Vetenskapsteori för humanvetenskaperna, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Vetenskapsteori för humanvetenskaperna, 7,5 hp
Theory of social and cultural sciences, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: VET002F
  • Forskarutbildningsämne: Övrigt ämne
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2017-01-20
  • Senast ändrad: 2019-11-08
  • Giltig fr.o.m: 2019-10-08

Syfte

Kursen är fakultetsgemensam och syftar till att belysa kunskapsbyggande inom humanvetenskaperna, doktrinhistoria, vetenskapsfilosofiska huvudriktningar samt aktuella vetenskapsteoretiska frågor. Ett viktigt syfte är att ge sådan förståelse för de vetenskapsteoretiska grunderna att deltagarnas egna avhandlingsprojekt kan baseras på god vetenskaplig grund.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

- redovisa och förklara huvuddragen hos inflytelserika vetenskapsteoretiska skolbildningar.
- förhålla sig kritisk till de olika vetenskapsteoretiska synsätten
- relatera och jämföra de olika vetenskapsteoretiska synsätten med varandra.
- självständigt och kritiskt relatera de olika vetenskapsteoretiska synsätten till forskning som bedrivs inom studentens ämnesområde.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapsteoretiska problem med särskild relevans för det humanvetenskapliga området. Här ingår studiet av inflytelserika vetenskapsteoretiska skolbildningar och jämförelser mellan olika humanvetenskapliga ämnens vetenskapliga traditioner. Ett viktigt inslag i kursen är också den kritiska diskussionen av olika vetenskapsteoretiska doktriners konsekvenser för humanvetenskaplig forskning. Kursen tar upp olika vetenskapsfilosofiska förhållningssätt som t.ex. logisk positivism, social-konstruktivism, hermeneutik, fenomenologi, kritiskt tänkande. Kursens avslutas med genomgång och diskussion av aktuella vetenskapsteoretiska frågor som exempelvis tolkningsteori, diskursteori, narrativ teori, struktureringsteori, m.m. Inom kursen behandlas också frågor om erkänd kunskap kontra pseudokunskap.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att deltagaren är antagen till forskarutbildning. Person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet kan, i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt medger det, beredas tillfälle att delta i kurser på forskarnivå i det fall kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen går i halvfart med sammanlagt fem sammanträdestillfällen. Sammanträdena innehåller föreläsningar, men vid varje tillfälle seminariebehandlas dessutom ett antal bidrag från kurslitteraturen. För varje sådant moment utses som regel diskussionsledare som ansvarar för momentet men även övriga deltagare förväntas förbereda inlägg till de olika momenten avseende den litteratur som var och en arbetat med. Det avslutande mötet är ett examinationstillfälle med avrapportering av skriftliga uppgifter. Undervisning sker på svenska eller engelska.

Examination

Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Godkänd kursprestation kräver ett regelbundet och aktivt deltagande i seminarierna med förberedda inlägg kring den behandlade litteraturen. Deltagarna förutsätts närvara vid minst 80 % av tiden. För godkänd kursprestation krävs vidare att författa och försvara en kurs-pm samt att fullgöra en oppositionsuppgift. Examinationen sker på svenska eller engelska. Kursdeltagare har dock alltid rätt att lämna in skriftliga examinationsuppgifter på svenska

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Foucault, M.
  • Titel: The Archaeology of Knowledge
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: London: Routledge
  • Författare: Haraway, Donna
  • Artikeltitel: Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective
  • Tidskrift: 1988, 14:3, pp.575-599.
  • År/Volym/nr/sidor: Feminist Studies
  • Författare: Kuhn, T. S.
  • Artikeltitel: Logic of discovery or psychology of research?
  • Tidskrift: In: Criticism and the Growth of Knowledge . Cambridge: Cambridge University Press.
  • År/Volym/nr/sidor: 1970, p 1-23
  • Författare/red: Mark Risjord
  • Titel: Philosophy of Social Science: A Contemporary Introduction
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Mills, Sara
  • Titel: Discourse
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Routledge
  • Författare: Popper, K. R.
  • Artikeltitel: Normal Science and its dangers.
  • Tidskrift: In: Criticism and the Growth of Knowledge . Cambridge: Cambridge University Press.
  • År/Volym/nr/sidor: 1970, p 51-58
  • Författare/red: Sherratt, Y.
  • Titel: Continental Philosophy of Social Sciences: Hermeneutics, Genealogy and Critical Theory from Greece to the Twenty-First Century.
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Cambridge: Cambridge University Press.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23