesenmaier, Daniel R. & Xiang, Zheng
  • Titel: Design science in tourism - foundations of destination management
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Morrison, M. Alastair
  • Titel: Marketing and managing tourism destinations
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Ritchie, J. R. Brent & Crouch, Geoffrey
  • Titel: The competitive destination: A sustainable tourism perspective
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: CABI

Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23