hemarbete jobba hemifrån corona covid

Att utveckla organisationer med strategiskt styrd kompetensutveckling

I många organisationer är personalen den viktigaste resursen, speciellt i kunskapsintensiva organisationer. Att förädla personalens kompetens blir då en strategisk fråga där medarbetarnas kompetensutveckling behöver kopplas samman med organisationens långsiktiga utveckling.

Det finns flera olika sätt att arbeta med denna kompetensförädling. Grovt indelat brukar forskare diskutera detta i termer av att stödja antingen formellt eller informellt lärande. Det formella lärandet är det som vanligtvis kallas för utbildning. Det kan vara av olika slag, exempelvis internutbildningar eller kurser anordnade av externa aktörer, såväl universitet och högskolor som utbildningsföretag. Det informella lärandet äger rum i det sammanhang där lärandet tillämpas. Det kan vara i familjen, i föreningslivet eller i andra sociala sammanhang. Vidare förkovrar vi oss informellt i arbetslivet genom att utföra arbetssysslor enskilt eller tillsammans med andra och genom att samtala med kollegor eller delta i möten och på konferenser. Vi utvecklas också i våra relationer med kollegor i den egna organisationen, såväl som via externa kontakter.

Kompetens kan således utvecklas och förädlas på olika sätt. Knäckfrågan är hur en organisation på bästa sätt kan understödja denna lärandeprocess för dess medarbetare. Svaret på den frågan är av stor betydelse för organisationers förmåga att utvecklas i en tid präglad av digitalisering och annan organisatorisk förändring. Uttryckt med andra ord, processer för och kvaliteten gällande kompetensutveckling har betydelse. De organisationer som inser och arbetar med detta har sannolikt en konkurrensfördel.

Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik och verksam vid CER

En nyckel i arbetet med att utveckla och förädla kompetens är ledningsgruppers syn på livslångt lärande och deras förmåga att skapa goda förutsättning för detta lärande. Inom ramen för det fleråriga BUFFL-projektet (Branschutveckling hos banker och försäkringsbolag genom flexibelt livslångt lärande) har CER utvecklat och beforskat en pedagogisk modell bestående av korta flexibla teknikstödda kursmoduler, vilka går på 20-25 procents studietakt parallellt med att medarbetarna utför sina ordinarie arbetsuppgifter.

Ett resultat påvisar värdet för de individer som har deltagit i denna högskolebaserade kompetensutveckling. Kursvärderingarna visar att deltagarna överlag är nöjda med vad de fått med sig och i synnerhet värdesätts erfarenhetsutbytet med deltagare från andra organisationer.

Ett delvis motsatt resultat är att organisationerna verkar ha svårt att dra nytta av dessa kompetensutvecklingsinsatser. I många fall tycks det finnas en naiv föreställning om att individers kompetensutveckling per automatik är bra för organisationen. För att försöka komma till rätta med detta har BUFFL-projektets pedagogiska modell byggt på att deltagarna tar med sig organisatoriska ”case” enligt principen ”bring-your-own-data”, det vill säga att deltagarna, inom ramen för sin egen kompetensutveckling, arbetar med autentiska uppgifter som organisationen brottas med i sin vardag. På så sätt kopplas det formella lärandet samman med det informella lärandet.

Ett annat initiativ inom BUFFL-projektets pedagogiska modell är att stärka organisationers kompetens inom livslångt lärande på ledningsnivå. CER har därför utvecklat en kort flexibel teknikstödd kursmodul även inom  strategiskt styrd kompetensutveckling. Denna har genomförts med personer på ledningsfunktioner i två pilotprojekt. Ett resultat är att deltagarna upplever sig ha fått upp ögonen för att medarbetarnas kompetensutveckling kan utgöra en resurs även för organisatorisk utveckling.

Tillsammans med Härnösands kommun genomför CER nu ett vidareförädlat pilotprojekt där kursmodulen i strategiskt styrd kompetensutveckling genomförs med personer på ledningsfunktioner och följs upp med en inventering och en dialog om möjliga utbildnings- och lärandeinitiativ. Detta ligger sedan till grund för ett gemensamt utvecklat kompetensutvecklingsprogram som organisationen prenumererar på under ett eller flera år.

I ett nästa steg är avsikten att sprida och implementera resultaten av forskningen om BUFFL-projektet i större skala. Förhoppningen är att det ska bidra till organisatorisk utveckling hos de organisationer som ingår i CER-nätverket.

Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik och verksam vid CER