”Mitt i vetenskapen”‑ om hur Fintech ändrar spelregler i finanssektorn

Mån 21 jun 2021 10:25

Den snabba utvecklingen av finansiell teknik (FinTech) har en stor påverkan på såväl individers privatekonomi som samhället i stort. I ett webbinarium 21 juni möts en internationell panel i samtal kring utveckling och konsekvenser.

Pengar och mynt
Mustafa Nourallah, CER, lyfter forskning kring FinTech måndag 21 juni.

− Globalisering och avancerad teknik gör det möjligt för FinTech att erbjuda innovativa affärsmodeller som sannolikt kommer att förändra landskapet i den finansiella sektorn. I en inledande kort föreläsning belyser jag några av de senaste affärsmodellerna inom FinTech, som roborådgivare och Blockchain, säger Mustafa Nourallah, forskare vid Centrum för forskning om ekonomiska relationer, CER.

I det efterföljande panelsamtalet medverkar representanter från forskarsamhället och näringslivet, både från Sverige och internationellt.

− Med hjälp av Fintech blir allt mer möjligt att visa kunderna helheten i deras ekonomi. Vi kan i större utsträckning hjälpa dem skapa en ekonomisk situation de mår bra av. Dels kan de enkelt se hur alla delar i deras ekonomi hänger ihop men kanske viktigare är att de i allt större utsträckning kan identifiera vad som behöver göras för att förbättra deras ekonomiska situation. Vår roll är att ge dem ett enkelt sätt att verkställa det, säger Anders Stenkrona, Behavioral Insights Expert på Nordea Marketing and Communication och en av deltagarna i webbinariet.

Paneldeltagare:
Cora Pettipas: Global Senior Manager Finansiell planering
Teck Ming Tan: Universitetslektor vid Oulu Handelshögskolan och extern rådgivare vid Helsinki Blockchain Center
Anders Stenkrona: Behavioral Insights Expert på Nordea Marketing and Communication
Mustafa Nourallah: Doktorand, Centrum för forskning om Ekonomiska Relationer, Mittuniversitetet

Se webbinariet här

Sidan uppdaterades 2021-06-24