CER‑forskare debatterar FinFluencers
I en internationell debattartikel diskuteras finansiella influencers (så kallade FinFluencers) och varför det kan vara klokt att ta deras privatekonomiska råd med en nya salt.
I artikeln påpekas att Sverige är en växande marknad för investeringar på finansmarknaderna, vilket kan skapa ekonomisk trygghet för hushållen men också utsätta dem för betydande risker. Efterfrågan på finansiell rådgivning har skapat en närmast obegränsad tillgång till oreglerad vägledning och den yngre generationen vänder sig i allt högre grad till profilerade FinFluencers, som delar med sig av olika tips om aktier och privatekonomi.
Samtidigt noterar författarna (Mustafa Nourallah, Anna-Karin Stockenstrand och Peter Öhman från CER samt Imtiaz Sifat från Radboud University i Nederländerna) att många FinFluencers kommer från bakgrunder inom digital marknadsföring, livsstilsbloggning eller underhållning. De saknar därmed professionell utbildning för att ge ansvarsfull ekonomisk rådgivning och de behöver inte anamma ett etiskt präglat förhållningssätt. Ännu mer problematiskt är att denna trend riskerar att utvecklas till ett strukturellt marknadsmisslyckande då sociala mediers algoritmer tenderar att förvandla finansiell information till en handelsvara vilken som helst. Oreglerade informationsmarknader har också lett till oönskade ekonomiska konsekvenser (såsom under GameStop-caset).
Artikeln kan läsas här:
Kontakt