Hur har digitalisering påverkat värdeproduktionen för konst och kultur?

Tor 17 sep 2020 11:00

Mittuniversitets representant i projektet "Rapids and backwaters" är Katarina L Gidlund, professor i digitalisering.

"Rapids and backwaters" är ett projekt som undersöker hur digitalisering har påverkat värdeproduktionen för konst och kultur. Projektet kommer att undersöka hur copyright, regleringar och kulturpolicys har anpsassats till digital produktion och distribution av kultur.

Hur har digitalisering påverkat hur kulturarbetare organiserar sina verk, tjänar pengar och skapar värde? Det är frågor som projektet tittar på tillsammans med hur digital kultur kan regleras nationellt och internationellt, och vilka konsekvenser det har för den nationella kulturpolicyn.

Projektet pågår från 2020 till 2023 och leds av Telemark Research Institute.

Det är spännande att som digitaliseringsforskare hela tiden arbeta med olika kontexter, och se vad digitalisering "blir" i de olika kontexterna.

Katarina L Gidlund,
Digitaliseringsprofessor, Forum för Digitalisering

Läs mer om projektet och vilka fler aktörer som ingår:

Sidan uppdaterades 2020-09-18