"Distansupplägget ger mig frihet" – Erik studerar till lärare F–3
Att läsa till lärare på distans har gett Erik Lundqvist både flexibilitet i vardagen och chansen att arbeta parallellt med studierna. Här berättar han om studielivet, sina mål och den minnesvärda VFU-perioden i Sri Lanka.
För Erik har studierna på distans varit en stor fördel.
– Det går väldigt bra. Att lärarprogrammet är på distans ger mycket flexibilitet och gör det möjligt att jobba samtidigt, säger han.
Parallellt med studierna arbetar han i dag 50 procent som lärare i Östersund. De dagar han inte jobbar ägnas åt intensivt plugg. När han började utbildningen arbetade han däremot inte alls.
– Då kunde jag ha ganska lugna studiedagar. Jag började runt 08.00 och var ofta klar strax efter lunch. Det gav en harmonisk tillvaro, särskilt jämfört med att jobba heltid.
Varför lärarprogrammet?
Erik hade redan erfarenhet som lärare när han sökte utbildningen.
– Jag kände att om jag ska fortsätta jobba som lärare vill jag också vara utbildad – både för min egen skull och för elevernas, säger han.
Han läser nu sin sjunde termin och ser fram emot att arbeta som legitimerad lärare i framtiden.
Praktik långt hemifrån
En av de mest minnesvärda delarna av utbildningen är hans verksamhetsförlagda utbildning (VFU) som han valde att göra utomlands.
– Jag gjorde min praktik i Sri Lanka, i staden Matara längs sydkusten. För mig var det ett självklart val att göra praktiken utomlands, berättar han.
– Dels var det en unik chans att få arbeta i en annan kultur, dels lockade sol och hav.
Praktiken i Sri Lanka blev en upplevelse som gav både perspektiv och inspiration.
– Den svenska skolan har kommit långt när det gäller att ge elever bra förutsättningar. Samtidigt tar jag med mig mycket positivt från Sri Lanka, där det är naturligt att se och bekräfta varandra.
Varför just läraryrket då?
– Det är en kul vardag och ingen dag är den andra lik. Men det är också väldigt kul att jobba med barn och elever, att får vara en del av deras värld.