Japans ambassadör besökte Mittuniversitetet och CER

Fre 27 jan 2023 10:47

Japans ambassadör i Sverige, Masaki Noke, och förste sekreterare vid Japanska ambassaden i Stockholm, Tatematsu Shinya, tillbringade en heldag i Västernorrland och Sundsvall den 26 januari. Besöket avslutades på Mittuniversitetet.

japanbesök
Från vänster: Hans-Erik Nilsson, dekan vid fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Tatematsu Shinya, förste sekreterare vid Japanska ambassaden, Masaki Noke, Japans ambassadör, Eva Dannetun, prorektor, Peter Öhman, vicedekan vid fakulteten för humanvetenskap samt centrumledare för CER.

Förutom allmän information om universitetet fick ambassadören veta mer om lärosätets forskningscentrum i Sundsvall, däribland CER. Centrumledare Peter Öhman berättade om de större forskningsprojekt som pågår till följd av att digitaliseringen i samhället driver på en omvandling inom bank- och revisionsbranscherna. Samtalet kom även in på CERs projekt inom livslångt lärande och här var ambassadören nyfiken på vad denna satsning ger tillbaka till Mittuniversitetet. Vidare berördes de olika samverkansaktiviteter som genomförs i CER-nätverket. Masaki Noke har varit Japans ambassadör i Sverige sedan 2021 och var tidigare ambassadör i Egypten.

Sidan uppdaterades 2023-01-27