‑ Det gäller att ha hjärtat för det man ska studera
Peter Stegeby har alltid haft ett intresse för datorer och läser nu på Datateknikprogrammet. Det har varit ett ovanligt första år där all undervisning skett på distans på grund av pandemin.
Peter är ursprungligen från Sundsvall men har under flera år bott i andra städer runt om i Sverige och kommer senast från Uppsala där han bland annat läst kurser i psykologi. Intresset för datorer och spel har alltid funnits vilket gjorde att han sökte till Datateknikprogrammet på Mittuniversitetet i Sundsvall.
- Det gäller att ha hjärtat för det man ska studera, då går det enklare. Jag har alltid haft ett intresse för datorer och spel och har lärt mig det mesta själv. Jag är väldigt lösningsfokuserad så när jag dyker på något problem med ett spel så har jag googlat och tagit reda på lösningar och på så vis lärt mig. Därför kändes datateknik som något för mig, berättar Peter.
Pandemin ställde om till online
Men pandemin ställde till det och den tilltänkta campusutbildningen fick ställas om till distansundervisning.
- Distansundervisningen har fungerat bra för mig. Jag har haft goda rutiner och gott om tid för mina studier. När det är helt på distans är det extra viktigt att ha en bra planering och disciplin, säger Peter.
Under det första året har studenterna på datateknikprogrammet bland annat fått läsa grundläggande datavetenskap, programmering i C+++, operativsystem (den ges nu under andra året) och datornätverk men de har också läst en kurs om kommunikation i tal och skrift.
- Jag har lärt mig väldigt mycket under det här första året. Utbildningen är bred men man får också gå riktigt på djupet i vissa frågor. Jag skrev till exempel en rapport om grafikkort som var en riktigt ögonöppnare. Dels så lärde jag mig mer om grafikkort men även hur man skriver en teknisk rapport på ett vetenskapligt sätt. Det har jag inte gjort sedan gymnasiet, berättar Peter.
Klassen stöttar varandra
När all utbildning ställde om till distansundervisning har föreläsningar och labbar getts via Zoom där lärarna bland annat handlett studenterna via breakout-sessions. På fritiden har studenterna i klassen träffats via onlineplattformar som Discord och Zoom för att kunna diskutera och jobba i grupp.
- Vi har en bra klass med stor spridning i åldrar och förkunskaper och vi kan stötta varandra i olika frågor. Jag har hjälpt många av mina klasskamrater med programmering och matte, samtidigt har jag fått stöd med IoT-kursen av en klasskompis som har lekt en del med Arduino och Rasberry Pi på fritiden, berättar Peter.
Den största omställningen med att börja plugga på universitet tycker Peter är att man måste arbeta mer självständig.
- Till skillnad från gymnasiet så har man inte läraren där hela tiden utan man får planera sitt upplägg och lösa utmaningar mycket på egen hand. Under det här året har jag har blivit duktig på att felsöka i koder och man blir ödmjuk inför datorn, det är väldigt sällan den som gör fel, säger Peter med ett leende.
Siktar mot AI/Machine Learning
För framtiden vill Peter jobba med tekniker kopplat till AI och Machine Learning.
- Den här utbildningen är bred och man får en bra förståelse för hur kärnan (kernel) i datorn fungerar och hur vi som användare kan arbeta med den via skalet (shell). Det är kunskap som ligger i grunden för att förstå olika operativsystem. Jag känner att jag gärna vill fördjupa mina kunskaper efter kandidatexamen med en masterutbildning inriktad mot AI/Machine Learning, avslutar Peter.
Har du frågor eller funderingar om utbildningen?
Kontakta programansvarig på datateknik@miun.se för mer information.