Relationalitet och urfolksmetodologier
Detta tema fokuserar på ontologier, epistemologier och metodologier i globala urfolkssammanhang såväl som i den lokala samiska kontexten.
Relationalitet betecknar urfolks världsbilder och kunskapssystem som utgår från ett ömsesidigt beroende mellan människor, icke-mänskliga varelser och landet (Kuokkanen 2007). Med förankring i urfolks världsbilder och kunskapssystem, betonar urfolksmetodologier relationella och situerade forskningsprocesser präglad av samverkan, lärande, lyhördhet och etiskt ansvarstagande (Drugge 2022; Smith 2022; Kovach 2021). Forskning på temat utforskar samiska sociala och landbaserade relationer över tid och rum, särskilt i Åarjelsaepmie, samt förståelsen och görandet av urfolksmetodologier, framför allt i (syd)samiska sammanhang. Forskningstemat syftar således till att bidra till teori- och metodologiutveckling inom de mångfaldiga former för samisk-relaterad forskning som bedrivs inom ramen för Båskoes. Exempel på publikationer som kan kopplas till temat relationalitet och urfolksmetodologier är ”A Rape of the Earth”: Sámi Feminists Against Mines” (Knobblock 2024) samt magisteruppsatsen Sydsamiska femininiteter i en nutida digital miljö (Tjäder 2024).
Temat relationalitet och urfolksmetodologier är integrerat i undervisningen i genusvetenskap på grund- och avancerad nivå. Ett exempel är kandidatkursen i genusvetenskap, moment 1, där ett fokus är urfolks relationella kunskapssystem i jämförelse med andra epistemologiska perspektiv. Ett annat exempel är magisterkursen Feministiska metodologier och metoder som lyfter fram urfolksmetodologier så som en genusvetenskapligt relevant metodologitradition.
Temat förekommer även på breddkurserna Urfolksfeminismer samt Klimatfeminism: feministiska kamper för rättvisa i klimatförändringarnas tid. Slutligen planeras en fakultetsövergripande doktorandkurs med (inter)nationellt intag i urfolksmetodologier. Temat kommer därigenom att fungera som en samlingspunkt för doktorander med intresse för urfolksmetodologier.
Kontakt
